|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| سیزدهم مرداد

اختلاف نوربخش با ستاری‌فر و مظاهری بر سر تصدی وزارت اقتصاد/ توافق جدید در مورد ابوموسی

هاشمی رفسنجانی روز سیزدهم مرداد در مورد دیدار با رئیس وقت بانک مرکزی، مشورت با رهبری، ملاقات با جمعی از دانشمندان آذربایجانی و اعضای ستاد بزرگداشت زنان نوشته است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

اختلاف نوربخش با ستاری‌فر و مظاهری بر سر تصدی وزارت اقتصاد/ توافق جدید در مورد ابوموسی

اعضاى ستاد بزرگداشت زنان شهید استان تهران آمدند؛ ترکیبى از بنیاد شهید، بسیج و سپاه. مسئول بسیج خواهران تهران، گزارش داد که براى تبیین نقش خانم‌ها در انقلاب و جنگ و نیز اهتمام به خانواده‌هاى شهدا و زنان و شهادت، اقدام شده است. در یک سخنرانى، به خاطر نقشى که در تربیت بانوان دارند، تشویق‌شان‌ کردم. گفتند، حدود 400 شهید زن در استان تهران، شناسایى شده است که عمدتاً از شهداى بمباران‌ها هستند.

دکتر [محسن] نوربخش، [رئیس‌ کل بانک مرکزی] آمد. گفت، به آقاى [محمد] خاتمى، [رئیس‌جمهور] گفته است، اگر آقایان [طهماسب] مظاهرى و [محمد] ستارى‌فر را براى وزارت [امور اقتصادی] دارایى و سازمان برنامه و بودجه تعیین کند، در بانک مرکزى نمى‌ماند. از من در این خصوص، نظر خواست. گفتم، صبر کند تا مسئله روشن شود.

آقاى [حسین] محلوجى، [معاون اجرایی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد و گزارشى داد، از مذاکره طولانى‌اش با نماینده شیخ‌سلطان، امیر شارجه و خود سلطان و سپس مذاکره با وزارت امور خارجه و شوراى عالى امنیت ملى و دکتر [علی‌اکبر] ولایتى، [مشاور رهبری در امور بین‌الملل] که نهایتاً به توافقى دربارۀ جزیره ابوموسى رسیده‌اند، اما اخیراً طرف ایرانى، شرط‌هاى جدیدى مطرح کرده است.

عصر، جمعى از دانشمندان جمهورى آذربایجان آمدند. میهمان کمیته امداد هستند. از من به عنوان عضو افتخارى آکادمى علوم آذربایجان، خواستند که توجه بیشترى به‌ کشورشان داشته باشم. من هم صحبت مفصل و دوستانه‌اى مبتنى بر عوامل برابرى و برادرى و دوستى دو ملت کردم و بر ضرورت حل مسئله اختلافات مرزى در دریاى خزر، از طریق مذاکره و تبدیل دریاى خزر به دریاى دوستى، تأکید نمودم.

امروز مجلس، صبح و عصر، دربارۀ حقوقدان‌های شوراى نگهبان بحث کرد و فقط یک نفر را انتخاب کرد؛ با اینکه آقاى [سیدمحمود هاشمی] شاهرودى، [رئیس قوه قضائیه]، کوتاه آمده و افراد جدیدى را معرفى‌ کرده، باز هم رأى نیاورده‌اند. آقاى [مهدی] کروبى، [رئیس مجلس]، اعلام کرده که فردا مراسم تحلیف [رئیس‌جمهور] برگزار مى‌شود، ولى رهبرى نامه‌اى به آقاى کروبى نوشته‌اند و دستور داده‌اند که به خاطر شبهه قانون اساسى، تحلیف را تا انتخاب‌شدن حقوقدان‌ها به تأخیر اندازند.

سپس هیئت‌رئیسه [مجلس]، اعلام کرده که فردا جلسه عادى دارند و تحلیف انجام نمى‌شود؛ با اینکه شبهه در اصل رسمیت مجلس است، با وضعى که براى شوراى نگهبان پیش آمده است. آقاى [سیدعلی‌اصغر میر]حجازى، [معاون دفتر رهبری] هم تلفنى‌گفت، رهبرى نظر من را در خصوص کیفیت ارجاع مسئله به مجمع تشخیص مصلحت پرسیده‌اند. گفتم، اگر بناست به عنوان معضل ارجاع شود، بهتر است شوراى نگهبان یا قوه قضائیه یا مجلس، از رهبرى درخواست ارجاع نمایند.

[جرج بوش]، رئیس‌جمهور آمریکا، امروز مصوبه کنگره آمریکا در مورد تحریم پنج‌ساله ایران را امضا کرده، با اینکه نظر دولت آمریکا، تمدید دو ساله بوده است. بحران فلسطین، همچنان داغ است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها