|

مشاهده نخستین مورد فلج اطفال در غزه

فاز اول واکسیناسیون انجام شد

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌‌کنیم.

فاز اول واکسیناسیون انجام شد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از غزه شروع می‌کنیم که فاز اول واکسیناسیون فلج اطفال را پشت سر گذاشت. سپس به قوانین جدید یوتیوب می‌پردازیم که دسترسی نوجوانان را محدودتر می‌‌کند. در آخر هم به املاک شکسپیر در استراتفورد سر می‌زنیم.

 

غزه؛ فاز اول واکسیناسیون فلج اطفال

پس از مشاهده نخستین مورد فلج اطفال در غزه و هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره احتمال شیوع این عارضه در میان کودکان، فاز اول واکسیناسیون بالاخره انجام شد.

گزارش‌ها از همکاری طرفین درگیر جنگ چه از سوی حماس و چه اسرائیل برای واکسیناسیون ۱۸۹ هزار نفر از جمع ۶۴۰ هزار کودک خبر می‌دهد.

در طول درگیری یازده ماهه اخیر غزه تنها نقطه درخشان نادری که یونیسف از آن یاد می‌کند راه افتادن کمپین برای واکسیناسیون کودکان است. این اقدام از پس جنگ به تعویق افتاده بود.

 

نروژ؛ به نهنگ جاسوس روسیه شلیک شده است؟

گروه‌های حامی حقوق حیوانات می‌گویند به احتمال زیاد به بولگا شلیک شده است. بولگا نهنگ سفید و همیشه خندان آب‌های نروژ بود که گفته می‌‌شد جاسوس روسیه است. 

جسد بولگا چندی پیش در آب‌های ساحلی نروژ پیدا شد. تحقیقات کالبدشناسی می‌گوید زخم‌هایی روی تنه بولگا مشاهده می‌شود. به او شلیک شده؟ یا کار مرغان دریایی است؟ نظر قطعی منتشر نشده است.

بولگا اهلی بود و سر و کله‌اش در نروژ در سال ۲۰۱۹ با تسمه‌ای دور گردن با هک ساخت سنت پترزبورگ و یک پایه دوربین متصل پیدا شد. کارشناسان احتمال دادند او آموخته روسها برای جاسوسی است.

 

ناباروری؛ تاثیرات متفاوت آلودگی بر زنان و مردان

تحقیقات نشان می‌دهد آلودگی‌های محیطی تاثیرات متفاوتی برای باروری زنان و مردان دارد. این تحقیقات در دانمارک و با دو شاخص آلودگی هوا و آلودگی صوتی انجام شده است.

محققان در طول دوره ۱۸ ساله بین سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ تعدادی از زنان و مردان دانمارکی ۳۰ تا ۴۵ ساله که برای فرزندآوری تلاش می‌کردند، مورد مطالعه و تحقیق قرار دادند.

در محیط زندگی این افراد هم آلودگی هوایی بوده است و هم آلودگی صوتی. نتایج این تحقیق ۱۸ ساله می‌گوید آلودگی هوای مداوم مردان را نابارور می‌کند و آلودگی صوتی بیش از ۱۰ دسیبل، زنان را.

 

یوتیوب؛ محدودیت فیلم‌های تناسب اندام برای نوجوانان

کارشناسان بهداشت یوتیوب به این نتیجه رسیده اند تصاویر‌هایی که به ظاهر بی‌ضرر هستند هم می‌توانند در دراز‌مدت آسیب‌هایی را برای سنین خاص داشته باشند.

این کارشناسان از پلتفرم یوتیوب خواسته اند دسترسی کودکان به ویدئوهای کاهش وزن و رژیم غذایی و تناسب اندام را برای کودکان و نوجوانان محدود و مسدود کند.

آنها معتقدند این ویدئوها استانداردهای مشخصی را به عنوان اید‌ه‌آل در ذهن این نوجوانان که بسیار تاثیرپذیر هم هستند، جا می‌اندازند که شاید برای آنها مناسب و استاندارد نباشد.

 

حفظ املاک شکسپیر؛ پوندهایی که از آمریکا می‌رسد

کن لودویگ نمایشنامه‌نویس آمریکایی و برنده جایزه اولیویه مبلغ یک میلیون پوند برای حفاظت از خانه قدیمی و تاریخی دختر شکسپیر کمک می‌کند.

این نمایشنامه‌نویس آمریکایی علاقه زیادی به شکسپیر دارد و به همین دلیل در دیدار از منطقه استراتفورد از وضعیت نه چندان خوب این ملک آگاه شده و برای کمک اقدام کرده است.

موسسه خیریه‌ای به نام «تراست شکسپیر» با ۱۷۷ سال قدمت در امور نگهداری از مکان‌های متعلق به این چهره فرهنگی مشهور بریتانیا فعال است. لودویگ یک میلیون پوند را به حساب این مرکز واریز می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها