|

جزئیات افزایش رسمی قیمت شیر و لبنیات/ شیر گران می‌شود

قیمت جدید شیر و لبنیات به زودی ابلاغ خواهد شد.

جزئیات افزایش رسمی قیمت شیر و لبنیات/ شیر گران می‌شود

به گزارش شبکه شرق، رئیس انجمن صنفی گاوداران از افزایش قیمت شیر و ابلاغ قیمت جدید طی روز‌های آتی خبر داد.

 آخرین قیمت مصوب شیر خام، مربوط به اردیبهشت سال ۱۴۰۲ و ۱۵۰۰۰ تومان در هر کیلو است. از ابتدای سال‌جاری تاکنون، قیمت انواع نهاده دامی ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و این اتفاق به رشد تولید دام و رونق صنعت دامپروری انجامیده است. اما حالا با وجود کاهش قیمت انواع نهاده‌های دامی، خبر از افزایش قیمت شیر آمده است.

«سید احمد مقدسی» رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه براساس مذاکرات صورت گرفته با وزیر جهاد، قیمت مصوب شیر خام طی روز‌های آتی ابلاغ می‌شود، اظهار کرد: «نرخ کنونی مصوب هر کیلو شیرخام در دامداری ۱۵ هزار تومان است که با افزایش سه هزار تومانی به ۱۸ هزار تومان رسیده است.»

قیمت جدید شیر خام به زودی ابلاغ خواهد شد

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروران درباره قیمت جدید شیر گفت: «از ابتدای سال این موضوع در حال پیگیری است که پس از تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی گندم، نرخ جدید شیرخام هم باید ابلاغ شود.»

۳۲ قلم کالای اساسی در شورای «قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» از سوی اعضا تعیین و توسط رئیس شورا ابلاغ رسمی می‌شود.

پیش از تعیین کابینه دولت چهاردهم، تشکل‌ها به دنبال تعیین تکلیف قیمت جدید شیر خام درب دامداری‌ها در سال جدید بودند. با معرفی «غلامرضا نوری قزلجه» به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی، وی اعلام کرد پس از رأی اعتماد، قیمت دو محصول گندم و شیر را مشخص خواهد کرد.

محمدجواد آزاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور درباره وضعیت نرخ شیر خام به مهر گفت: «موضوع از ابتدای سال از سوی تشکل‌ها در حال پیگیری است. نرخ خرید تضمینی گندم مصوب و از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد. در ادامه منتظر ابلاغ قیمت جدید شیر خام درب دامداری‌ها هستیم که اردیبهشت ماه به مبلغ ۱۸ هزار تومان در هر کیلوگرم مصوب شده است.»

او افزود: «دیرکرد ابلاغ قیمت شیر باعث می‌شود تا دامداران متضرر شوند زیرا در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات لبنی، مطالبات آنها را ۱۰۰ روز می‌پردازند.»

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران تاکید کرد: «دامدار نیز برای تامین نقدینگی مورد نیاز و خرید نهاده‌های دامی برای خوراک دام‌ها در فصل زمستان ناچار است گوساله‌ها را به فروش برساند که در ادامه با کاهش جمعیت دام‌های مولد، وضعیت بازار گوشت قرمز پرچالش تر از امروز خواهد شد.»

 هفته گذشته مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که «آیا شیر خام درب دامداری‌ها افزایش قیمت داشته است»، عنوان کرد که «تغییری در قیمت شیر خام نداشته‌ایم» اما محصولات لبنی از ابتدای سال در چند نوبت گران شد و آخرین افزایش مربوط به هفته گذشته بود.

حال یکی از پرسش‌های اساسی این است که آیا پس از ابلاغ رسمی نرخ شیر خام، تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی دوباره مبادرت به افزایش قیمت محصولاتشان خواهند کرد یا خیر.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها