|

مسعود پزشکیان:

دانشجو دیوانه نیست/ ویدئو

مسعود پزشکیان در خصوص اخراج اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها گفت: «من چه کاره‌ام که کسی را اخراج کنم، اگر جرمی دارند دادگاه حکم بدهد اخراجش کند. اینکه کسی را اخراج کنم هیچ منطقی ندارد شاید به خاطر تسویه حساب شخصی است.»

دانشجو دیوانه نیست/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، «مسعود پزشکیان» در پاسخ به این سوال کارشناس صداوسیما که «برای اخراج اساتید چه تدابیری دارید؟»، گفت: «من با هر اخراجی مخالفم، من بعد انقلاب مسئول گزینش شدم، اما یک نفر هم اخراج نکردم؛ این رفتار‌های این‌ها نوعی تسویه حساب است.»

«مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما، به سوالات کارشناسان پاسخ داد. «سیدمحمد بهشتی» و «محمد فاضلی» به‌عنوان مشاور در کنار مسعود پزشکیان حضور داشتند.

پزشکیان: دانشجو دیوانه نیست

«حسین انتظامی» کارشناس برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما به «مسعود پزشکیان» گفت: «من چند سوال دارم و خواهشم این است که با اختصار پاسخ دهید. برای اخراج اساتید چه تدابیری دارید؟ حادثه‌ای در بیمارستان رشت صورت گرفت؛ اگر رئیس‌جمهور بودید، چه واکنشی نشان می‌دادید؟ برای بازگشت مرجعیت رسانه چه اقدامی خواهید داشت؟ درباره مهاجران چه سیاستی خواهید داشت؟ آیا شما هم خصلت گردن نگرفتن را دارید یا فرصت عذرخواهی از مردم را خواهید داشت؟»

«مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالات «حسین انتظامی» کارشناس برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما گفت: «من با هر اخراجی مخالفم، من بعد انقلاب مسئول گزینش شدم، اما یک نفر هم اخراج نکردم؛ این رفتار‌های این‌ها نوعی تسویه حساب است. اگر کسی جرم دارد باید در دادگاه ثابت شود، نه تنها استاد و هیچ دانشجویی را اجازه اخراج نمی‌دادم، ممکن است سوال او مورد پسند من نباشد، اما باید وی را قانع کرد چون دانشجو که دیوانه نیست تا امروز هم به این سیاست عمل کردم.»

او ادامه داد: «من رئیس دانشگاه بودم که وبا آمد و یکسری فوت کردند؛ من عذرخواهی کردم، زیرا معتقد بودم اشکال از ما بود. مشکل این است که مشکلات را به گردن نمی‌گیریم، این گرفتاری‌ها مقصرش که بوده است؟ باید از مرم عذرخواهی کرد. ما از مردم عزیز رشت باید عذرخواهی کنیم و علت این حادثه نبود استاندارد است. وزیر بودم که در بم زلزله آمد. با پنج ریشتر که نباید ساختمان بریزد. اگر به روستا‌ها درست رسیدگی می‌شد این اتفاقات رخ نمی‌داد.»

او تاکید کرد: «نه تنها استاد، بلکه اجازه نمی‌دهم هیچ دانشجویی را به خاطر اندیشیدن اخراج کنند. ما اگر منطق داشته باشیم، دانشجو که دیوانه نیست! با او صحبت می‌کنیم، قانعش می‌کنیم.»

این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد:‌ «زمانی که رئیس دانشگاه بودم، در شهر ما، به دلیل وبا، چند نفر جان باختند؛ من عذرخواهی کردم. چون وقتی بیمار در بیمارستان جان باخته است، یعنی ما خوب رسیدگی نکرده‌ایم. در جامعه ما هیچ کس تقصیر را گردن نمی‌گیرد.»

پزشکیان با بیان اینکه مقصر فقر و گرفتاری‌هایی که برای مردم به وجود آمده است، ما مسئولان هستیم، ادامه داد: «مقصر بودنمان را باید بررسی کنیم و دوباره تکرار نکنیم و از مردم عذرخواهی کنیم.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «برنامه‌های قبلی کشور که اجرا نشده است و باید اجرا شود. اگر سیاست‌های کلی رهبری انجام می‌‎شد وضعیت ما این‎گونه نبود. اگر دائم قانون بنوبسیم و اجرا نکنیم به چه درد می‌خورد. ما نمی‌خواهیم کسی بفهمد که ما خوردیم و بردیم برای همین رسانه را محدود می‌کنیم. ما نمی‌توانیم دانشجو را محدود کنیم و باید هرچه می‌خواهد به ما بگوید.»

پزشکیان گفت: «وقتی بر ورودی‌ها و خروجی‌ها تسلط نداریم مهاجران وارد می‌شوند. هرکسی در جایی زندکی می‌کند باید کد محل داشته باشد لذا اگر قانون اجرا شود این مهاجران امکان استقرار نخواهند داشت.»

او افزود: «اگر براساس علم و شایسته‌سالاری مدیریت کنیم امکان تخلف وجود ندارد، در این کشور پول گم می‌شود و این ناشی از ناتوانی ما در رصد کردن است. در کشور ما پول گم می‌شود و باید بپذیریم که ما مقصریم.»

 

او ادامه داد: «من رئیس دانشگاه بودم که وبا آمد و یک‌سری جان خود را از دست دادند؛ من عذرخواهی کردم، زیرا معتقد بودم اشکال از ما بود. مشکل این است که مشکلات را به گردن نمی‌گیریم، این گرفتاری‌ها مقصرش که بوده است؟ باید از مرم عذرخواهی کرد. ما از مردم عزیز رشت باید عذرخواهی کنیم؛ علت این حادثه، نبود استاندارد است. وزیر بودم که در بم زلزله آمد. با پنج ریشتر که نباید ساختمان بریزد. اگر به روستا‌ها درست رسیدگی می‌شد، این اتفاقات رخ نمی‌داد.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «برنامه‌های قبلی کشور که اجرا نشده است و باید اجرا شود. اگر سیاست‌های کلی رهبری انجام می‌‎شد وضعیت ما این‎گونه نبود. اگر دائم قانون بنوبسیم و اجرا نکنیم به چه درد می‌خورد. ما نمی‌خواهیم کسی بفهمد که ما خوردیم و بردیم برای همین رسانه را محدود می‌کنیم. ما نمی‌توانیم دانشجو را محدود کنیم و باید هرچه می‌خواهد به ما بگوید.»

پزشکیان گفت: «وقتی بر ورودی‌ها و خروجی‌ها تسلط نداریم، مهاجران وارد می‌شوند. هرکسی در جایی زندگی می‌کند باید کد محل داشته باشد؛ لذا اگر قانون اجرا شود، این مهاجران امکان استقرار نخواهند داشت.»

گزیده‌ای از سخنان مسعود پزشکیان در میزگرد فرهنگی صداوسیما به این شرح است: 

- باور من به فرهنگ دستورالعملی‌ است که حضرت علی(ع) به مالک اشتر دادند.

- این که ما با مردم برخورد خشن می‌کنیم دستور پیغمبر است؟- حق نداریم به مردم زور بگوییم.

- حق نداریم مردم را ناراضی نگه داریم؛ باید برای قومیت‌ها و همه مناطق عدالت را برقرار کنیم.

- فرهنگ یعنی برخورد مهربانانه با مردم

- از بخشش هرگز پشیمان نباشید.

- هر چه بر خودت و خویشانت می‌پسندی، بر خدا و مردم هم بپسند؛ شهروند درجه یک و دو نداریم.

- اوایل انقلاب مسئول گزینش شدم، در دانشگاهم یک استاد یا یک کارمند اخراج نکردم.

- من چه کاره‌ام که کسی را اخراج کنم، اگر جرمی دارند دادگاه حکم بدهد اخراجش کند.

- اینکه کسی را اخراج کنم هیچ منطقی ندارد شاید به خاطر تسویه حساب شخصی است.

- نه تنها استاد، اجازه نمی دهم هیچ دانشجویی را به خاطر اندیشیدن اخراج کنند.

- ما اگر منطق داشته باشیم، دانشجو که دیوانه نیست، با او صحبت می کنیم قانعش می کنیم.

- رئیس دانشگاه بودم در شهر ما وبا آمد چند نفر فوت کردند، من عذرخواهی کردم. چون وقتی بیمار مرده یعنی خوب رسیدگی نکردیم.

- در جامعه ما هیچ کس تقصیر را گردن نمی‌گیرد.

-  از مردم ‌عزیز رشت و اتفاقی که آنجا‌ افتاده باید عذرخواهی کنیم و به بازماندگانشان‌ تسلیت عرض کنیم.

- من الان بسیاری چیزها را بدون استاندارد درست کردیم. 

- اگر شاخص‌های استاندارد را رعایت کنیم، با پنج ریشتر زلزله نباید ساختمان بریزد. 

- در ژاپن با هفت و هشت ریشتر اتفاقی نمی‌افتد.

- در مملکت ما‌با پنج ریشتر کلی انسان زیر آوار می‌مانند.

- من اصولی دارم و برای رسیدن به اصول خودم اگر اصلاح نکنیم نمیتوانیم به آنها برسیم.

- برخی اصولگرا خیلی تنداند که به قول شهید بهشتی بدانید این تندی ها از اسلام به دور است.

- ما به جای اینکه حرف بزنیم روز به روز شکاف های بین خود را بیشتر میکنیم.

- مردم درباره ما حرف های خوب ینمیزنند؛ چه کردیم که نظر مردم اینگونه است.

- اگر می خواهیم کشور پیشرفت کند باید وفاق ایجاد کنیم مثل پیامبر در زمان ورود به مدینه و آشتی بین اوس و خزرج.

- نقاط مشترک را باید تقویت کنیم و نقاط افتراق را با صحبت حل کنیم.

- مردم باید بخواهند که چه کسی را می خواهند.

- هیچ طرفی عدالت را اجرا نمی کند.

- خیلی‌ها به من خندیدند که برنامه ندارم.

- مقصر فقر و گرفتاری‌ها که برای مردم بوجود آمده، ما مسئولان هستیم.

- مقصر بودن خود را باید بررسی کنیم و دوباره تکرار نکنیم و از مردم عذرخواهی کنیم.

- زمانی که می خواستم برای ریاست جمهوری اسم بنویسم گفتم می خواهم سیاست‌های کلی و قانون برنامه را اجرا کنم و خیلی‌ها به من خندیدند که برنامه ندارم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها