|

گزارش فصلی بازار کار جاب ویژن تابستان 1403

کاهش 8 درصدی فرصت های شغلی

کاهش 8 درصدی فرصت های شغلی

نشست خبری انتشار گزارش جاب‌ویژن از وضعیت بازار کار در فصل تابستان ۱۷ مهر ماه1403 در دانشکده مکانیک دانشگاه شریف  برگزار شد. 

مقداد ولایی، هم‌بنیان‌گذار و هم‌مدیرعامل جاب‌ویژن، اعلام کرد که جاب‌ویژن در پنج سال اخیر سهم بازارش را به بالای ۵۷ درصد رسانده و در میان پلتفرم‌های کاریابی ایران بازیگر شماره یک شده است. 

 در این نشست آمار وضعیت بازار کار مربوط به تابستان1403 به اشتراک گذاشته شد . طبق این آمار، فرصت‌های شغلی نسبت به تابستان سال گذشته ۸ درصد و نسبت به بهار امسال ۱۱ درصد کاهش داشته است.

به گفته ولایی،این پلتفرم در مدت فعالیتش سعی داشته ویژگی‌های خاص و متمایزی داشته باشد و سرویس‌هایی را ارائه دهد که در پلتفرم‌های دیگر عرضه نمی‌شود. ولایی می‌گوید:جاب‌ویژن اولین پلتفرمی است که زمینه استخدام معلولین را فراهم کرده و تنها پلتفرم کاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی است. جاب‌ویژن هم‌چنین تنها پلتفرمی است که داده‌های بازار کار را با هدف شفاف‌سازی وضعیت بازار کار کشور به‌صورت فصلی گزارش می‌کند.

جاب‌ویژن توانسته در پنج سال اخیر در بین پلتفرم‌های تخصصی این حوزه سهم بازار خود را به بالای ۵۷ درصد برساند. طبق آمار کلی تعداد سازمان‌های همکار با جاب‌ویژن حدوداً ۱۰۰ هزار سازمان احراز هویت شده و طرف دیگر کارجویان در یک سال اخیر ۴۰ میلیون بار رزومه ارسال شده است. برآوردها نشان می‌دهد در یک سال اخیر بیش از ۱۵۰ هزار نفر موفق به استخدام در سازمان دلخواه خود شده‌اند. در حال حاضر بیش از ۴۴ هزار موقعیت شغلی در شهر‌های بسیاری باز است.

هم چنین ولایی در این نشست اعلام کرد که  نزدیک به۱۰۰ هزار سازمان احراز هویت شده با جاب‌ویژن همکاری می‌کنند. همراهان کارجویی جاب‌ویژن هم از ۳.۵ میلیون نفر عبور کرده اتد و در سال گذشته ۴۰ میلیون بار ارسال رزومه داشته‌ایم. 

در یک سال اخیر جاب‌ویژن توانسته بیش از ۱۵۰ هزار نفر را به شغل جدیدشان برساند.

طبق گزارش جاب‌ویژن میانگین حقوق‌های آگهی شده نسبت به بهار امسال با رشدی ۶ درصدی مواجه شده که  این افزایش نسبت به تابستان سال گذشته ۳۳ درصد بوده است.

 به نظر می‌رسد که درخواست کارجویان برای اشتغال بیشتر از سال گذشته شده است ،زیرا  رقابت بین کارجویان برای فرصت‌های شغلی ۳۸ درصد از تابستان سال گذشته بیشتر بوده است. 

مقداد ولایی درباره میزان فرصت‌های شغلی موجود در تابستان ۱۴۰۳ در استان‌های مختلف کشور نیز با بیان اینکه «بیشترین رشد سالانه فرصت‌های شغلی در قم با ۷ درصد رخ داده است» به کاهش قابل توجه فرصت‌های شغلی در استان البرز اشاره کرد:در تابستان امسال استان البرز کاهش ۲۷ درصدی فرصت‌های شغلی را تجربه کرده است. با توجه به اینکه بسیاری از کارخانه‌های صنعتی و تولیدی کشور در این استان مستقر هستند این کاهش فرصت‌های شغلی حائز اهمیت است.

همکاری با نهاد‌های فعال دغدغه‌مند

حقوق‌های غیرمنصفانه،عدم شفافیت داده ها ، کمبود مهارت نیروی کار و تحصیلات نامناسب و به طور خاص مسائل مربوط به زنان، کودکان کار و افراد ناتوان یا کم‌توان مسائل اساسی بازار کار را تشکیل می‌دهد. که تاکید بر مسئولیت اجتماعی، پژوهش‌های علمی و انتشار داده‌های بازار کار به طور منظم و همکاری با نهاد‌های فعال دغدغه‌مند در دستور کار این پلتفرم قرار گرفته است .

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها