|

قیمت انواع پروفیل و مشخصات آن

پروفیل‌ها به‌عنوان مقاطع فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف، انواع متفاوتی دارند. هر یک از این سطح مقاطع به‌واسطه ویژگی‌های ساختاری خاصی که دارند، در صنایع مختلف با کاربری خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت پروفیل یکی از فاکتورهای مهمی است که وجود تفاوت این مقاطع فولادی را نشان می‌دهد. قیمت انواع پروفیل براساس نوع آن مشخص می‌شود و هر نوع پروفیل نیز با مشخصات ساختاری خاصی شناخته می‌شود؛ به همین خاطر آشنایی با انواع پروفیل و قیمت آن به صاحبین پروژه‌های ساخت‌وساز، عمران و صنعت امکان می‌دهد که براساس نیاز پروژه خود به انتخاب مناسبی در خرید این سطح مقاطع برسند. با ما همراه باشید تا ضمن معرفی این محصولات فولادی، قیمت پروفیل و عوامل موثر بر آن را مشخص کنیم.

نحوه قیمت‌گذاری انواع پروفیل براساس مشخصات آن

قیمت پروفیل یکی از فاکتورهای مهم در خرید آن است و کاهش یا افزایش قیمت آن می‌تواند به‌صورت مستقیم بر هزینه‌های جاری پروژه اثر بگذارد؛ از طرفی هر پروژه به نوع خاصی از پروفیل نیاز دارد و هزینه تمام شده پروژه به نوع پروفیل و قیمت واحد آن براساس وزن بستگی دارد؛ به‌عنوان مثال، در ساخت محصولات فولادی تزئینی مانند حفاظ نرده یا پنجره از پروفیل سنگین استفاده نمی‌کنند؛ چون این سطح مقاطع انعطاف‌پذیری مناسبی ندارند. درحالت کلی، پروفیل‌ها در دو نوع سبک و سنگین با روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شوند و برای هر یک از آن‌ها کاربردهای خاصی تعریف شده است.

قیمت روز پروفیل را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید:

https://modernsazan.com/profile-price/

در دسته‌بندی انواع پروفیل می‌توان مسطح مقاطع ساختمانی، صنعتی، گالوانیزه و ... را جای داد. صاحبین پروژه‌های مختلف در چارچوب نیازهای پروژه خود نوع پروفیل را مشخص می‌کنند و سپس از قیمت کلی آن براساس جنس، وزن، ضخامت، ابعاد، اندازه، روند تولید، برند تولیدکننده و ... مطلع می‌شوند. اگرچه قیمت پروفیل براساس نوع آن متفاوت است، اما در نهایت قیمت هرنوع سطح مقطع فولادی براساس قیمت روز بازار جهانی آهن تعیین می‌شود. در ادامه مشخصات انواع پروفیل را به‌صورت مختصر شرح می‌دهیم و قیمت آن را بررسی می‌کنیم.

پروفیل ساختمانی

پروفیل‌های ساختمانی بیشتر از نوع مقاطع فولادی سنگین هستند و با ورق سیاه به روش نورد گرم تولید می‌شوند. کاربرد این مقاطع در ساخت سازه‌های ساختمانی مختلف مانند: اسکلت‌بندی ساختمان، سقف‌های شیروانی، اجرای سوله، راه پله و ... دیده می‌شود. پروفیل‌های ساختمان دارای انواع مختلفی هستند و معمولا وزن بالایی دارند. این مقاطع از ویژگی‌های دیگری مانند جوش‌پذیری عالی، مقاومت خمشی و پیچشی بالا و سختی سطحی عالی برخوردار هستند. از انواع پروفیل ساختمانی می‌توان به پروفیل زد، قوطی ستونی و ... اشاره کرد.

هر یک از این پروفیل‌ها در برابر فشار و تنش بالا مقاومت زیادی دارند و از اسکلت یا قاب سقف پشتیبانی می‌کنند. با توجه‌ به ویژگی‌های تعریف‌شده برای انواع پروفیل‌های ساختمانی، استفاده از آن‌ها جهت افزایش استحکام سازه‌های چندطبقه با وزن بالا ایده‌آل به نظر می‌رسد. قیمت پروفیل ساختمانی نسبت‌به سایر پروفیل‌ها ارزان‌تر است؛ اما ازآنجاکه وزن این مقاطع بالاست، هزینه تمام‌شده خرید آن برای اجرای پروژه‌های مختلف افزایش می‌یابد.

پروفیل صنعتی

پروفیل‌های صنعتی یا قوطی‌های فولادی با استفاده از ورق‌های روغنی و ورق‌های سیاه، در دو نوع باز و بسته و دارای مقطع ثابت تولید می‌شوند. در نهایت این محصولات به‌عنوان قوطی‌های سبک و سنگین مونتاژ می‌شوند. این پروفیل‌ها به‌صورت شاخه‌ای با طول‌های مختلف تولید می‌شوند و قیمت هرشاخه از پروفیل صنعتی براساس وزن شاخه تعیین می‌شود. هرچه طول و ضخامت قوطی بیشتر باشد، قیمت آن بالاتر است. البته قیمت پروفیل صنعتی به قطر داخلی قوطی و میزان مقاومت آن نیز بستگی دارد. پروفیل‌های ضخیم کیفیت و مقاومت بیشتری دارند و به‌همان نسبت، با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند. قوطی‌های صنعتی در ساخت محصولات صنعتی متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروفیل گالوانیزه

پروفیل‌های گالوانیزه در واقع همان پروفیل‌های سبک یا سنگین هستند که سطح آن‌ها طی فرایند گالوانیزاسیون با عنصر روی پوشانده می‌شود؛ به‌همین‌خاطر، این مقاطع فولادی گالوانیزه مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی، تراشیدگی و سایر آسیب‌های محیطی دارند. از این پروفیل‌ها در ساخت مصنوعات فلزی مختلف ازجمله درب و پنجره، نرده، حفاظ، لوله بخاری، لوله اگزوز و ... استفاده می‌شود. ویژگی‌های ساختاری، جنبه‌های مقاومتی و ویژگی‌های ظاهری پروفیل گالوانیزه امکان استفاده از آن در ساخت محصولات متنوع را فراهم ساخته است. قیمت پروفیل‌های گالوانیزه براساس وزن آن در هرشاخه و با توجه به قیمت بازار جهانی آهن تعیین می‌شود؛ اما درکل، قیمت آن نسبت‌به سایر پروفیل‌ها گران‌تر است؛ چون به یک روکش مقاوم مجهز شده است.

نکات مهم در خرید انواع پروفیل

برای اینکه بتوانید با خرید پروفیل مناسب، نیاز پروژه خود را مرتفع ساخته و هزینه‌های جاری در اجرای پروژه را به حداقل برسانید، باید در خرید آن به چند نکته توجه کنید. قبل‌از هرچیزی بهتر است که نیاز پروژه خود را مشخص کرده تا در انتخاب نوع پروفیل عملکرد درستی داشته باشید. پس‌ازآن، باید یک برند تولیدکننده معتبر را انتخاب کنید تا از کیفیت پروفیل و استانداردهای تولید آن اطمینان داشته باشید. استانداردهای تولید و مونتاژ هرسطح مقطع فولادی بر کیفیت و قیمت پروفیل تاثیر مستقیمی دارد. تفاوت و نوسان قیمتی مشخصی که بین شرکت‌های مختلف دیده می‌شود، به‌دلیل تفاوت در روند تولید و به‌کارگیری استانداردهای مونتاژ پروفیل است.

قیمت پایه پروفیل براساس مشخصات آن و طبق قیمت آهن در بازار جهانی تعیین می‌شود؛ اما هرشرکت نیز هزینه مشخصی را به‌عنوان هزینه‌های تولید در قیمت‌گذاری پروفیل لحاظ می‌کند. بهتر است شرکتی را انتخاب کنید که ضمن امکان استعلام قیمت انواع پروفیل به‌صورت روزانه، خدمات مشاوره فروش را نیز ارائه می‌دهد. 

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به انواع پروفیل و مشخصات ظاهری آن صحبت کردیم و فاکتورهای موثر بر تعیین قیمت پروفیل را مورد بررسی قرار دادیم. برای اینکه بتوانید در پروژه‌های خود از بهترین پروفیل‌ها استفاده کنید، باید با انواع این مقاطع فولادی مانند پروفیل زد آشنا شده و براساس نیاز پروژه خود، به خرید نوع مناسبی از آن بپردازید. در این بین قیمت پروفیل به‌عنوان یک فاکتور اساسی در خرید آن مطرح می‌شود. شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌های جاری پروژه، شرکتی را برای خرید پروفیل انتخاب کنید که قیمت مناسب‌تری دارد. همچنین بهتر است در زمانی که بازار در نوسان شدید قرار دارد، پروژه خود را موقتا متوقف کنید تا قیمت انواع پروفیل در بازار به ثبات برسد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها