|

ظهره وند، نماینده مجلس:

برنامه‌های طالبان برای آب اهرم سیاسی علیه ایران است

نماینده مجلس گفت: اقدام طالبان نشان می‌دهد که برنامه افغانستان برای کنترل منابع آب پایانی ندارد. می‌توان گفت این برنامه‌ها بیشتر اهرم سیاسی است که علیه ایران استفاده می‌کنند

برنامه‌های طالبان برای آب اهرم سیاسی علیه ایران است

به گزارش شبکه شرق، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سدسازی‌های افغان‌ها منجر به بهم خوردن اکوسیستم منطقه و در واقع شرایط امنیتی منطقه را بهم می‌ریزد، گفت: این اقدامات باعث جابجایی جمعیت می‌شود و اتفاقاتی را شکل می‌دهد که برخلاف مصالح و منافع ایران است.

ابوالفضل زهره‌وند درباره برنامه طالبان برای ساخت یک سد در ولایت زابل افغانستان و تاثیر آن بر ورودی آب به ایران اظهار داشت: اقدام طالبان نشان می‌دهد که برنامه افغانستان برای کنترل منابع آب پایانی ندارد و جلوی مختصر آبی هم که می‌توانست به صورت سیلاب وارد ایران شود را گرفته و متوقف می‌کنند این برنامه نشان‌دهنده نقش تهدیدکننده طالبان است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های سدسازی طالبان اکوسیستم، همچنین منابع آبی منطقه و در واقع آب‌های مشترک را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد، گفت: ما تاکنون به این موضوعات توجه لازم را نداشتیم و اکنون نشانه‌های این واقعیت تلخ در حال آشکار شدن است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: علیرغم برنامه‌های گستره‌ای که طالبان برای محدود کردن منابع آبی به مرزهای افغانستان دارد اما هیچ نشان و اثری از عمران و آبادانی در این کشور مشاهده نمی‌شود، درواقع می‌توان گفت این برنامه‌ها بیشتر اهرم سیاسی است که علیه ایران استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه سدسازی‌های افغان‌ها منجر به بهم خوردن اکوسیستم منطقه و در واقع شرایط امنیتی منطقه را بهم می‌ریزد، گفت: این اقدامات باعث جابجایی جمعیت می‌شود و اتفاقاتی را شکل می‌دهد که برخلاف مصالح و منافع ایران است.

ظهره‌وند بیان داشت: با اقدام به ساخت سد در ولایت زابل افغانستان میزان آبی که سالانه و به صورت سیلاب وارد ایران می‌شد؛ متوقف می‌شود. همانگونه که احداث سد کمال‌خان نیز سرریز آب را روانه گودزره می‌کند و به این ترتیب جلوی مختصر آبی هم که به صورت سیلاب به سمت ایران می‌آمد را گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه دولت چهاردهم باید موضوع حقابه ایران از رودخانه‌های مشترک با افغانستان را به صورت جدی‌تر دستور کار داشته باشد، گفت: اقداماتی که تاکنون انجام شده تاثیرگذار نبوده است این بدان معناست که ما نباید همان رویه قبل را پیش بگیریم. باید در نگاهمان به مسئله افغانستان به نوع سیاست در قبال این کشور تجدیدنظر اساسی داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه طالبان به مسئله مهاجرین افغان نیز نگاه ابزاری دارد، تصریح کرد: افغانستان اکنون با این اقدامات درواقع آب و نان مهاجرینی که وارد ایران شده‌اند را  قطع کرده است و این یعنی اینکه در قبال شهروند خودشان مسئولیتی ندارند و حاضرند آب را روی آنها قطع کنند، در این شرایط ما باید سیاستی را دنبال کنیم که زمینه بازگشت پناهجویان و مهاجران به کشور خودشان فراهم شود.

به گزارش ایلنا، اخیرا طالبان از ساخت یک سد بزرگ آب در ولایت زابل افغانستان خبر داده و همچنین اعلام کرده است که کار ساخت سد پاشدان در ولایت هرات نیز در حال تکمیل است.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان گفته است: ساخت سدهای آب اولویت طالبان است و این اقدام به ضرر هیچ کشوری نیست.

 

منبع: ایلنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها