|

معرفی استارتاپ Swvl: رزرو آنلاین اتوبوس برای حمل و نقلی راحت

امروزه دیگر در حوزه حمل‌ و نقل عمومی درون شهری و بیرون شهری رزرو آنلاین ماشین و ون یا خرید بلیت به صورت آنلاین امری طبیعی است. در قاهره در سال ۲۰۱۷ هم سه جوان با راه‌اندازی استارتاپی سعی کردند حمل‌ونقل عمومی ناکارآمد شهر خود را بهینه کنند.

معرفی استارتاپ Swvl: رزرو آنلاین اتوبوس برای حمل و نقلی راحت

 

وقتی تاکسی‌های اینترنتی شروع به تبلیغ کردند، در ابتدا افراد کمتر به آنها اعتماد داشتند، به خصوص افراد میانسال که برای استفاده از تلفن همراه با چالش‌هایی روبرو بودند، چه برسد به اینکه بخواهند به صورت آنلاین درخواست ماشین کنند، اما کم‌کم این استارتاپ‌ها با مزایایی نسبت به تاکسی‌های تلفنی توانستند جایگاه خود را در میان مردم پیدا کنند. امروزه دیگر در حوزه حمل‌ و نقل عمومی درون شهری و بیرون شهری رزرو آنلاین ماشین و ون یا خرید بلیت به صورت آنلاین امری طبیعی است. در قاهره در سال ۲۰۱۷ هم سه جوان با راه‌اندازی استارتاپی سعی کردند حمل‌ونقل عمومی ناکارآمد شهر خود را بهینه کنند. آنها استارتاپی به نام  Swvl را راه‌اندازی کردند . این استارتاپ در واقع پلتفرم رزرو ون یا اتوبوس از طریق تلفن همراه است که توسط مصطفی قندیل، احمد صباح و محمود نوح در قاهره مصر تاسیس شد. هدف این استارتاپ ارائه راه‌حل‌های حمل‌ونقل مقرون به صرفه و راحت با رزرو سفرهای اتوبوسی با مسیر ثابت از طریق اپلیکیشن است.

حمل و نقل ناکارآمد در قاهره

ایده راه‌اندازی SWVL از یک تجربه ناامیدکننده نشات می‌گرفت. مصطفی قندیل متوجه شده بود که حمل و نقل عمومی در قاهره مشکلاتی دارد و مردم خیلی کم از اتوبوس‌های شخصی استفاده می‌کنند. کمبود اتوبوس هم موجب نارضایتی مسافران می‌شد.

پس این ایده را با محمود و احمد مطرح کرد و در سال ۲۰۱۷ اجرایی شد. در این راه سابقه مصطفی در استارتاپ کریم و راکت اینترنت همراه با تجارب کارآفرینی محمود و احمد باعث شد این کسب‌وکار رشد خوبی داشته باشد و چالش حمل‌ونقل را برطرف کند.

مصطفی قندیل متولد قاهره است و از دانشگاه آمریکایی در قاهره (AUC) مدرک مهندسی نفت و انرژی خود را دریافت کرده است. او پس از یک دوره کارآموزی در شرکت تکنولوژی شلمبرگر (Schlumberger) متوجه شد که او دوست دارد وارد حوزه فناوری شود و فعالیت در صنعت نفت خواسته او نیست.

پس یک دوره کارآموزی در EMEA گوگل در دوبلین، ایرلند گذراند. در سن ۲۱ سالگی به راکت اینترنت پیوست و پلتفرم فروش خودرو carmudi را در فیلیپین راه‌اندازی کرد.سپس در استارتاپ careem مشغول به کار شد و کمک کرد تا فعالیت این کسب‌وکار به شهرهای جدید مانند استانبول، پاکستان و عربستان سعودی گسترش پیدا کند. پس از کسب تجربه بیشمار، در سال ۲۰۱۷ به همراه احمد صباح و محمود نوح، Swvl را تاسیس کرد.

احمد صباح یکی از کارآفرینان مصری است که استارتاپ‌های بسیاری راه‌اندازی کرده است. کارآفرینی او با راه‌اندازی goyastores آغاز شد. گویااستورز یک پلتفرم تجارت الکترونیکی بود که فعالیت آن بعد از یکسال متوقف شد. پس از این تجربه شکست، او به همراه مصطفی و محمود نوح، در سال ۲۰۱۷، Swvl را راه‌اندازی کرد.

البته صباح به این استارتاپ اکتفا نکرد و در سال ۲۰۲۱ ، Telda را تاسیس کرد. تلدا یک پلتفرم پرداخت الکترونیکی است.

محمود نوح برعکس شرکای خود، تجربه چندانی در کارآفرینی ندارد. فعالیت او با بنیانگذاری swvl آغاز شد. پس از موفقیت‌های این استارتاپ، او در سال ۲۰۲۰ شرکت Capiter را تاسیس کرد. کپیتر یک پلتفرم تجارت الکترونیکی B2B است و خدماتی را به شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط ارائه می‌دهد.

هرسه آنها در اکوسیستم فناوری مصر حضور فعالی داشتند و می‌خواستند مشکلات جهان را حل کنند. در این راه با هم دوست می‌شوند و فعالیت مشترک خود را آغاز می‌کنند.

چگونه کاربران با swvl اتوبوس رزرو می‌کنند؟

این استارتاپ خدمات حمل‌و‌نقل از طریق خودروهای ون را در مسیرهای ثابت یا نیمه‌ثابت مانند بین هتل و فرودگاه یا مرکز شهر به مسافران ارائه می‌دهد.

استفاده از اپلیکیشن swvl آسان است. کاربران می‌توانند برنامه Swvl را از Appstore یا گوگل‌استور دانلود کنند. پس از دریافت برنامه، کاربران با ارائه اطلاعات اولیه و تنظیم روش‌های پرداخت، یک حساب کاربری ایجاد می‌کنند.

سپس مقصد خود را در برنامه وارد می‌کنند. این برنامه تمام ایستگاه‌ها و زمان‌بندی‌های موجود را برای مسیرهایی که با مقصد کاربر مطابقت دارند نشان می‌دهد.کاربران براساس گزینه‌های موجود، راحت‌ترین سواری را انتخاب می‌کنند. این برنامه جزئیاتی در مورد مسیر، از جمله زمان تخمینی ورود و هزینه را ارائه می‌دهد. پس از انتخاب سواری، مسافران می‌توانند صندلی خود را به صورت مستقیم از طریق برنامه رزرو کنند و پرداخت را انجام دهند. Swvl گزینه‌های پرداخت مختلفی از جمله کارت‌های اعتباری و کیف‌پول‌های تلفن همراه را ارائه می‌دهد.

پس از پرداخت،کاربران با نقشه گوگل اتوبوس‌های خود را ردیابی می‌کنند. خدمات Swvl، شامل سواری درون شهری و برون‌شهری است. یعنی کاربران هم برای سفرهای روزمره مانند رفتن به محل کار و هم سفرهای طولانی‌تر خارج شهری می‌توانند از Swvl بهره ببرند. این کسب‌وکار همچنین قصد دارد در آینده خدمات B2Bو B2G هم ارائه دهد. این تنوع خدمات به این تیم کمک می‌کند تا بخش‌های مختلف بازار و نیازهای مشتری را برآورده کند.

البته این سوال ایجاد می‌شود که Swvl این اتوبوس‌ها را تهیه کرده است؟ که در جواب باید گفت این استارتاپ مالک اتوبوس‌ها نیست. بلکه این شرکت با مالکان اتوبوس‌های خصوصی و شرکت‌های کوچک برای اجاره وسیله نقلیه کم‌استفاده شده شریک می‌شود.

Swvl چگونه کیفیت و ایمنی اتوبوس‌ها را تضمین می‌کند؟

این استارتاپ اقدامات مختلفی برای اطمینان از کیفیت و ایمنی اتوبوس‌های شریک انجام می‌دهد.  البته Swvl از ابتدا با شرکت‌های قابل اطمینان مانند Moove همکاری می‌کند تا دسترسی به اتوبوس‌های کاملا جدید از جمله وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی را فراهم کند. با اینحال برای اطمینان بیشتر در ابتدا یک فرآیند بررسی کامل را برای همه اتوبوس‌ها و رانندگان شریک صورت می‌دهد. این فرآیند شامل بررسی پیشینه راننده، بازرسی خودرو و اطمینان از گواهینامه رانندگان است.

اتوبوس‌های شریک برای اطمینان از رعایت استانداردهای ایمنی و کیفیت Swvl، تحت بررسی‌های لازم، تعمیر و نگه‌داری منظم قرار می‌گیرند. پس از اتوبوس‌ها، این کسب‌وکار به رانندگان آموزش‌های لازم می‌دهد برای اینکه آنها با پروتکل‌های ایمنی آشنا شوند.

این استارتاپ همچنین از فناوری‌های پیشرفته برای نظارت بر اتوبوس‌ها استفاده می‌کند، مانند ردیابی مداوم اتوبوس‌ها: دوربین‌های مداربسته در داخل و خارج اتوبوس‌ها نصب می‌شوند. این دوربین‌ها بر رفتار مسافران و رانندگان نظارت می‌کند و در صورت بروز حوادث می‌توان از آنها به عنوان یک مدرک استفاده کرد.

سیستم‌های ترمز خودکار: این سیستم‌ها می‌توانند به طور خودکار ترمز را برای جلوگیری از تصادف اعمال کنند. به این شکل خطر تصادف به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

سیستم‌های جلوگیری از برخورد: این سیستم‌ها با استفاده از دوربین‌ها و سنسورها به رانندگان هشدار برخورد را می‌دهند.

هوش مصنوعی: سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی الگوهای رانندگی آنها را تجزیه و تحلیل می‌کنند و برای بهبود رفتار راننده بازخورد ارائه می‌کنند.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند پیش‌بینی کند که اتوبوس چه زمانی به تعمیر نیاز دارد. به این شکل از خرابی ناگهانی جلوگیری می‌شود.

ردیابی در لحظه: مسافران می‌توانند اتوبوس خود را از طریق برنامه‌های تلفن همراه در لحظه ردیابی کنند و از زمان‌های دقیق ورود اطلاع پیدا کنند.

سیستم‌های واکنش اضطراری: اتوبوس‌ها مجهز به دکمه‌های اضطراری هستند که مسافران یا رانندگان می‌توانند در زمان خطر به مقامات هشدار دهند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها: با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند مسیرها را برای کاهش زمان سفر و بهبود ایمنی با اجتناب از مناطق پرخطر بهینه کنند.

تجزیه و تحلیل داده‌های حوادث گذشته به شناسایی الگوها و اجرای اقدامات برای جلوگیری از وقوع این حوادث در آینده کمک می‌کند.

چالش‌های ایجاد Swvl

در راه تاسیس Swvl، محمود و احمد و مصطفی با چالش‌های متعددی روبرو بودند، اما توانستند با تجربیات خود آنها را حل کنند.

در ابتدا بنیانگذاران منابع مالی محدودی داشتند و فقط با ۳۰ هزار دلار از پس‌انداز خود کارشان را آغاز کردند. پس از مدتی توانستند یک سرمایه‌گذار از Careem پیدا کنند تا ۵۰۰ هزار دلار به استارتاپ آنها تزریق کند. دورهای مالی بعدی هم ۴۲ میلیون دلار جذب کردند که به گسترش فعالیت آنها کمک کرد.

چالش بعدی متقاعد کردن کاربران برای جابه‌جایی از حمل‌ونقل عمومی سنتی به یک سرویس جدید مبتنی بر فناوری بود. بنیانگذاران تصمیم گرفتند روی تمایزهای محصول خود کار و به این شکل اعتماد مشتریان را به خود جلب کنند.

در قاهره که الگوی ترافیکی پیچیده دارد و از نظر زیرساختی با چالش‌هایی روبرو است، فعالیت استارتاپی مانند Swvl مشکل بود. در اینجا تخصص عملیاتی محمود نوح بسیار به کار آمد و این تیم نیازهای حوزه حمل و نقل را ترسیم و فرصت‌های بالقوه را شناسایی کرد تا استفاده از اتوبوس‌های خصوصی که کمتر مورد استفاده قرار بگیرند، را بهینه کنند.

بخش قوانین و مقررات بسیار مهم است چون هر شهر و کشوری قوانین مخصوص به خود را در حوزه حمل و نقل عمومی دارد. در این مورد بنیانگذاران برای اطمینان از رعایت مقررات با مقامات محلی همکاری نزدیک داشتند.

پس از اینکه Swvl در قاهره فعالیت خود را گسترش داد، مصطفی و محمود و احمد تصمیم گرفتند فعالیت خود را گسترش دهند. در اینجا تجربه مصطفی در استارتاپ کریم بسیار مفید بود. چون او توانست فعالیت کریم را به چند شهر توسعه دهد. پیش از آنکه در شهری فعالیت خود را آغاز کنند، تحقیقات بازار کاملی برای درک عادات و نیازهای حمل ونقل محلی انجام می‌دهند. آنها خدمات را متناسب با نیازهای خاص هربازار تنظیم می‌‌کنند. البته تفاوت فرهنگی در بازار جدید برای این تیم یک چالش است. در این مورد آنها سعی می‌کنند از تیم‌های محلی کمک بگیرند تا با فرهنگ هر بازار آشنا شوند.

جابه‌جایی به دبی

این استارتاپ در قاهره مصر تاسیس شد، اما در اواخر سال ۲۰۱۹ دفتر مرکزی آن به دبی منتقل شد برای اینکه این تیم بتواند فعالیت‌های خود را به تمام جهان گسترش دهد.

این جابه جایی باعث پیشرفت‌های قابل توجهی در معیارهای مالی شد. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۳، Swvl سود خالص ۳.۱ میلیون دلاری را گزارش کرد. در صورتی که در سال ۲۰۲۱، این استارتاپ زیان خالص ۱۲۳.۶ میلیونی را تجربه کرده بود.

این شرکت همچنین با موفقیت به بازارهای خاورمیانه، آفریقا و آسیا از جمله عربستان سعودی، پاکستان، نیجریه و کنیا وارد شد. قرارگرفتن در دبی به این شرکت اجازه داد تا با سایر شرکت‌های کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس مشارکت‌های استراتژیک و همکاری داشته باشد.

آمار و ارقام از نگاه Swvl

۳۱۲ کارمند در Swvl کار می‌کنند. این کسب‌وکار در ۱۳۵ شهر و در ۲۰ کشور در آمریکای لاتین، اروپا، آفریقا و آسیا فعالیت می‌کند.

ارزش بازار این استارتاپ حدود ۴۶.۰۷ میلیون دلار است. در ۱۲ ماه گذشته، درآمد Swvl، ۲۲.۸۵ میلیون دلار بود. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، با سرمایه‌گذاری از عربستان سعودی قرارداد ۲.۶ میلیون دلاری امضا کرد.

Swvl چه برنامه‌ای برای آینده دارد؟

این کسب‌وکار برای آینده خود برنامه‌های بیشماری دارد. یکی از آنها گسترش فعالیت Swvl به شهرهای دیگر است. این تیم قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ فعالیت خود را به ۲۰ کشور گسترش دهد.این شرکت در نظر دارد قابلیت‌های حمل‌ونقل به عنوان سرویس (TaaS) و نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) را افزایش دهد.

این استارتاپ در راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار، مانند استفاده از اتوبوس‌های برقی و هیبریدی، سرمایه‌گذاری می‌کند تا بتواند کمکی به محیط زیست کرده باشد.

ارتقای تجربه مشتری و رشد مالی قابل توجه از دیگر اهداف Swvl برای سال‌های آینده است.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها