|

رضا حیدری، مدیر اجرایی الکامپ ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با «فن‌زی»

الکامپ نمایشگاه تمام کسب‌وکارهاست

نمایشگاه الکامپ که از آن به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه کامپیوتر، الکترونیک و تجارت الکترونیک یاد می‌شود، در چند سال اخیر با کش‌وقوس‌های فراوانی همراه بوده است.

الکامپ نمایشگاه تمام کسب‌وکارهاست

نمایشگاه الکامپ که از آن به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه کامپیوتر، الکترونیک و تجارت الکترونیک یاد می‌شود، در چند سال اخیر با کش‌وقوس‌های فراوانی همراه بوده است. از همه‌گیری کرونا که حداقل دو سال برگزاری این نمایشگاه را به تعویق انداخت تا جابه‌جایی تاریخ نمایشگاه به دلایل مختلف چون هم‌زمان‌شدن با مراسم محرم، از جمله مسائلی بوده که الکامپ با آن در این سال‌ها دست‌وپنجه نرم کرده است. به باور بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات، الکامپ سال‌های اخیر با الکامپ دو دهه گذشته تفاوت‌های زیادی کرده و نتوانسته به دوران طلایی خود در دهه ۸۰ که با حضور شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات بوده بازگردد و حالا شرکت‌های استارتاپی جای این شرکت‌ها را گرفته‌اند و الکامپ در حال تبدیل‌شدن به نمایشگاهی برای استارتاپ‌هاست. با این حال رضا حیدری، مدیر اجرایی الکامپ بیست‌وهفتم معتقد است الکامپ هنوز روزهای طلایی دیگری در راه دارد و برعکس دید برخی استارتاپ‌ها فقط بخشی از این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند. او معتقد است در طی سالیان گذشته بخش‌های مختلفی به الکامپ اضافه شده که باعث بهبود کیفیت آن شده و هر سال هم با اضافه‌شدن بخش‌های مختلف دیگر به تنوع آن اضافه می‌شود و سعی می‌کند با بالابردن جذابیت‌های خود شرکت‌کنندگان مختلفی را به سمت خود بکشاند. حیدری در گفت‌وگو با «فن‌زی» جزئیاتی از روند برگزاری الکامپ ۱۴۰۳ را بیان کرده که در ادامه می‌خوانید:

 چند سال است برگزاری نمایشگاه الکامپ بر عهده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گذاشته شده است. همه در این سال‌ها با توجه به این انتقال امیدوار بودند که یک نمایشگاه متفاوت برگزار شود، چون در کارنامه سازمان نصر برگزاری متفاوت الکامپ وجود داشت، ولی درواقع هنوز حداقل طی پنج سال اخیر این اتفاق نیفتاده و حتی با تغییر تیم مدیریتی در سازمان نصر این نمایشگاه به شیوه‌ای که آن تیم می‌خواسته برگزار شده است. دلایل این تفاوت دیدگاه در برگزاری چیست و چرا الکامپ نمی‌تواند به اوج خودش به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه کامپیوتر، الکترونیک و تجارت الکترونیک بازگردد؟

از زمانی که سازمان نصر به عنوان یک نهاد صنفی مسئولیت برگزاری نمایشگاه را برعهده گرفته است می‌توان با مقایسه آمار و ارقام تفاوت‌ها را متوجه شد و موضوعات کیفی را اندازه‌گیری کرد. در دورانی که نمایشگاه توسط نصر برگزار شده شیوه و شکل برپایی آن تغییر کرده است. به هر حال بسیاری از نمایشگاه‌های دیگر با الگوبرداری از الکامپ، شیوه‌ها و بخش‌های جدیدی به نمایشگاه خود اضافه‌ کرده‌اند. از دوران مدیریت آقای ناصر سعادت بر سازمان نصر برگزاری الکام‌ استارز (بخشی برای استارتاپ‌ها) به الکامپ اضافه شد. در این دوران نمایشگاهی مانند «سبیت» استارتاپ‌ها را رونمایی نکرده بود، یعنی یک سال بعد از نمایشگاه الکامپ بود که سبیت هم به فکر افتاد تا برای استارتاپ‌ها، یک بخش مجزا در نمایشگاه در نظر بگیرد. موضوعات دیگری هم به وجود آمد که در نوع خودش ابتکار و نوآوری محسوب می‌شود؛ از جمله محتوادادن به فضای نمایشگاهی که بسیار در رشد نمایشگاه تأثیر‌گذار بود. این ابتکارات، نمایشگاه‌داری یا نمایشگاه برگزارکردن را از صرف واگذاری غرفه خارج کرد. اضافه‌کردن بخش‌هایی مانند الکام‌تاکز یا تاکز‌هایی که در محوطه نمایشگاه شکل گرفت و فضا را برای این فراهم کرد تا اساتید دانشگاه، صاحب‌نظران و کسانی که در نمایشگاه غرفه ندارند، ولی حرف برای گفتن دارند تا در اختیار کسب‌وکارها بگذارند، بیایند و از فضا استفاده کنند. مهم‌ترین بخشی که در الکامپ به آن توجه ویژه‌ای شد و هر سال بیش از پیش رشد پیدا کرد، موضوع مدیاسنتر یا ستاد خبری حین برگزاری نمایشگاه بود. موضوع دیگری که در الکامپ اتفاق افتاده، واگذاری و اعطای تعدادی از کانتر‌های استارتاپی به جوان‌‌ها و نوجوان‌ها بوده است و همین موضوع در نمایشگاه‌های دیگر الگوبرداری می‌شود و آن را دنبال می‌کنند. از دیگر مسائلی که ما دنبال می‌کنیم و سعی داریم از نمایشگاه به عنوان یک ابزار توسعه کسب‌وکار استفاده کنیم، بحث تعامل و ارتباط سازنده با نهاد‌های دیگر است. امسال به صورت مشخص با اتاق بازرگانی این ارتباط شکل گرفته و بخش دیگری هم که در این نمایشگاه داریم، موضوع توجه به سازمان‌ها و نهاد‌هایی است که می‌توانند تأثیر بسزایی در توسعه کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات داشته باشند، مانند موضوع الکامپ اینشورنس (insurance) که با همکاری بیمه مرکزی به وجود آمده است؛ درواقع بیمه مرکزی آمده حمایت یا سوبسیدی را به فعالان این حوزه ارائه می‌دهد و تمام شرکت‌های فعال در بخش فناوری بیمه را حول این حمایت جمع کرده و به عنوان یک سالن مجزا آنها را در نمایشگاه خواهیم داشت. بنابراین نتیجه همه صحبت‌ها این است که برگزاری یک نمایشگاه با مشورت‌ها و رهنمود‌هایی که از طریق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تولید و برقرار شد، به رشد و نمو الکامپ به لحاظ محتوایی کمک کرد. این موارد همه قابل اندازه‌گیری است، یعنی اگر از شش یا هفت سال پیش موضوع نمایشگاه را رصد کنید، متوجه تغییرات در برگزاری آن می‌شوید.

 درست است که الکامپ در سال‌های گذشته با اضافه‌شدن بخش‌های مختلف مخصوصا اضافه‌‌شدن استارتاپ‌ها به این نمایشگاه تغییراتی داشته و توانسته نفسی تازه کند، اما با تغییرات مدیریتی در سازمان همین بخش‌ها هم با کیفیت و کمیت متفاوتی برگزار شده، نمونه آن برگزای نمایشگاه الکامپ در سال گذشته بود که خیلی رضایت‌بخش نبود و بیشتر به فضایی برای برگزاری میزگرد تبدیل شده بود.

این برداشت شماست. نمایشگاه پارسال هم در ادامه فرایند گذشته بوده و چیزی پاک نشده است. ممکن است برای برگزاری موضوعاتی توان اجرایی محیا نبوده که آن هم دلیل خاص خودش را داشته است مانند بحث‌های مربوط به کرونا، جابه‌جایی تاریخ نمایشگاهی و... همه مزید بر علت شده تا بخش‌هایی از نمایشگاه و سیستم نتواند به اهداف اولیه خودش برسد، ولی معنا و مفهوم آن پاک‌کردن مدل برگزاری نمایشگاه نبوده است.

 ولی این را قبول کنید که در دوره‌های اخیر نمایشگاه الکامپ هیچ‌وقت نتوانست به روزهای اوج خودش که فکر می‌کنم در دور هشتم یا نهم بود بازگردد و جوری برگزار شود که همه از آن راضی باشند.

من خیلی با نظر شما موافق نیستم چون به هر حال در آن دوران وضعیت دیگری حاکم بود و شما در همین سه یا چهار سال گذشته اگر بررسی کنید، به لحاظ ابعاد، محتوا، شکل برگزاری و... تغییرات زیادی اتفاق افتاده است. مثلا در نمایشگاه دهه اول بحث‌هایی مانند الکام‌ استارز، تینواستارز، تاکز، ستاد خبری و... وجود نداشت.

 خیلی از فعالان این حوزه از آن دوران به عنوان دوران طلایی الکامپ یاد می‌کنند.

به هر حال من هم احساس می‌‌کنم هر دوره‌ای که مدیر هستم یک دوره طلایی است. به هر جهت آن شرایط ویژگی‌های خاص خودش را داشته و ما دنباله‌رو همان سیاست و فکر بودیم که توانستیم نمایشگاه را رشد و نمو بدهیم. نمایشگاه در سال‌های گذشته در دوران مدیریتی آقای سعیدی، رحمتی، خانم داننده، آقای سعادت و اثنی‌عشری برگزاری شده و این افراد نمایشگاه را به صورت دو امدادی به تیم بعدی سپرده‌اند و هر تیم هم سعی کرده با توجه به توان خود و وضعیت کشور نسبت به توسعه اوضاع و احوال نمایشگاه حرکت مثبتی را انجام دهد و این‌گونه نبوده که بگوییم حتما همه چیز پاک شده و رفتیم چرخ را از ابتدا اختراع کنیم. اتفاقا ما یک کمیته مشورتی داریم که این کمیته از رؤسای ادوار و پیش‌کسوتانی تشکیل شده که در دورانی نمایشگاه را برگزار کرده‌اند و ممکن است از زاویه دید آنها ما به موضوعات دیگری در نمایشگاه توجه کنیم. بنابراین اعتقادم بر این است که نمایشگاه هر سال روبه‌رشد و توسعه و از سال قبل بهتر بوده است. البته تحت شرایط خاصی اختلال‌هایی به وجود آمده که آن هم اجتناب‌ناپذیر بوده، مانند اتفاق‌هایی که برای دو سال الکامپ به خاطر کرونا با آن مواجه شد و برگزاری‌اش به تعویق افتاد.

 فکر می‌کنید امسال توانسته‌اید مقدمات یک نمایشگاه الکامپ متفاوت را فراهم کنید؟

تمام تلاش خودمان را به کار بسته‌ایم، ولی به لحاظ برگزاری از نظر من، یکسری نواقصی وجود دارد که مستلزم تغییر قوانین و ضوابط نمایشگاهی است.

 مانند چه؟

در نمایشگاه الکامپ و در شرایط تحریم خودمان هم باعث می‌شویم که شرایط سخت‌تر شود. از این جهت که یک قاعده و ضابطه‌ای به نام ارزی-ریالی در نمایشگاه داریم. در وضعیت تحریم، نتوانسته‌ایم شرایط حضور کسانی که تجهیزات سخت‌افزاری را در نمایشگاه ارائه می‌دهند فراهم کنیم. هرچند یک سال در دوره الکامپ بیست‌وپنجم این اتفاق افتاد و دولت و شرکت محترم نمایشگاه‌ها همراهی کردند و دستاوردی که در این دوره حاصل شد این بود که سالن تخصصی به نام سالن صندوق‌های فروشگاهی و البته تجهیزات دیگر سخت‌افزاری را داشتیم و بهتر از دوره‌های قبل در این زمینه فعالیت کردیم. بنابراین به ایدئال نمایشگاه هنوز نرسیده‌ایم، چون انتظار از نمایشگاه‌ها به طور خاص و عام این است که در بازدید از آن بتوانیم آخرین فناوری و تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهیم. مثلا بازدیدکننده دوست دارد آخرین مدل لپ‌تاپ یا دستگاه‌ سخت‌افزاری و... را حداقل از نزدیک ببیند. بنابراین نمایشگاه فناوری اطلاعات بدون حضور تجهیزات یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. اکنون ما در حال پیش‌بینی تمهیداتی هستیم و امیدواریم بتوانیم این نقص را هم برطرف کنیم.

 در جانمایی و فضا آیا تغییراتی ایجاد شده است، چون همیشه دغدغه بسیاری از سازمان‌ها و حتی پیش‌آمدن کدورت‌هایی در این زمینه مربوط به این موضوع بوده است.

مشکلات دیگری که در برگزاری داشتیم زمان خیلی کم بود؛ از نهایی‌شدن کار تا زمانی که تاریخ برگزاری نمایشگاه در تقویم نمایشگاهی نهایی شد زمان کمی داشتیم. از سوی دیگر شهادت رئیس‌جمهور محترم انجام برخی از امورات را تحت‌الشعاع قرار داد. به هر حال اینها از جمله مشکلاتی بود که جانمایی شرکت‌ها را در نمایشگاه سخت کرد. مطلب دیگر این بود که موضوع تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۳ تغییرات شدیدی داشت و همه اینها شرایط را برای اجرا و انجام سخت کرده بود. بنابراین ممکن است شرایط صددرصد مطلوب و ایدئال نباشد و آن متأثر از وضعیت حواشی نمایشگاه بوده است.

 اسم این نمایشگاه، نمایشگاه بین‌المللی الکامپ است، ولی درحقیقت شرکت‌های بین‌المللی کم یا کمتر شناخته‌شده‌ای در این نمایشگاه حضور دارند، امسال وضعیت حضور شرکت‌های بین‌المللی به چه صورت است؟

نسبت به سال گذشته بهتر است چون یک شرکتی که با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کند، هیئت‌های تجاری را همراه کرده که از نمایشگاه بازدید می‌کنند، قرار است جلسه‌های B2B شکل بگیرد و تعدادی از شرکت‌های خارجی هم به شکل محدود و اندک‌شمار در نمایشگاه حضور دارند. به هر حال موضوع نمایشگاه بین‌المللی بخشی از آن به ما مربوط می‌شود. متقاضیان و شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند به ایران تردد کنند و متأسفانه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران ایجاد شده حضور آنها را کمرنگ کرده است. با این حال امسال شرکت‌هایی از کشورهایی مانند چین، تایوان، سوریه، فرانسه، کره و چند کشور دیگر در نمایشگاه حضور دارند.

 آماری از شرکت‌کنندگان این دور در اختیار دارید که چه میزان ثبت‌نامی وجود داشته و بیشتر از چه طیفی هستند؟

در دو مرحله ثبت‌نام را انجام دادیم؛ مرحله اول پیش‌ثبت‌نام بود که تقریبا از تمام حوزه‌ها بالغ بر ۶۰۰ مجموعه، شرکت و شخص حضور داشتند، ولی در مرحله نهایی کسانی که توانستیم با توجه به محدودیت‌ سالن‌ها جانمایی کنیم، نزدیک به ۵۰۰ شرکت و شخص شدند که اکثرشان در حوزه‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، امنیت شبکه، شبکه، کسب‌وکارهای نوپا و... هستند.

 چقدر از متراژ نمایشگاه امسال به الکامپ بیست‌وهفتم اختصاص پیدا کرده است؟

تقریبا تمام سالن‌هایی را که در اختیار الکامپ گذاشته بودند، پر کردیم. این سالن‌ها شامل ۱۵ سالن می‌شود؛ سالن ۳۵،۳۸، دو طبقه سالن میلاد و خلیج فارس، ۴۰،۴۱،۸،۹،۵،۶،۷،۲۵ است.

 از وقتی بخش الکام‌ استارز که مربوط به استارتاپ‌ها است به نمایشگاه الکامپ اضافه شده، به نظر می‌آید هم‌زمان با عدم تمایل شرکت‌های بزرگ فناوری برای حضور در این نمایشگاه به دلیل مشکلات اقتصادی، فضا برای دیده‌شدن استارتاپ‌ها و در واقع نشان‌دادن آنها بیشتر شده و تغییر مسیری در نمایشگاه الکامپ دیده می‌شود. آیا باید منتظر باشیم که الکامپ به نمایشگاه استارتاپ‌ها تبدیل شود؟

به نظرم این برداشت شخصی شماست. ما همیشه نمایشگاه استارز را جزئی از نمایشگاه الکامپ به حساب آورده‌ایم و قرار نیست بخش استارز به کلی جای الکامپ را بگیرد، ولی به لحاظ توجه ویژه به جوانان شاید رنگ و بوی بیشتری داشته باشد، اما در طول سال‌های گذشته و حتی امسال شاهد این هستیم که شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری به شکل خوبی در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند. مثلا در نمایشگاه امسال استارتاپ‌ها در یک سالن‌ حضور دارند. اتفاقا یکی از ویژگی‌های خاص نمایشگاه الکامپ این است که شرکت‌های بزرگ و کوچک و استارتاپ‌ها مکانی پیدا می‌کنند تا همدیگر را کنار خود بببیند و شرکتی که می‌خواهد توسعه و رشد کند، می‌تواند از بازیگران این حوزه الگو‌برداری کند. بنابراین با احترام به نظر شما باید بگویم که نمایشگاه الکامپ فقط نمایشگاه استارز نیست. حال ممکن است سروصدای این شرکت‌ها در نمایشگاه بیشتر باشد که این هم به خاطر شرایط خاص خودشان است، ولی شرکت‌های بزرگ و کوچک به صورت متعادل در نمایشگاه حضور دارند و سعی می‌کنند از فضای نمایشگاه به نفع خودشان بهره‌برداری کنند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها