|

برنامه مهم بانک مرکزی برای خروج بورس از بحران

رئیس کل بانک مرکزی گفت: «بانک مرکزی هیچ‌گاه حمایت‌های خود را از بازار سرمایه دریغ نکرده و معتقد است که در شرایط ویژه کنونی، نیاز است حمایت‌ها نسبت به بازار تقویت شود.»

برنامه مهم بانک مرکزی برای خروج بورس از بحران

به گزارش شبکه شرق، با هدف تقویت بازار سرمایه و ثبات بورس، از امروز «چهارشنبه» ۲۴ مرداد، ابزار‌های تحت اختیار بانک مرکزی به کمک بازار سرمایه می‌آید.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست شورای عالی بورس اظهار داشت: «بانک مرکزی هیچ‌گاه حمایت‌های خود را از بازار سرمایه دریغ نکرده و معتقد است که در شرایط ویژه کنونی، نیاز است حمایت‌ها نسبت به بازار تقویت شود.»

او ادامه داد: «در این جلسه، توافق شد ابزار‌های در اختیار بانک مرکزی و نظام بانکی به کمک به بازار سرمایه بیاید.»

فرزین تاکید کرد: «در نشست شورای عالی بورس، به توافق رسیدیم که برای بهبود شرایط بازار سرمایه و امیدواری بیش از پیش سهامداران به آینده بازار تلاش مضاعفی در کوتاه مدت صورت گیرد.»

روند ریزش بورس، از اردیبهشت ماه امسال شروع شد و به جز چند روز محدود، تاکنون وضعیت قابل قبولی نداشته است.

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است «بازار سرمایه در سایه دولت‌های مختلف از بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های ناگهانی و قیمت‌گذاری دستوری رنج برده است.»

او می‌گوید که «بازار سرمایه ذاتا ریسک‌گریز است و در نقطه مقابل افزایش ریسک غالبا باعث افزایش نرخ ارز می‌شود به همین خاطر کنترل آرامش داخلی و توازن سیاست خارجی می‌تواند شرایط را در بازار سرمایه و ارز آرام کند و حداقل باعث ایجاد ثبات دراین بازار شود.»

 

۳ اقدام مهم بانک مرکزی برای حمایت از بورس اعلام شد

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات جدید حمایتی بانک مرکزی از بورس و سهامداران خرد، از تمهیدات لازم این بانک جهت تامین مالی و تسریع در طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی خبر داد.

فرزین در ادامه، سه اقدام مهم بانک مرکزی برای حمایت از بورس را چنین برشمرد:

«۱. تضمین ۳۶۰ همت اوراق تامین مالی توسط بانک‌های عامل برای انتشار اوراق تامین مالی ریالی جهت طرح‌های توسعه و تامین سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی.

۲. انتشار ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی علی‌الخصوص در حوزه پتروشیمی و معدن.

۳. اعطای ۱.۵ میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند تا از این طریق به افزایش صادرات آن‌ها منجر شود.»

سهامداران بورس منتظر ورود دولت برای خروج از بحران

امیر ملک‌زاده، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز می‌گوید که «انتظار می‌رود در شرایط کنونی که بازار سهام اصلاً حال و روز خوشی ندارد، شاهد ورود مستقیم دولت به این موضوع و احقاق حق سهامداران باشیم. فعالان بازار سرمایه انتظار دارند که با تخصیص خط اعتباری ۵۰ همتی به هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری برای خروج بورس از بحران، قدمی برای حمایت از بورس به عنوان یک بازار مولد برداشته شود.»

پیش از این، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در آخرین مناظره انتخاباتی اعلام کرد که «نگرش ما در بورس، همان نگاه آقای دکتر عبده است. مجموعه‌ای از اقتصاددانان بسته به تخصص، نسخه برخورد با مشکل را طراحی خواهند کرد.»

او در این مناظر گفت که «ثبات و امنیت را به بورس برخواهیم گرداند» و کسری بودجه دولت را از بورس تامین نخواهیم کرد. اگر دولت دخالت خود را کاهش دهد، این ثبات برخواهد گشت.

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها