|

فلسطین، محیط‌زیست و بومیان

معترضان روی پشت‌بام پارلمان استرالیا

پارلمان استرالیا برای تعطیلات شش‌هفته‌ای زمستانی آماده می‌شود و نمایندگان پس از برگزاری جلسه آخر ساختمان را ترک کرده‌اند، اما معترضان، خود را به پشت‌بام پارلمان رسانده‌اند!

معترضان روی پشت‌بام پارلمان استرالیا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری‌تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم.

ابتدا، از آلمان و حملات نژادپرستانه به نماینده سیاه‌پوست شروع می‌کنیم. سپس، به استرالیا می‌رویم و سری به پشت‌بام پارلمان می‌زنیم. در آخر نیز، به غول ۱۲ متری ژاپنی‌ها می‌پردازیم.

آلمان؛ نژادپرستی و کناره‌گیری نماینده سیاه‌پوست آلمان

آقای «کارامبا دیابی» پس از تهدید، تصمیم گرفته است از عضویت در پارلمان آلمان، کناره‌گیری کند و بیش از پیش، وقتش را در کنار خانواده‌اش بگذراند.

او ۶۲ساله و نخستین نماینده آفریقایی‌الاصل آلمان در پارلمان است. دیابی متولد آفریقا و سیاه‌پوست است. ایمیل‌های ارسالی به او حاوی کلمات توهین‌آمیز نژادپرستانه و تهدید به مرگ بوده است.

از این گذشته، هفته پیش، مهاجمان با شلیک گلوله و ایجاد آتش‌سوزی به دفتر این نماینده آسیب رسانده‌اند. دیابی از سال ۲۰۱۳ به عضویت بوندستاگ در آمده است.

استرالیا؛ معترضان روی پشت بام پارلمان

معترضان استرالیایی خود را به ساختمان پارلمان در «کانبرا» رسانده و موفق شده‌اند بنرهای هواخواهی از فلسطین، محیط‌زیست و بومیان را روی پشت‌بام آویزان کنند!

این معترضان بر وقایع فلسطین متمرکز هستند و معتقدند اتفاقاتی که در سرزمین‌های اشغالی در جریان است، جنایت جنگی است. آنها توقع دارند پارلمان استرالیا و دولت از این جنایات حمایت نکنند.

پارلمان استرالیا برای تعطیلات شش‌هفته‌ای زمستانی آماده می‌شود و نمایندگان پس از برگزاری جلسه آخر ساختمان را ترک کرده‌اند، اما معترضان، خود را به پشت‌بام پارلمان رسانده‌اند!

ایتالیا؛ توقیف قایق نجات بنکسی حامل ۳۷ پناهجو

مقامات ایتالیایی قایق حامل پناهجویان را در دریای مدیترانه توقیف کرده اند. بنکسی، هنرمند خیابانی بریتانیایی این اقدام را غیر قابل قبول و رذیلانه توصیف کرده است.

نام قایق بنکسی، «ام‌وی لوئیس میشل» است. او این قایق را با هدف کمک به مهاجران و پناهجویان که خود را به دل آب‌های مدیترانه می‌زنند، راه‌اندازی و تامین بودجه کرده است.

درون این قایق هنگام توقیف در آب‌های ایتالیا، ۱۷ کودک بدون همراه و ۲۰ نفر پناهجوی بزرگسال حضور داشته اند.

ژاپن؛ ربات انسان‌نما و حفاظت از خطوط ریلی

سرانجام‌ ژاپنی‌‌ها غول عظیم ۱۲ متری خود را به خطوط راه‌آهن انتقال دادند تا وظیفه نگهداری و تعمیر را به عهده بگیرد. این غول عظیم یک ربات انسان‌نما است.

اپراتور این ربات درون کابین خود می‌نشیند و او را راهنمایی می‌کند. اپراتور با چشمان ربات می‌بیند، با دست‌ها و پاهای قدرتمندش کار انجام می‌دهد و حرکت می‌کند و … 

بازوها و دست‌های قدرتمند این ربات توان برداشتن و جابه‌جایی ۴۰ کیلوگرم بار دارد، به مهارت یک انسان می‌تواند با قلم‌مو رنگ‌آمیزی کند و یا سمباده بزند و به راحتی یک اره‌برقی را بلند می‌کند.

آمریکا؛ آتش‌ تامپسون و تخلیه ۳۰هزار نفر از کالیفرنیا

با شروع فصل گرما، آتش‌سوزی جنگل‌های کالیفرنیا در غرب آمریکا، خاصه در منطقه «تامپسون» آغاز شده است؛ جنگل‌هایی که خودبه‌خود و فقط در اثر گرما و خشکی هوا آتش‌ می‌گیرند. 

گسترش این وضعیت باعث شده است که حدود ۳۰هزار شهروند کالیفرنیایی، در شمال این ایالت، خانه و زندگی را رها کنند و بروند. خانه‌‌ها، خودروها و به طور کلی، مناطق مسکونی شهری، در خطر نابودی است.

افزایش دما، پوشش گیاهی تنک و بسیار خشک و کاهش بارندگی، مهم‌ترین عوامل حریق هرساله در کالیفرنیاست. بیش از هزار و ۴۰۰ آتش‌نشان، برای خاموش کردن حریق مشغول به کار هستند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها