|

«فن‌ویک» پیشنهادیی برای آخر هفته:

با بلاکچین و رمزارزها بیشتر آشنا شویم

این روزها تکنولوژی ارزهای دیجیتال بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بلاکچین تکنولوژی‌ نوظهوری است که احتمالا هنوز بسیاری با آن آشنایی ندارند. در مستند «پایان پولی که ما می‌شناسیم» تورستن هافمن برای افرادی که تازه با این حوزه آشنا شدند، از تاریخچه پول و الگوهای نوآوری فناوری می‌گوید و توضیح می‌دهد که چگونه ارز دیجیتال و بیت‌کوین کار می‌کند. پادکست «شیر یا خط» خیلی دوستانه در مورد بیت‌کوین، رمزارزها، دیفای و ماهیت نوین تکنولوژی بلاکچین با متخصصان گفت‌وگو می‌کند.

با بلاکچین و رمزارزها بیشتر آشنا شویم

این روزها تکنولوژی ارزهای دیجیتال بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بلاکچین تکنولوژی‌ نوظهوری است که احتمالا هنوز بسیاری با آن آشنایی ندارند. در مستند «پایان پولی که ما می‌شناسیم» تورستن هافمن برای افرادی که تازه با این حوزه آشنا شدند، از تاریخچه پول و الگوهای نوآوری فناوری می‌گوید و توضیح می‌دهد که چگونه ارز دیجیتال و بیت‌کوین کار می‌کند. پادکست «شیر یا خط» خیلی دوستانه در مورد بیت‌کوین، رمزارزها، دیفای و ماهیت نوین تکنولوژی بلاکچین با متخصصان گفت‌وگو می‌کند.

کتاب «نوآوری کسب‌و‌‌کار از طریق بلاکچین» هم به جنبه استفاده کسب‌وکارها از بلاکچین می‌پردازد. چون از نظر نویسنده این کتاب مزایای بسیاری در فناوری بلاکچین نهفته است.

اگر شما از جمله افرادی هستید که استفاده بیش از اندازه از گوشی هوشمند باعث از بین‌رفتن تمرکزتان برای کار و درس می‌شود، اپلیکیشن appblock با بلاک‌کردن موقت برنامه‌های پرمصرف می‌تواند به شما کمک کند.

پادکست شیر یا خط/  دانش خود را در حوزه رمزارز بالا ببرید

حالا که این روزها بحث رمزارزها و همستر و نات‌کوین داغ است، بهتر است دانش خود را نیز در این زمینه بالا ببریم تا بهتر بتوانیم در این زمین بازی کنیم. شاید در این موضوع یک پادکست بتواند کمک‌کننده باشد. درمیان انبوه پادکست‌‌های حوزه فناوری که بیشتر به بحث استارتاپ‌ها می‌پردازند، پادکست «شیر یا خط» یک پادکست تخصصی اما دوستانه در مورد بیت‌کوین، رمزارزها، دیفای و ماهیت نوین تکنولوژی بلاکچین است. آنطور که در سایت این پادکست آمده است: «پادکست شیر یا خط در سال ۱۳۹۴ با ایده اطلاعات آزاد و غیر انتفاعی شروع شد. عدم وجود رسانه‌های صوتی و تصویری در زمینه بیت‌کوین و فناوری بلاکچین به زبان فارسی، ما را بر آن داشت تا با برگزاری جلسات آنلاین به آموزش، تحلیل و بررسی موضوعات تخصصی در این حوزه بپردازیم. این جلسات به صورت زنده و با حضور فعالان و متخصصان از اقصی نقاط دنیا برگزار می‌شود.» 

شایان اسکندری، یکی از فعالان حوزه کریپتو و دانش‌آموخته دانشگاه کونکوردیا کانادا در حوزه‌ی بلاکچین و بیت‌کوین یکی از بنیانگذاران این پادکست است. اسکندری دراین پادکست با متخصصان و کارشناسان این حوزه در زمینه‌های ماینینگ،بلاکچین، شاخه‌های بیتکوین، تحلیل پیدایش و تاثیر ایجاد رمزارزها، اتریوم و ساختار فنی این تکنولوژی و.... گفت‌وگو کرده است. تاکنون ۳۵ اپیزود از این پادکست منتشر شده است و آخرین اپیزود هم مربوط به ۱۴ آوریل امسال است. 

پادکست شیر یا خط در کست‌باکس ۳ هزار دنبال‌کننده و ۵۰ هزار بار شنیده شده است. ۷۷ نظر هم برای آن ثبت شده است و افرادی که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کنند از این پادکست استقبال کردند. پادکست شیر یا خط را می‌توانید از طریق کست‌باکس، ساوندکلود،پادچیسر، پادبین و اپل‌پادکست گوش کنید.

مستند Bitcoin: The End of Money as We Know It/  از بیت‌کوین چه می‌دانید؟

احتمال دارد بین ما هنوز کسانی باشند که ایده‌ای درمورد بیت‌کوین نداشته باشند. به همین دلیل در این هفته مستند Bitcoin: The End of Money as We Know It (پایان پولی که ما می‌شناسیم) را معرفی کردم. این مستند به کارگردانی تورستن هافمن و مایکل واچولونیس در سال ۲۰۱۵ ساخته شده و در ژانر مستند و اخبار است.

دراین مستند تاریخچه پول و الگوهای نوآوری فناوری را بررسی می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه ارز دیجیتال و بیت‌کوین کار می‌کند. 

تورستن هافمن تهیه کننده، کارگردان و نویسنده استرالیایی است که بنیانگذار یک شرکت تولید محتوای صوتی و تصویری است. هافمن علاقه زیادی به فناوری و امور مالی دارد و از سال ۲۰۱۴، مستندهای مستقل در حوزه‌ تکنولوژی‌های نوظهور را تولید کرده است. 

مایکل واچولونیس هم کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و تدوینگری است و آثاری همچون کریپتوپیا: بیت کوین، بلاک چین و آینده اینترنت، زندگی مخفی کوسه‌ها، نجات شیر دریایی، بیت کوین: پایان پولی که می شناسیم، پادشاهان باجا و شواهد فراطبیعی را در کارنامه هنری خود دارد.

براساس نظر منتقدان این مستند فنی نیست با اینحال تماشای آن برای کهنه‌کاران این حوزه لذتبخش است و هم برای اکثر افرادی که هنوز با ارزهای دیجیتال آشنایی ندارند، قابل درک است.

این مستند شامل مصاحبه‌هایی با بسیاری از شخصیت‌های معروف بیت‌کوین و حوزه‌های مالی مانند آندریاس آنتونوپولوس، نویسنده کتاب تسلط بر بیت‌کوین و آلن گرینسپن، رئیس سابق فدرال رزرو است.

در مستند «پایان پولی که ما می‌شناسیم» بسیاری از کارشناسان مانند راجر ور، کارآفرین بیت‌کوین معتقد هستند که سیاستمداران یا بانک‌های بزرگ برای متوقف کردن بیت‌کوین کاری نمی‌توانند انجام دهند. حتی اریک بنز، مدیر ارز دیجیتال بریتانیا دراین مستند تاکید می‌کند که کاری که اینترنت برای اطلاعات انجام داد، بیت‌کوین برای پول انجام می‌دهد. این مستند در سال ۲۰۱۵ برنده ۳ جایزه‌ی فستیوال فیلم آمستردام و فستیوال فیلم لاس وگاس شد.

کتاب نوآوری کسب‌و‌‌کار از طریق بلاکچین/ کسب‌وکار خود را متحول کنید

نوآوری یعنی انجام یک کار به شیوه‌ای که قبلا انجام نمی‌شده. امروزه در استارتاپ‌ها می‌توانیم نوآوری را ببینیم. حوزه بلاکچین هم تکنولوژی نوظهوری است که ساختارهای سنتی را برهم زده است. کتاب «نوآوری کسب‌وکار از طریق بلاکچین» به چالش‌ها و روندهای مرتبط با به‌کارگیری فناوری بلاکچین در ایجاد نوآوری در کسب‌وکارهای دیجیتال می‌پردازد.

این کتاب نوشته وینچنزو مورابیتو است و براساس آنچه دراین کتاب آمده است: «به عقیده فعالان حوزه بلاکچین، این فناوری بیشتر از آنکه یک فناوری تسهیل‌کننده باشد، یک طرز فکر مدرن و یک ایدئولوژی است؛ باورها و اندیشه‌هایی که برموضوعاتی مثل اعتماد، سرعت و امنیت استور است، فناوری که با اجرای قراردادهای هوشمند آن،می‌توان از موضوعات کهنه اما تازه‌ای مثل فساد ساختاری جلوگیری کرد،چرا که دراین فناوری هرچیزی دارای هویت است و نمی‌توان به راحتی در آن دست برد؛یک ساختار شفاف و آزاد.»

از نظر نویسنده این کتاب مزایای بسیاری در فناوری بلاکچین نهفته است. برخی از این مزایا بدین شرح است: اعتماد، آزادی، استقلال، سرعت، انسجام، جهانی‌بودن و کارآمدی. طراحی فناوری بلاکچین به شیوه‌ای انجام شد که این فناوری به نهادهای مالی نظیر بانک‌ها یا دولت‌ها وابسته نباشد. این امر باعث جذاب‌ترشدن آن و وضع کمتر قوانین دست و پاگیر برآن می‌شود.

از نظر مورابیتو کسب‌وکاری که بتواند نوآوری از طریق بلاکچین را عملی و اجرا کند، قطعا مزیت رقابتی فوق‌العاده‌ای را برای خود خواهد ساخت.

این کتاب به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود. بخش اول که «مدیریت و فناوری بلاکچین» نام دارد. این بخش به تاثیری که این فناوری بر سیستم‌های زنجیره ارزش، حاکمیت و موضوعات امنیتی مرتبط با این فناوری دارد، می‌پردازد. بخش دوم کتاب به بیت کوین، اتریوم و قراردادهای هوشمند اختصاص دارد و در بخش پایانی کتاب، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایی معرفی شده‌اند که توانسته‌اند با استفاده از بلاکچین به ایجاد نوآوری در کسب‌وکار خود بپردازند.

وینچنزو مورابیتو، دانشیار گروه مدیریت و فناوری دانشگاه تجاری لوئیجی بوکونی (دانشگاه بوکونی)، میلان، ایتالیا است. او در پروژه‌های تحقیقاتی مختلفی شرکت کرده است که بسیاری از آنها توسط وزارت دانشگاه و تحقیقات علمی ایتالیا تأمین مالی شده‌اند. شما می‌توانید این کتاب را از طریق طاقچه، فیدیبو، فروشگاه راه‌پرداخت و گیسوم تهیه کنید.

اپلیکیشن Appblock/ با تمرکز بیشتر کار کنید

در فن‌ویک چند هفته پیش اپلیکیشنی معرفی کردم که می‌توانستید ساعتی برای برنامه‌های گوشی هوشمند خود تعیین کنید تا بیش از اندازه از آن برنامه‌ها استفاده نکنید.

Appblock، اپلیکیشن متفاوتی است که کمک می‌کند برنامه‌هایی را که مزاحم درس خواندن، تمرکز و کارتان است به صورت موقت در گوشی و دستگاه خود بلاک کنید. 

کار با این برنامه خیلی راحت است. بعد از نصب،چند سوال از شما پرسیده می‌شود درمورد اینکه تا چه اندازه در طول روز از گوشی خود استفاده می‌کنید و تمام روز چقدر گوشی خود را آنلاک می‌کنید.

این اپلیکیشن به شما تضمین می‌دهد که امنیت داده‌های گوشی‌تان را تضمین می‌کند. اپ‌بلاک پیش از آنکه برنامه‌های شما را مدیریت کند،گزارشی تهیه می‌کند از اینکه در هفت روز اخیر تا چه اندازه و از چه برنامه‌هایی در گوشی خود استفاده کردید.پیش از آن باید دسترسی‌های لازم را به این اپلیکیشن بدهید. پس از آنکه دسترسی دادید، آنالیز آغاز می‌شود و شما می‌توانید اطلاعاتی مانند اینکه از کدام اپلکیشن بیشترین استفاده را دارید و هرروز چندبار در گوشی خود را آنلاک می‌کنید و میانگین استفاده از گوشی را دریافت کنید. سپس این اپلیکیشن تخمین می‌زند که با اپ‌بلاک شما چه میزان استفاده از برنامه‌های خود را مدیریت می‌کنید.

در سه حالت می‌توانید برنامه‌های خود را بلاک کنید:

quick Block: تنها برنامه‌ها را با انتخاب on/off بلاک می‌کنید.

Scheduled blocking: برنامه‌ها را براساس نیاز و برنامه‌ریزی و ساعتی که شما بخواهید بلاک می‌کند.

Stric Mode: اگر شما نمی‌توانید براساس قوانین اپ‌بلاک پیش روید، می‌توانید این بخش را انتخاب کنید تا اپ‌بلاک قوانین سختگیرانه خود را اعمال کند.

وقتی هرکدام از گزینه‌های بالا را انتخاب کنید، اپلیکیشن‌هایی را که در گزارش اولیه بیشترین استفاده را داشتید را بلاک می‌کند و در ساعت‌هایی که تعیین می‌کنید نوتیفکیشنی از آنها دریافت نخواهید کرد. البته این به معنی حذف نوتیفکیشن‌ها نیست، بلکه فهرستی از آنها درست می‌کند تا هر زمان که بخواهید به نوتیفیکیشن‌ها دسترسی پیدا کنید و چیزی را از دست ندهید. شما می‌توانید اپلیکیشن appblock را از گوگل‌استور، کافه بازار، فارسروید و مایکت دریافت کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها