|

شانس قبولی در اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

شانس قبولی در اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه به دانشجویان بین المللی کمک می کند تا بتوانند بخشی از هزینه تحصیلی خودشان را در این کشور تامین بکنند. این بورسیه معمولا در قالب دو نوع فول- فاند و فاند جزئی در اختیار دانشجویان قرار داده می شود و معمولا توسط دولت ترکیه و یا دانشگاه های این کشور تامین فاند می شود. منتها نباید فراموش کرد که اغلب برنامه های بورس تحصیلی ترکیه شایسته محور هستند و دانشجویان برای دریافت این بورسیه ها حتما بایستی شایستگی آکادمیک خودشان را با ارایه معدل تحصیلی، نتیجه آزمون زبان ترکی (YÖS) و یا آثار علمی و پژوهشی و نیز جوایز بین المللی ثابت کنند. عزیزان برای اخذ مشاوره درباره صفر تا صد تحصیل در ترکیه میتوانند با مشاورین مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشند.

اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه با دیپلم

برنامه بورسیه تحصیلی ترکیه همه دانشجویان بین المللی در مقاطع مختلف شامل دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا میشود. از همین رو نیز دانشجویان کارشناسی در ترکیه با ارایه مدرک دیپلم متوسطه با معدل بالای 15 می توانند برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه 2023 اقدام کنند. از جمله بورسیه های ترکیه برای دانشجویان کارشناسی می توان به برنامه های زیر اشاره کرد:

عنوان بورس تحصیلی

متقاضیان واجد شرایط

مبلغ/ شرایط بورس

بورسیه دولت ترکیه (تورکیه بورسلاری)

لیسانس، فوق لیسانس و دکترا

پاداش ماهیانه به علاوه هزینه زندگی، بیمه سلامت و بلیط سفر

بورسیه دانشگاه بیلکنت

لیسانس به زبان انگلیسی

با پوشش هزینه ای 20 تا 100%

بورسیه دانشگاه کوچ

لیسانس، فوق لیسانس و دکترا

فول فاند

بورسیه توبیتاک TÜBITAK

لیسانس و فوق لیسانس

فول فاند

بورسیه دانشگاه سابانجی

لیسانس، فوق لیسانس و دکترا

فول فاند

بورسیه بانک توسعه اسلامی

لیسانس، فوق لیسانس و دکترا

فول فاند

 

سایت ثبت نام بورسیه ترکیه 2023

با اینکه در شرایط فعلی امکان کار دانشجویی در ترکیه فراهم نیست. اما دانشجویان بین المللی جهت تامین بخشی از مخارج تحصیلی خودشان می توانند از بورسیه تحصیلی ترکیه استفاده کنند. منتها شرط اساسی و مهم برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه این است که متقاضیان بتوانند در آزمون زبان ترکی YÖS قبول شده و مدرک زبان ترکی در سطح B1 و یا B2 ارایه نمایند. همچنین برای اخذ بورسیه ترکیه شرط معدل بالای 14 برای دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز ارایه مقالات پژوهشی برای دانشجویان دکترا امری الزامی است. سایت ثبت نام بورسیه ترکیه (تورکیه بورسلاری) به آدرس www.turkiyeburslari.gov.tr است.

2222

آزمون بورسیه ترکیه

همان طوری که در مطالب فوق نیز گفته شد، پیش شرط اصلی برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه این است که متقاضی یا داوطلب در آزمونی به نام آزمون YÖS قبول شود. آزمون YÖS به معنای آزمون دانشجویان بین المللی است که هم برای ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه و هم با هدف درخواست بورسیه این کشور برگزار می شود. آزمون مذکور نیز توسط مرکز گزینش دانشجویی (ÖSYM) برگزار میشود. این آزمون یک آزمون چند گزینه ای و به زبان ترکی استانبولی است که معمولا از 3 بخش ریاضیات و حل مسائل، هندسه و تست هوش تشکیل میشود.

معمولا آزمون شامل 89 تا 90 سوال چند گزینه ای است و یکبار در سال برگزار می شود و شروع ثبت نام نیز از اسفند الی فرودین هر سال است. خود آزمون YÖS نیز معمولا تا خرداد برگزار می شود. ضمنا برای ثبت نام در این آزمون، متقاضیان بایستی از طریق یکی از دانشگاه های ترکیه و به صورت آنلاین اقدام بکنند و هزینه ثبت نام را که معمولا تا TRY 300 (لیر) است پرداخت بکنند. بنابراین داوطلبان برای شرکت در این آزمون بایستی به یکی از حوزه های انتخابی در کشور ترکیه سفر کنند.

شانس قبولی در اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

اصولا شانس موفقیت در اخذ بورسیه ترکیه به عوامل متعددی بستگی دارد. عواملی که در ارزیابی برنامه ‌های بورسیه ترکیه موثرند که از جمله آنها می توان به سطح دانش، نمرات، تجربه‌ ها، مهارت‌ ها، معرفی نامه و هدف اشتغال بعدی اشاره کرد. در هر صورت شما برای افزایش شانس قبولی خود در بورسیه ترکیه می ‌توانید این نکات را مدنظرتان قرار دهید:

  • مطالعه و آماده‌سازی: با مطالعه دقیق درباره بورسیه ترکیه، الزامات برنامه و مناسب بودن آن با مهارت ‌ها و علایقتان می ‌توانید بهترین برنامه را انتخاب و خود را برای آن آماده کنید.

  • پروفایل قوی: تلاش کنید نمرات و عملکرد تحصیلی خود را در مقاطع تحصیلی قبلی تقویت کنید. همچنین فعالیت‌ ها در حوزه ‌های دیگر نیز می ‌تواند به تقویت پروفایل شما کمک کند.

  • تجربه‌ های موثر: سعی کنید در حوزه ‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود تجربه‌ های مفید و مرتبطی کسب کنید. می‌توانید در رشته تحقیقاتی یا پروژه‌ های آموزشی مشارکت کرده و فعالیت ‌های آکادمیک و غیرآکادمیک انجام دهید.

  • معرفی نامه قوی: معرفی نامه قوی از اساتید تحصیلی، مشاوران یا افرادی که با شما همکاری کرده ‌اند می ‌تواند در افزایش شانس قبولی شما موثر باشد. سعی کنید از افرادی که شما را به خوبی می ‌شناسند و توانایی ‌ها و علاقه‌ هایتان را بشناسند، معرفی نامه بگیرید.

  • انگیزه نامه خوب: در انگیزه نامه ارائه شده به دولت ترکیه، هدف‌ های خودتان را پس از دریافت بورسیه و برگشت به ایران بیان کنید. طرح پیشنهادی شما برای ارتباط بین تحصیلات ترکیه و توسعه کشورتان می‌تواند شانس شما جهت اخذ بورسیه ترکیه را افزایش دهد.

333333

شرط معدل برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

همانطوری که گفته شد، علاوه بر قبولی در آزمون YÖS متقاضیان اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه همچنین بایستی معدل خوبی هم داشته باشند. منتها شرط معدل برای اخذ بورسیه ترکیه بسته به مقطع تحصیلی دانشجویان و حتی رشته تحصیلیشان متفاوت است و در سال 2023 از قرار زیر است:

مقطع تحصیلی

شرط معدل GPA

کارشناسی

حداقل 70 از 100

کارشناسی ارشد

حداقل 75 از 100

دکترا PhD

حداقل 75 از 100

 

 

 

 

 

 

ضمنا باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که شرط معدل برای اخذ بورس ترکیه در رشته هایی مثل رشته های پزشکی ارایه معدل کل GPA حداقل 90 از 100 است. کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تکیه بر سوابق چندین ساله خود آماده ارایه مشاوره های تخصصی رایگان در زمینه مهاجرت به ترکیه 2023 هستند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها