|

شیوع 90‌درصدی لوپوس در زنان

به نظر می‌رسد دلیل یکی از شایع‌ترین بیماری‌های خودایمنی پیدا شده است. طبق تحقیقات جدید مشخص شده که در انواع سلول‌های تی (T) بیماران مبتلا به لوپوس فقدان تعادلی اساسی وجود دارد. سلول‌های تی گلبول‌های سفید ‌خون‌اند که در پاسخ ایمنی بدن نقش کلیدی دارند. این در‌حالی است که دانشمندان تا مدت‌های طولانی گمان می‌کردند که هورمون‌ها یا ژنتیک افراد را مستعد ابتلا به بیماری لوپوس می‌کند و این بیماری احتمالا به‌دلیل عوامل محیطی مانند عفونت ویروسی قبلی یا مواجهه با برخی مواد شیمیایی فعال می‌شود.

شیوع 90‌درصدی لوپوس
 در زنان

ان‌بی‌سی: به نظر می‌رسد دلیل یکی از شایع‌ترین بیماری‌های خودایمنی پیدا شده است. طبق تحقیقات جدید مشخص شده که در انواع سلول‌های تی (T) بیماران مبتلا به لوپوس فقدان تعادلی اساسی وجود دارد. سلول‌های تی گلبول‌های سفید ‌خون‌اند که در پاسخ ایمنی بدن نقش کلیدی دارند. این در‌حالی است که دانشمندان تا مدت‌های طولانی گمان می‌کردند که هورمون‌ها یا ژنتیک افراد را مستعد ابتلا به بیماری لوپوس می‌کند و این بیماری احتمالا به‌دلیل عوامل محیطی مانند عفونت ویروسی قبلی یا مواجهه با برخی مواد شیمیایی فعال می‌شود.

اما حالا پژوهشی که در مجله «نیچر» منتشر شده است، با نگاهی به ناهنجاری‌ها در سیستم ایمنی افراد مبتلا به لوپوس، یک مسیر واضح را در نحوه بروز این بیماری مشخص می‌کند. دکتر دیپاک رائو، یکی از نویسندگان این مطالعه و متخصص روماتولوژی در بیمارستان  بریگام اند ویمنز ماساچوست، می‌گوید: «ما متوجه شدیم که در انواع سلول‌های تی (T) بیماران مبتلا به لوپوس فقدان تعادلی اساسی وجود دارد».

‌با این‌حال برخی متخصصان این ایده را که برای همه موارد ابتلا به لوپوس یک توضیح خاص وجود داشته باشد، زیر سؤال برده‌اند.‌ به تخمین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده، بیش از ۲۰۰ هزار نفر در آمریکا لوپوس دارند. اگرچه بنیاد لوپوس آمریکا آمار را بسیار بالاتر می‌داند و تقریبا ۱.۵ میلیون نفر برآورد می‌‌کند.

حدود ۹۰ درصد افراد مبتلا به لوپوس زن‌ هستند. علائم شایع این بیماری خستگی شدید، درد مفاصل یا بثورات پوستی است. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها