|

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت:

سامانه «شفافیت واردات موبایل» موجب بالا رفتن انگیزه فعالان این بازار می‌شود

سامانه «شفافیت واردات موبایل» موجب بالا رفتن انگیزه فعالان این بازار می‌شود

طی روزهای گذشته صحبت‌هایی درباره عدم شفافیت در بحث واردات موبایل مطرح شده و نهادهای بخش خصوصی نظیر انجمن واردکنندگان نیز از دولت جدید خواسته‌اند تا شفاف‌سازی دقیق‌تری در این بخش از بازار موبایل صورت بگیرد. «علیرضا شاه‌میرزایی» معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با ذکر این نکته که از ماه گذشته بحث‌هایی درباره ایجاد سامانه شفافیت واردات موبایل شده، اعلام کرد اجرایی شدن این مهم نیازمند همکاری چندین معاونت در وزارت صمت و چند سازمان دولتی دیگر است. 

رقابت سالم‌تر با ایجاد سامانه شفافیت

«علیرضا شاه‌میرزایی» تأکید دارد ایجاد سامانه شفافیت واردات موبایل می‌تواند با انگیزه‌بخشی بیشتر به فعالان بازار موبایل، کاری کند که این بازار به رشد برسد و رقابت سالم در آن بیشتر شود. او در همین زمینه گفت: «انگیزه بیشتر گرفتن فعالین بازار موبایل از جمله واردکنندگان، منجر به این خواهد شد که این دسته افراد در بازار، رقابتی سالم و بهتر داشته باشند و این موضوع در نهایت به نفع مصرف‌کننده خواهد بود. در واقع می‌توان گفت فعالیت مضاعف و بیشتر واردکنندگان موبایل نتیجه‌ای که خواهد داشت، یک نتیجه برد-برد هم برای فروشندگان موبایل و هم مصرف‌کنندگان نهایی خواهد داشت.»

شاه‌میرزایی تأکید دارد سامانه‌ای مثل سامانه شفافیت واردات موبایل می‌تواند نشان دهد که هر واردکننده با چه ارزی و در چه زمانی گوشی را وارد کرده است. به گفته این مقام مسئول، این موارد می‌تواند اطلاعات دقیقی به مشتریان ارائه کند و آن‌ها را از جزییات کالایی که خریداری می‌کنند، باخبر کند.

 

شفافیت باعث کاهش شایعات می‌شود

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با اشاره به برخی شایعات در بازار واردات موبایل اعلام کرد شفافیت اقتصادی می‌تواند منجر از بروز مشکل در روند واردات موبایل شود: «برخی صحبت‌ها مبنی بر این بود که افراد ارزها را در گذشته گرفتند و بعد از مدتی گوشی‌ها را وارد کردند و یا از سوی دیگر برخی صحبت‌ها بود که تعدادی گوشی دو بار وارد شده است. صحت و سقم این شایعات مشخص نیست اما موضوع اصلی اینجاست که شفافیت می‌تواند کمک کند تا به این موارد رسیدگی شود.»

 

تخصیص ارز به واردکنندگان بر اساس داده‌ها

شاه‌میرزایی باور دارد از طریق چنین سامانه‌هایی و بررسی خدمات پس از فروش به مشتریان و فاکتورهای دیگر می‌توان به واردکنندگان امتیاز داد و کاری کرد تا بر اساس این امتیاز، ارزهای متناسب با فعالیت آن‌ها به این فعالین تجاری اختصاص داده شود. او باور دارد تخصیص ارز به واردکنندگان باید بر اساس داده‌ها صورت بگیرد و این موضوع می‌تواند با سامانه شفافیت واردات موبایل محقق شود. 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها