|

خبر مهم همتی درباره انتخاب رئیس جدید سازمان بورس/چهاردهمین رئیس سازمان بورس کیست؟

نشست شورای ‌عالی بورس در وزارت اقتصاد برای تعیین رئیس سازمان بورس و اوراق بهاردار و در پی آن هیات مدیره جدید سازمان بورس امروز برگزار می‌شود.

خبر مهم همتی درباره انتخاب رئیس جدید سازمان بورس/چهاردهمین رئیس سازمان بورس کیست؟

به گزارش شبکه شرق، وزیر اقتصاد اعلام کرد: «رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در جلسه شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.»

«عبدالناصر همتی»، وزیر اقتصاد در همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران در رابطه با موضوع جاماندگان سهام عدالت گفت: «در حال پیگیری موضوع جاماندگان سهام عدالت هستیم و ان‌شاءالله آن را پیگیری می‌کنیم.»

او همچنین به موضوع انتصاب رئیس جدید بورس اشاره کرد و گفت: «رئیس جدید سازمان بورس امروز در جلسه شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.»

وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص بازار ارز نیز تصریح کرد: «سیاست ما این است که نرخ ارز نیما به بازار آزاد نزدیک شود؛ به عبارت دیگر در تلاش هستیم تا نرخ نیمایی را افزایش و نرخ بازار آزاد را کاهش دهیم.»

رئیس سازمان بورس امروز معرفی می‌شود

امروز «سه‌شنبه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۳»، قرار است نشست شورای ‌عالی بورس در وزارت اقتصاد برای تعیین رئیس سازمان بورس و اوراق بهاردار و در پی آن هیات مدیره جدید سازمان بورس برگزار شود؛ سازمانی که حالا علاوه بر بازسازی اعتماد در کلیت بازار سرمایه، نیازمند بازیابی اعتبار از‌دست‌رفته خود نیز است!

در تعریف سازمان بورس و اوراق بهادار آمده که این سازمان یک موسسه عمومی غیردولتی دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل است که از محل کارمزدهای دریافتی و سهمی از حق‌پذیرش شرکت‌ها در بورس‌ها و دیگر درآمدها اداره می‌شود.

پیش از تاسیس یا به نوعی تغییر نام سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۳۸۴، این سازمان «سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران» نام داشت که هم‌زمان، عهده‌دار نظارت و عملیات بازار اوراق بهادار ایران بود؛ اما با تصویب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران توسط مجلس شورای اسلامی در یکم آذر ۱۳۸۴، عملیات اجرایی بورس‌ها به بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران و بورس انرژی ایران (همگی در قالب شرکت سهامی عام) واگذار و مسئولیت نظارت بر این بورس‌ها، نهادهای مالی و اوراق بهادار هم به شورای عالی بورس و اوراق بهادار و سازمان بورس و اوراق بهادار داده شد.

ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار از ابتدای تغییر نام و رسالت‌ها بر عهده «علی صالح‌آبادی» بود و در ۲۵ آذر ۱۳۹۳، «محمد فطانت‌فرد» عهده‌دار این وظیفه شد.

پس از استعفای محمد فطانت‌فرد، در تاریخ پنجم مرداد ۱۳۹۵، شاپور محمدی ریاست این سازمان را بر عهده گرفت.

پس از استعفای شاپور محمدی، «حسن قالیباف اصل» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران از ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ تا ۳۰ دی ۱۳۹۹ بود که از سمت خود استعفا کرد.

بعد از استعفای قالیباف اصل، «محمدعلی دهقان دهنوی» از هفتم بهمن ۱۳۹۹ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰، رئیس این سازمان بود.

در تاریخ ۲۱ مهر ۱۴۰۰ نیز، «مجید عشقی» به عنوان رئیس این سازمان انتخاب شد، تا همین چند روز پیش که به دلیل حواشی ناشی از وام به خودی رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، عشقی هم مجبور به استعفا شد.

امروز قرار است نشست شورای‌عالی بورس در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شود تا رئیس جدید این سازمان و در پی آن هیات مدیره جدید سازمان بورس بر مسند ریاست این سازمان بنشیند؛ سازمانی که حالا علاوه بر بازسازی اعتماد در کلیت بازار سرمایه، نیازمند بازیابی اعتبار از دست رفته خود نیز هست!

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها