|

تقدیر روزنامه اصول‌گرا از زیست ساده مسعود پزشکیان

پزشکیان همین رویه و زیست ساده و مردمی را تا به حال، ترجیح داده و تسلیم برخی پروتکل‌های تشریفاتی و رسمی نشده است.

تقدیر روزنامه اصول‌گرا از زیست ساده مسعود پزشکیان

به گزارش شبکه شرق، دکتر مسعود پزشکیان پاره‌ای از مواضع و رفتارش، تصویری متفاوت از عرف معمول در اصلاح‌طلبان را از او به نمایش گذاشته است.

روزنامه اصولگرای «جوان» نوشت: «رئیس‌جمهور منتخب مردم در همان روزهای نخست پس از انتخابات در نامه به سید حسن نصرالله، بر حمایت همه‌جانبه از مقاومت و ایستادگی در برابر صهیونیسم توسعه‌طلب تأکید داشته و در پاسخ به پیام تبریک «اسماعیل هنیه» ادامه حمایت همه‌جانبه از ملت مظلوم فلسطین تا احقاق کامل حقوق آن‌ها را به صراحت یادآور شده است. آقای پزشکیان در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه اظهار کرد برای روابط با کشور دوست و همسایه، روسیه، اهمیت زیادی قائل هستیم و بی‌تردید این روابط را تقویت خواهیم کرد. همچنین او بر اهتمام دولت جدید نسبت به پیگیری و اجرای توافقات صورت گرفته با روسیه در دولت شهید رئیسی نیز تأکید کرد. نکاتی که گویای ادامه سیاست موازنه در روابط خارجی و تداوم روابط رو به توسعه با شرق می‌باشد.

همچنین از او نقل شده که پذیرش برخی پروتکل‌ها که رنگ و بوی تشریفات دارد، برایش سخت است و تصویری از ورود به دور از تشریفات او به هیئت عزاداری امام حسین (ع) نیز پخش شد که خود کفش‌هایش را به دست گرفته و اجازه جابه‌جایی آن را به دیگران نمی‌دهد. کما اینکه او هنوز پوشش غیرتشریفاتی یعنی استفاده از کاپشن به جای کت و شلوار را حفظ کرده که برخی اصلاح‌طلبان چنین رویه‌ای را برای یک رئیس‌جمهور در گذشته، رفتاری پوپولیستی می‌نامیدند.

اما آقای پزشکیان همین رویه و زیست ساده و مردمی را تا به حال، ترجیح داده و تسلیم برخی پروتکل‌های تشریفاتی و رسمی نشده است.

حضور ساده و مردمی او در هیات‌ها تکرار و با گریه او در مرثیه‌سرایی برای امام حسین (ع)، معنوی‌ترین قاب نشست مردمی را از او به ثبت رسانده است. مهم‌تر از این‌ها، شاخص‌هایی است که برای انتصابات در دولت او مطرح شده که در آن اشتهار به پاکدستی، صداقت و شجاعت در کنار دوری از گرایش‌های جناحی، قومی، مذهبی و منطقه‌ای ذکر شده است.

مجموعه این مواضع و رفتارها، تصویری از رئیس‌جمهور منتخب ارائه می‌دهد که می‌تواند موجب تقویت امید در جامعه شده و تصور بازگشت به ارزش‌های کمرنگ شده نزد بخشی از دارندگان قدرت و مدعیان سیاست را تقویت کند. پیش از این هم رئیسی نشان داد این ارزش‌ها همچنان اعتبار شده و می‌توان و باید به اقامه آن‌ها پرداخت که البته در این صورت جایگاه‌ها و مناصب نیز اعتبار گرفته و قادر خواهند بود سرمایه اجتماعی را تقویت کنند. با اقامه همین ارزش‌ها بود که بدرقه شهید رئیسی به مراتب از استقبال در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر بود و تبدیل به حماسه‌ای شد که نه تنها افتخاری برای آن شهید سعید، بلکه اعتباری برای جایگاه ریاست جمهوری و حتی نظام جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.

البته این رویکرد همان‌قدر که ارزشمند و شایسته تجلیل است، حفظ آن هم چندان ساده نیست و محتاج درجاتی از خودسازی و بالاتر از آن برخورداری از اعتماد به نفس و مقاومت در برابر جو و فضای معمول یا توجیه‌های برخی مشاوران و اطرافیان است که برای نیل به اهداف و مطامع خود، قفس تنگ پروتکل‌های تشریفاتی و ملاحظات متعارف در رفتارهای دیپلماتیک را بر مسئولان تحمیل می‌نمایند. اما حضرت امام خمینی(ره) که آقای پزشکیان نشست رسانه‌ای خود را در مرقد مطهرش برگزار و بر تداوم راه او و شهیدان تأکید کرد، در عمل نشان داد که می‌توان با بی‌اعتنایی به تشریفات و رعایت زیست مردمی در بالاترین سطح از مسئولیت هم محبوبیت در داخل و هم اعتبار و اقتدار در بیرون را در عالی‌ترین تراز رقم زد.

تصویر برآمده از مواضع و رفتارهای آقای پزشکیان در این دوره گذار به مسئولیت را می‌توان در قاب ارزش‌های انقلاب و مطالبات مردم جا داد که امید است در دوران مسئولیت خطیر ریاست جمهوری، مثل دوران نمایندگی مجلس همچنان ادامه یابد و برای پیشبرد اراده و تصمیمات وی برای تأمین مصالح نظام و منافع ملی، بتواند پشتوانه‌ای محکم فراهم سازد.»

منبع: روزنامه جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها