|

مشخصات فنی ورق هاردوکس

ورق هاردوکس، نوعی ورق ضد سایش است که مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش دارد.

مشخصات فنی ورق هاردوکس

 

ورق هاردوکس، نوعی ورق ضد سایش است که مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش دارد. این ورق کم آلیاژ، یکی از شناخته شده‌ترین ورق های ضد سایش دنیا به شمار می‌رود که در گریدهای مختلفی ساخته می‌شود. استفاده از ورقی که طول عمر و دوام بالا دارد، هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات را کاهش خواهد داد. بنابراین، خرید ورق ضد سایش هاردوکس مقرون به صرفه خواهد بود. بااین‌حال، بسیاری از افراد، نمی‌دانند ورق هاردوکس چیست و چه مشخصات و کاربردهایی دارد. در این مقاله، به بررسی این ورق و مشخصات فنی ورق هاردوکس خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ورق هاروکس چیست؟

سختی سطحی، استحکام و چقرمگی بالا؛ همگی این ویژگی‌ها را می‌توانید در ورق هاردوکس ببینید. ورق هاردوکس یکی از پرطرفدارترین انواع ورق ضد سایش در جهان به شمار می‌رود که کاربردهای گسترده‌ای در صنعت دارد. به‌علاوه، ورق ضد سایش هاردوکس مقاومت خوبی در مقابل ضربه حتی در دماهای پایین از خود نشان می‌دهد.

این نوع ورق فولادی کم آلیاژ، ویژه کاربردهای سخت و ساینده است و با داشتن استحکام و چقرمگی بالا، دوام بالایی از خود نشان می‌دهد. اگرچه قیمت ورق هاردوکس بالا است اما با در نظر گرفتن این‌که هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد، می‌توان آن را مقرون به صرفه دانست.

این ورق فولادی کم کربن که مقاومت به ضربه بهبودیافته‌ای دارد، در چندین گرید متفاوت تولید می‌شود که در ادامه بررسی می‌شوند.

انواع گریدهای ورق هاردوکس

با درصد عناصر متفاوت‌، می‌توان گریدهای مختلفی از ورق ضد سایش هاردوکس را تولید کرد. مشخصات فنی ورق هاردوکس در گریدهای مختلف، با یکدیگر متفاوت است. ترکیب شیمیایی این گریدها را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

2

جدول ترکیب شیمیایی ورق هاردوکس

ورق هاردوکس 400، در میان انواع گریدها کمترین سختی را دارد. در حقیقت با افزایش شماره گرید، سختی نیز افزایش می‌یابد به طوری که گرید 600 ورق هاردوکس بیشترین میزان سختی را دارد. هر یک از این گریدها را در ادامه بررسی خواهیم کرد. قیمت ورق برشی را همچون قیمت ورق هاردوکس می‌توانید از وبسایت آیرومارت به نشانی iromart.com استعلام بگیرید.

ورق هاردوکس 400

ورق هاردوکس 400 ضخامتی بین 3 تا 130 میلی‌متر دارد و سختی آن نیز بین 387 تا 400 برینل متغیر است. به طور معمول، از این ورق هاردوکس برای مقاومت در برابر ضربه استفاده می‌شود.

ورق هاردوکس 450

یکی از انواع پرکاربرد ورق ضد سایش در صنایع مختلف، ورق هاردوکس 450 است که سختی قابل قبولی داشته و در ضخامت 30 تا 80 میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت ماشین‌آلات حفاری و کامیون‌ها، از این ورق استفاده می‌شود و سختی بین 425 تا 475 برینل دارد. قابلیت جوشکاری و اتصال‌پذیری در کنار عمر و دوام بیشتر از ورق هاردوکس 400، از جمله ویژگی‌های این ورق است. ورق هاردوکس 450، تحمل بالایی در برابر ضربه‌هایی با فشار 50 ژول در دمای 40- درجه سانتی‌گراد دارد.

ورق هاروکس 500

ورق هاردوکس 500، در ضخامت‌های بیشتر از 5 میلی‌متر تولید شده و قابل استفاده برای دماهای بیشتر از 250 درجه سانتی‌گراد نیست. چراکه خواص مقاومتی و غیرمقاومتی خود را در این درجه دما از دست می‌دهد. از جمله کاربردهای ورق هاردوکس 500 می‌توان به ساخت نوار نقاله، چرخ دنده، سطل بیل مکانیکی، ابزارهای برشی و انواع تیغه اشاره کرد.

ورق هاردوکس 550

ورق هاردوکس 550 در ضخامت‌های محدودتری تولید می‌شود و سختی بالاتری داشته و عدد سختی آن بین 525 تا 575 متغیر است. این ورق نیز در دمای بالاتر از 250 خواص خود را از دست می‌دهد. از جمله کاربردهای این ورق می‌توان به ساخت تیغه‌های مقاوم، دستگاه‌های حفاری، چرخ‌های خردکننده قوی و ... اشاره کرد.

ورق هاردوکس 600

در بین انواع ورق هاردوکس، گرید 600 بالاترین سختی را دارد و در نتیجه در محیط‌هایی استفاده می‌شود که سختی بالایی لازم است. سختی این ورق بین 560 تا 640 برینل است و ضخامت آن‌ نیز وابسته به کاربرد بین 8 تا 50 میلی‌متر تغییر می‌کند. بنابراین این ورق بیشتر مناسب شرایطی است که سایش و پوسیدگی در آن بسیار بالا است.

ورق هاردوکس 600 برای برشکاری و جوشکاری نیز مناسب است و در دماهای پایین نیز مقاومت خود را حفظ می‌کند. از جمله مزایای این ورق می‌توان به ضربه پذیری بالا، طول عمر خوب و مقرون به صرفه بودن اشاره کرد. از این ورق برای ساخت خردکن‌های بزرگ و پرقدرت، چکش و سنگ‌شکن‌های صنعتی استفاده می‌شود.

3

ورق هاردوکس HITuf

ورق هاردوکس HITuf ، نوعی ورق هاردوکس است که نسبت به ورق‎های هاردوکسی که تاکنون معرفی کرده‌ایم سختی کمتری داشته و در محیط‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سختی این ورق بین 310 تا 370 برینل متغیر است. ورق هاردوکس مذکور در ضخامت‌های بین 40 تا 120 تولید می‌شود.

مشخصات ورق هاردوکس

اگرچه اغلب ورق هاردوکس را با سختی سطحی بالا و مقاومت به سایش خیلی خوب می‌شناسند، اما این ورق مشخصات و ویژگی‌های دیگری نیز دارد که موجب کاربرد بالای آن در صنایع شده است. با دارابودن این ویژگی‌ها، کاربردهای وسیعی برای گریدهای مختلف ورق هاردوکس ضد سایش تعریف شده است. مهم‌ترین مزایای انواع ورق هاردوکس عبارتند از:

چقرمگی خیلی خوب

هاردوکس در صورتی که تحت تغییر شکل قرار گیرد نیز ترک نمی‌خورد و در مقابل ضربات سنگین نیز مقاوم است.

سختی عالی

فولاد هاردوکس ضد سایش، مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش داشته و سختی یکپارچه‌ای دارد.

قابلیت شکل‌دهی و جوشکاری

هاردوکس را می‌توان تحت شکل‌دهی و جوشکاری به روش‌های مختلف قرار داد بدون آن‌که خواص و استحکام آن تحت تاثیر قرار گیرد. جوشکاری ورق هاردوکس اغلب به روش mig انجام می‌شود.

طول عمر و دوام بالا

از آن‌جایی که ورق هاردوکس مقاومت و سختی بالایی دارد، کمتر نیاز به تعمیر و تعویض خواهد داشت. از طرفی به دلیل چنین ویژگی‌هایی، طول عمر بالا و دوام خیلی خوبی دارد که هزینه‌های خرید آن را جبران خواهند کرد. قیمت ورق هاردوکس از قیمت ورق سیاه بالاتر است و باید در هنگام خرید به این نکته و بودجه در نظر گرفته شده، توجه داشت.

کاربردهای ورق هاردوکس

ویژگی‌های ورق هاردوکس موجب شده که کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف داشته باشد. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در ماشین آلات سنگین و تجهیزات مربوط به راه‌سازی و استخراج معادن چون بیل‌های مکانیکی که برای حمل مواد سخت کاربرد دارند، باید از ورق هاردوکس استفاده شود تا سختی و استحکام خوبی در برابر ضربات ناشی از مواد سخت داشته باشد.

در صنایع نظامی نیز استحکام، سختی و قابلیت اطمینان لازم را ورق هاردوکس تامین می‌کند.

سنگ‌شکن‌های چکشی برای خردایش ضایعات و مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ورق هاردوکس 500، 550 و 600 در این شرایط استفاده می‌کنند.

از دیکر کاربردهای ورق هاردوکس:

  • خردکن‌ها
  • قلاب و چنگک
  • ساخت کامیون‌های حمل زباله
  • تسمه نقاله
  • چاقوی گرانولاتور
  • چکش هیدرولیکی
  • ماشین‌آلات آسفالت
  • کامیون کمپرسی

خرید ورق هاردوکس از آیرومارت

برای خرید ورق هاردوکس، باید ابتدا کاربرد مورد نظر بررسی شده و متناسب با مقاومتی که دارد یکی از گریدهای این ورق خریداری شود. مجموعه بازرگانی آیرومارت، فعال در بازار فولاد و آهن‌آلات است و انواع مقاطع فولادی از جمله ورق هاردوکس را به مشتریان عرضه می‌دارد. این مجموعه انواع ورق ضد سایش را با گواهینامه‌های کنترل کیفیت عرضه می‌دارد تا مشتریان از کیفیت مقاطع خریداری شده اطمینان حاصل نمایند.

خریداران می‌توانند برای استعلام قیمت ورق هاردوکس و دیگر مقاطع فولادی به سایت آیرومارت مراجعه نمایند و یا از طریق شماره تلفن 02145306 با کارشناسان این مجموعه ارتباط گرفته و ضمن استعلام قیمت، از مشاوره‌های رایگان آن‌ها استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش خرید مقاطع فولادی، با آیرومارت در تماس باشید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها