|

پزشکیان با ‌مکرون‌ و ‌وانگ‌‌یی دیدار کرد

رئیس‌جمهور در مسیر دیپلماسی فعال

مسعود پزشکیان صبح روز یکشنبه یکم مهرماه راهی نیویورک شد تا در هفتاد‌و‌نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند. پس از طی ۱۵ ساعت پرواز نفس‌گیر، هواپیمای حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه آخرین ساعت یکشنبه در فرودگاه جان اف کندی نیویورک بر زمین نشست و بلافاصله رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در این سفر پیام صلح و امنیت مردم ایران به سایر ملل را به گوش مردم جهان خواهیم رساند.

رئیس‌جمهور در مسیر دیپلماسی فعال

مسعود پزشکیان صبح روز یکشنبه یکم مهرماه راهی نیویورک شد تا در هفتاد‌و‌نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند. پس از طی ۱۵ ساعت پرواز نفس‌گیر، هواپیمای حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه آخرین ساعت یکشنبه در فرودگاه جان اف کندی نیویورک بر زمین نشست و بلافاصله رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در این سفر پیام صلح و امنیت مردم ایران به سایر ملل را به گوش مردم جهان خواهیم رساند. از نخستین لحظات حضور رئیس‌جمهور در نیویورک، سفر او با دیدارهای متعددی همراه بود که همگی به درخواست سران سایر کشورها در هتل محل اقامت هیئت ایرانی برگزار شد و فقط دو دیدار، یکی با پادشاه اردن در یکی از اتاق‌های سازمان ملل و دیگری نیز با اردوغان در یکی از هتل‌های نیویورک برگزار شد.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ریاست‌جمهوری دیدار با «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه بود که رئیس‌جمهور با بیان اینکه فرانسه می‌تواند در متوقف‌کردن جنایات رژیم صهیونیستی بسیار مؤثرتر عمل کند، گفت: امروز مردم ایران و منطقه به‌شدت از جنایات رژیم صهیونیستی متأثر هستند و تداوم این جنایات می‌تواند وضعیت را از کنترل خارج کند. او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید تنش و درگیری در منطقه، در پاسخ به رژیم صهیونیستی خویشتن‌داری پیشه کرد، اما رژیم صهیونیستی جنایات خود را در غزه تشدید کرد و حالا هم به لبنان حمله کرده است، اظهار کرد: جنایات صهیونیست‌ها با کدام قاعده‌ای قابل توجیه است که آمریکا و برخی کشورهای غربی، از جمله فرانسه آن را دفاع مشروع از خود توصیف می‌کنند! «امانوئل مکرون» نیز در این دیدار با ابراز نگرانی از وضعیت منطقه و به‌ویژه تجاوز اسرائیل به لبنان، گفت: فرانسه به‌شدت تجاوز به لبنان را محکوم کرده و همه تلاش خود را برای اعمال فشار و توقف این تجاوز به کار گرفته‌ایم.

به اجرای قرارداد  همکاری  بلندمدت تهران-پکن  متعهدیم

«وانگ‌یی» وزیر خارجه چین از دیگر مقامات ارشد کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که در هتل محل اقامت رئیس‌جمهور به دیدار پزشکیان رفت. پزشکیان به وزیر خارجه چین گفت: گسترش تعاملات و ارتباطات میان تهران-پکن، به‌ویژه اجرای برنامه همکاری بلندمدت ۲۵‌ساله، در ایجاد صلح و امنیت و همچنین رشد و توسعه اقتصادی دو کشور بسیار مؤثر خواهد بود. او در این دیدار، روابط دو کشور را ریشه‌دار و تاریخی توصیف کرد و گفت: ما برای روابط با چین اهمیت زیادی قائلیم و خواستار تعمیق و توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها هستیم. رئیس‌جمهور در ادامه تلاش برای تقویت چند‌جانبه‌گرایی را از جمله اشتراکات ایران و چین برشمرد و افزود: باید دست‌به‌دست هم دهیم و با توسعه چند‌جانبه‌گرایی در جهان اجازه ندهیم قدرت‌های زورگو خواسته‌های خود را به دیگر ملت‌ها تحمیل کنند. «وانگ‌‌یی»، وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و چین مبتنی‌بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی، گفت: ما بر‌خلاف خواست برخی کشورها دوره جدید را فرصتی مناسب برای توسعه روابط اقتصادی با ایران می‌دانیم و با برطرف‌کردن موانع همکاری دو کشور و هماهنگی‌های بیشتر، برای پیشرفت و رشد اقتصادی دو ملت تلاش خواهیم کرد.

باید طوری رفتار می‌کردیم که برای تربیت نیاز به زور نباشد

رئیس‌جمهور همچنین پذیرای علمای اسلامی و شیعی مقیم نیویورک شد. او خطاب به علمای اسلامی آمریکا گفت: ما به گونه‌ای عمل و رفتار نکرده‌ایم که جوانان و مردم دوست داشته باشند‌ مثل ما باشند. باید طوری عمل می‌کردیم که برای تربیت و هدایت آنها نیازی به زور نباشد و از روی رغبت بخواهند از عمل ما پیروی کنند. پزشکیان با طرح این سؤال که تفاوت شیعه با سنی و به طور کلی اسلام با دیگر ادیان چیست، اظهار کرد: اساسا دعوت به حق و عدالت، حرف و سخن اصلی همه پیامبران بوده است. چنان‌که خداوند در قرآن کریم به حضرت داوود می‌گوید تو را خلیفه کردیم تا بین مردم بر‌اساس حق قضاوت کنی و تابع هوای نفس نشوی که تو را از راه خدا به ضلالت می‌کشاند.

‌رئیس‌جمهور با بیان اینکه «اگر ادعا داریم شیعه هستیم، باید در عمل آن را نشان دهیم تا منش و روش شیعه نشان داده شود»، افزود: شیعه واقعی به تعبیر امیرالمؤمنین علی‌(ع) قبل از اینکه بخواهد دیگران را هدایت کند، اول خود را اصلاح می‌کند و آنچه بخواهد به دیگران بگوید را در عمل خود نشان می‌دهد. رفتار یک شیعه واقعی بر گفتار او مقدم است.

رئیس‌جمهور کشورمان در این جلسه با محکوم‌کردن این استدلال که اقدامات رژیم صهیونیستی دفاع مشروع از خود است، گفت: آیا نوزادانی که بعد از به دنیا آمدن هنوز از بیمارستان مرخص نشده‌اند، همان تروریست‌هایی هستند که رژیم صهیونیستی ادعای کشتن‌شان را دارد‌؟ افرادی که صهیونیست‌ها در فلسطین، لبنان، سوریه و ایران ترور کرده‌اند، چه کسی را کشته‌اند که رژیم صهیونیستی به اسم مبارزه با تروریست‌ها آنها را ترور کرده است؟ او با اشاره به ابراز نگرانی و تأثر نسبت به وضعیت در غزه و لبنان تصریح کرد: امروز خاورمیانه در آتش کشتار و جنایت رژیم صهیونیستی و سکوت متضمن حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی از این جنایات، می‌سوزد. پزشکیان با تشریح وضعیت انسانی بغرنج غزه افزود: هیچ قاعده و چارچوب حقوقی بین‌المللی اجازه حمله به زنان، کودکان، بیمارستان‌ها، مدارس و پناهگاه‌ها را نمی‌دهد اما رژیم صهیونیستی پس از نزدیک یک سال جنایت و کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه در غزه، از دیروز به لبنان نیز حمله کرده و تعداد زیادی انسان‌های بی‌گناه را به شهادت رسانده است.

در ادامه دیدارهای دیروز، رئیس‌جمهور کشورمان و ولیعهد کویت با یکدیگر دیدار کردند. شیخ صباح خالد الحمد الصباح، ولیعهد کویت در محل اقامت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نیویورک با مسعود پزشکیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها