|

مطالبه تشریح وضع مالی دولت سیزدهم در آستانه تحویل به دولت چهاردهم

‌وزیر نفت دولت سیزدهم در خرداد امسال گفته بود که افزایش سه برابری صادرات نفت کشور در دولت سیزدهم اتفاق افتاده و وقتی این دولت را تحویل گرفتیم، وصول درآمدها در شرایط بحرانی بود.

مطالبه تشریح وضع مالی دولت سیزدهم 
در آستانه تحویل به دولت چهاردهم

‌وزیر نفت دولت سیزدهم در خرداد امسال گفته بود که افزایش سه برابری صادرات نفت کشور در دولت سیزدهم اتفاق افتاده و وقتی این دولت را تحویل گرفتیم، وصول درآمدها در شرایط بحرانی بود.

برخی گزارش‌های دیگر حاکی است میزان مالیات‌ها از 306 هزار میلیارد تومان در سال 1400 به 806 هزار میلیارد تومان در پایان سال قبل رسیده است.

واقعیت آن است که هیچ‌کس به اندازه مردم عادی خوشحال‌ نخواهد شد که هم بتوان نفت کشور را فروخت و هم اینکه درآمدهای پایدار دیگری را نیز برای کشور از محل مالیات‌ها ایجاد کرد.

هنگامی که دولت به‌نوبه خود چنین ادعایی را مطرح کرده است، طبعا انتظار می‌رود آثار آن در زندگی روزمره مردم هم مشخص شود. با این همه سهم مردم چیزی جز تورم کمرشکن نبوده است.

با آغاز به کار دولت چهاردهم، این ادعاها همچنان ادامه خواهد داشت. از همین حالا نوگلان پل مدیریتی چنین وانمود می‌کنند که خزانه‌ کشور سرشار و لبالب از منابع به دولت جدید تحویل داده شده است. دستگاه‌های تبلیغاتی وابسته به آنها از هم‌اکنون به کار افتاده‌اند که دولت سیزدهم را دولتی کاملا موفق و کارآمد از حیث اقتصاد نشان بدهند. خاندوزی گفته در روزهای آینده فهرست آخرین وضعیت حوزه‌های مختلف زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد به عموم ارائه خواهد شد!

این در حالی است که برخی تأخیرها در آغاز به کار دولت جدید به معنای آن است که تقریبا بودجه نیمی از سال کاملا به صلاحدید و سلیقه دولت قبلی مصرف (بخوانید پیش‌خور) شده است.

امروزه برای مالیه عمومی، سه وظیفه مهم در نظر گرفته شده که شامل وظیفه تخصیص منابع، وظیفه توزیع درآمد و ثروت و وظیفه تثبیت اقتصادی است. با این وضعیت مالیه عمومی بعید است که بتوان این وظایف را به خوبی ایفا کرد. دولت جدید در روند کار خود از نیمه دوم سال قطعا با مشکلات و مسائل مالی عدیده‌ای مواجه خواهد شد، ولی خط خبری منتقدان بر این خواهد بود که خزانه‌ای مملو به دولت پزشکیان تحویل داده شده است.

به همین خاطر باید یک مطالبه جمعی و مردمی در سطح جامعه شکل بگیرد. به این صورت که در آستانه تحویل دولت، گزارش بسیار جامع و دقیقی از وضعیت مالیه عمومی کشور از حیث منابع و مصارف از سوی دست‌اندرکاران و کارشناسان موردوثوق (و نه از سوی خاندوزی و عوامل او) تهیه شود.

این گزارش می‌تواند شامل چند بخش باشد. در بخش درآمدها موضوع درآمدهای فروش نفت، درآمدهای مالیاتی و درآمدهای غیرمالیاتی در آستانه تحویل دولت به تیم جدید ذکر می‌شود. در بخش هزینه‌ها نیز هزینه‌های عمومی، کسری‌های بودجه در مقطع نیمه سال جاری، کسری‌های مالی، منابع تأمین مالی کسری بودجه، انواع استقراضات دولت سیزدهم، تأدیه‌های استقراضات مذکور تشریح می‌شود.

آنگاه وضعیت توزیع درآمد و شاخص‌های نابرابری درآمدها در کنار سیاست‌های دولت سیزدهم در تعدیل نابرابری و توزیع درآمدها ذکر می‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش وضعیت صندوق‌های بازنشستگی از حیث منابع ورودی و خروجی و مدیریت وجوه آنها در آستانه تحویل به دولت جدید مورد بررسی خواهد بود. ناترازی منابع در صندوق‌های بازنشستگی خطری بسیار جدی است که البته در دولت‌های قبلی نیز وجود داشت. باید با دقت مشخص شود که شرکت‌های اقتصادی که از سوی صندوق‌ها ایجاد شده‌اند، تا چه اندازه سود واقعی و سود کاغذی (موهومی) داشته‌اند. خوشبختانه سایت کدال هنوز از دست تطاول مفسدان اقتصادی و برخی کارشناسان وابسته و خودخوانده به دور مانده است.

اهمیت این گزارش در آن است که با استناد بر آن می‌توان علاوه بر آنکه قضاوت دقیقی از عملکرد دولت سیزدهم در حوزه منابع و مصارف کلان کشور به دست آورد، عملا نقطه صفر را در عملکرد دولت چهاردهم تعیین کند؛ به این ترتیب که بعد از مدتی چگونگی عملکرد دولت پزشکیان در همین عرصه قابل رصد خواهد بود.

به نظر می‌رسد این پیشنهاد باید بلادرنگ از سوی مقامات کلان اقتصادی دولت سیزدهم مورد استقبال قرار گیرد، چراکه آنها داعیه بهبود و کنترل و مدیریت مطلوب اقتصاد کشور را داشته و خود را در حد ناجی اقتصاد کشور قلمداد می‌کنند. شاید هیچ چیزی بیشتر از این باعث خوشحالی آنها نباشد که ببینند دولت جدید در تنگناها و مشکلات مالی گرفتار شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها