|

العالم فی 60 ثانیه

از تاسیس دفتر ناتو در اردن تا تعطیلی عراق بر اثر گرما

«اسعد المسلماوی»، رئیس شورای استان بابل در عراق از تعطیلی روز پنجشنبه در این استان خبر داد. او در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل افزایش دمای هوا، شورای استان بابل، با اکثریت آرا، رای به تعطیلی پنج‌شنبه داد.

از تاسیس دفتر ناتو در اردن تا تعطیلی عراق بر اثر گرما
خبرنگار: ذلفا معیل

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز، با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین رسانه‌های الفرات‌نیوز، خبرگزاری رسمی سوریه، روسیا الیوم و العربی الجدید.

خبرگزاری رسمی سوریه: نخستین پرواز هواپیمایی سوریه به ریاض

نخستین پرواز هواپیمایی سوریه به فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» ریاض، دیروز «چهارشنبه» انجام شد.

شرکت فرودگاه‌های ریاض، جشنی را به این مناسبت با حضور «ایمن سوسان»، سفیر سوریه در عربستان و شماری از مقامات عربستانی در زمینه حمل‌و‌نقل هوایی برگزار کرد.

سوسان تاکید کرد که این رویداد، یک خبر خوب برای سوری‌ها و عربستانی‌ها است چراکه ارتباط میان دو کشور را تسهیل و رنج سفر غیرمستقیم را از بین می‌برد.

او افزود که بازگشت پروازها به صورت منظم میان سوریه و عربستان، گامی اضافی در روند توسعه پایدار روابط میان دو کشور است.

الفرات نیوز: تعطیلی 8 استان به دلیل گرمای بالای 50 درجه

«اسعد المسلماوی»، رئیس شورای استان بابل در عراق از تعطیلی روز پنج‌شنبه در این استان خبر داد. او در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل افزایش دمای هوا، شورای استان بابل، با اکثریت آرا، رای به تعطیلی پنج‌شنبه داد.

ادارات امنیتی و خدماتی از این تعطیلی مستثنی هستند. پیشتر، استان‌های بصره، دیوانیه، المثنی، میسان، ذی‌قار، واسط و نینوا نیز تصمیم به تعطیلی گرفته بودند. این در حالی است که سازمان هواشناسی عراق اعلام کرده بود که هشت استان، شاهد دمای هوای 50 و 51 درجه سانتی‌گراد هستند. عراق از روز گذشته وارد موج شدید گرما شده است و این موج تا چند روز نیز ادامه خواهد داشت.

الخلیج اونلاین: سرمایه‌گذاری 4 شرکت بین‌المللی در پروژه گاز طبیعی «الرویس» امارات

شرکت «ادنوک» امارات روز چهارشنبه، توافق‌نامه شراکتی با چهار شرکت بزرگ در حوزه انرژی در پروژه گاز طبیعی مایع «الرویس» امضا کرد.

هر کدام از شرکت‌های «بی‌پی» بریتانیا، «میتسوی اند کو» ژاپن، «شل» آمریکا و «توتال» فرانسه، 10 درصد از سهم این شرکت را کسب کردند.

براساس اعلام دفتر رسانه‌ای دولت ابوظبی، سایر سهم این پروژه متعلق به شرکت انرژی ادنوک است. این پروژه شامل دو خط مایع سازی گاز به ظرفیت تولیدی 4.8 میلیون تن متریک در سال برای هر خط است.

پروژه مذکور می‌تواند ظرفیت تولید گاز مایع شرکت ادنوک امارات را بیش از دو برابر کند تا به حدود 15 میلیون تن در سال برسد.

العربی الجدید: تاسیس دفتر ناتو در اردن

وزارت خارجه اردن امروز «پنج‌شنبه» از افتتاح دفتر رابط ناتو در اردن خبر داد. در بیانیه مشترک وزارت خارجه اردن و ناتو آمده است که متحدان در نشست ناتو در واشنگتن در سال 2024، یک برنامه عملی برای تقویت رویکرد همکاری در خاورمیانه و شمال آفریقا در راستای همراهی با تحولات امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی تصویب کردند.

در این بیانیه آمده است که این طرح به اظهار پای‌بندی ناتو به تقویت همکاری با کشورهای هم‌جوار جنوبی، از جمله ایجاد دفتر رابط ناتو در اردن که نخستین دفتر در منطقه است، اهتمام داشته است.

بیانیه مذکور افزود که تصمیم افتتاح این دفتر که در نشست پیشین ناتو در سال 2023، قصد ایجاد آن اعلام شده بود، یک نقطه عطف در شراکت استراتژیک عمیق میان اردن و ناتو است.

روسیاالیوم: مذاکرات قاهره و ابوظبی در زمینه انرژی تجدیدپذیر

«محمود عصمت»، وزیر برق مصر و «حسین جاسم النویس»، رئیس هیات مدیره شرکت «ایمیا پاور» امارات فعال در زمینه‌های انرژی جدید و تجدیدپذیر درباره افزایش سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در مصر رایزنی کردند.

این رایزنی‌ها شامل توافق سر پروژه‌های جدید با ظرفیت 2500 مگاوات در زمینه انرژی خورشیدی و بادی علاوه بر پروژه‌های جاری با ظرفیت هزار مگاوات بود.

از طرفی دیگر النویس به همکاری موجود میان بخش برق و انرژی تجدیدپذیر مصر و این شرکت در چند پروژه از جمله پروژه انرژی خورشیدی «ابیدوس» در اسوان با ظرفیت 500 مگاوات و نیروگاه بادی «اموتوب» با ظرفیت 500 مگاوات و پروژه «الکیمیاء» هیدروژن سبز با ظرفیت 2500 مگاوات اشاره کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها