|

مواد موجود در خمیر دندان ها

مواد شیمیایی مختلفی در خمیر دندان ها وجود دارد که هر کدام کاربرد ضروری و مهمی در خمیر دندان ها دارد و سوال مطرح می شود که در خمیر دندان ها چه ماده ای وجود دارد که به حفظ سلامت دهان و دندان ها کمک می کند؟ ما در این مقاله به بررسی برخی از مواد شیمیایی که در خمیردندان ها وجود دارد و کاربردشان می پردازیم.

مواد موجود در خمیر دندان ها

 

مواد موجود در خمیر دندان ها

خمیر دندان ترکیبی پیچیده از چندین ماده است که هر کدام هدف خاصی را در حفظ سلامت دندان دارند:

 

  • فلوراید

  • نیترات پتاسیم

  • کربنات کلسیم

  • سوربیتولسدیم لوریل سولفات

  • بایندرها

  • سدیم ساخارین

  • بنزوات سدیم

  • پراکسید هیدروژن

در ادامه به بررسی وظیفه هر یک از این مواد در خمیر دندان ها می پردازیم. همچنین لازم به ذکر است که ما از مقالات شرکت بیسموت که یکی از بهترین فروشنده های مواد شیمیایی در کشور هستند برای به دست آوردن این اطلاعات استفاده کرده ایم.

کاربرد پتاسیم نیترات در خمیر دندان ها

طبق گفته های شرکت بیسموت: پتاسیم نیترات به دلیل توانایی آن در کاهش حساسیت دندانی، یک وضعیت رایج که در آن دندان ها به شدت به مواد سرد و گرم، شیرین و اسیدی حساس است، بسیار مهم است. مکانیسم اثربخشی نیترات پتاسیم در توانایی آن برای نفوذ به لوله های دندانی - ساختارهای کوچک در لایه عاج زیر مینای دندان نهفته است. یون‌های پتاسیم نیترات در داخل این لوله‌ها در انتقال سیگنال‌های درد از دندان به مغز اختلال ایجاد می‌کنند. نیترات پتاسیم با مسدود کردن موثر این مسیرهای عصبی، حساسیت و ناراحتی مرتبط با حساسیت بیش از حد دندان را کاهش می دهد. این عمل نه تنها باعث تسکین فوری می شود، بلکه با استفاده مداوم، می تواند منجر به کاهش طولانی مدت حساسیت دندان شود. بنابراین از این ماده در خمیردندان ها استفاده می شود تا حساسیت های دندان ها رو درمان کنند. شرکت های مختلفی در ایران اقدام به تولید و فروش پتاسیم نیترات می کنند که از جمله آنها می توان به بیسموت، تماد کالا، شیمی بازار و … اشاره کرد. شما می توانید برای خرید پتاسیم نیترات به وبسایت این شرکت ها مراجعه کنید.

2

کاربرد نیترات کلسیم در خمیر دندان ها

هدف اصلی این ساینده‌ها حذف فیزیکی پلاک، بیوفیلم باکتری‌ها و لکه‌های سطحی از روی دندان‌ها است. کربنات کلسیم، یک ساینده رایج است که به دلیل خاصیت پاک کنندگی ملایم و در عین حال موثر آن انتخاب شده است. این ماده با ایجاد یک اثر سایشی ملایم در برابر سطوح دندان هنگام مسواک زدن عمل می کند و به طور موثر ذرات غذا، پلاک باکتریایی و لکه های سطحی را بدون ایجاد ساییدگی بی رویه به مینای دندان از بین می برد. این عمل تمیز کردن مکانیکی برای حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است، زیرا به جلوگیری از تجمع پلاک کمک می‌کند، که اگر به طور مرتب برداشته نشود، می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. علاوه بر این، کیفیت ساینده کربنات کلسیم به جلا دادن دندان‌ها کمک می‌کند و در نتیجه سطح صاف‌تری ایجاد می‌کند که کمتر احتمال دارد رسوبات باکتریایی را جذب کند.

کاربرد سدیم لوریل سولفات در خمیر دندان ها

SLS یا همان سدیم لوریل سولفات، یک سورفکتانت است، ترکیبی که کشش سطحی را کاهش می‌دهد و به خمیردندان اجازه می‌دهد راحت‌تر روی دندان پخش شود و به پلاک دندان نفوذ کند. این عمل توانایی خمیردندان را برای جابجایی و حذف ذرات غذا، باکتری ها و سایر مواد زائد از دندان ها ولثه ها افزایش می دهد. در واقع به توزیع موثر خمیر دندان در سراسر حفره دهان کمک می کند و تمیزی کامل تری را تضمین می کند. علاوه بر این، فوم به بلند کردن و از بین بردن کثیفی ها و مواد زائد از روی دندان ها کمک می کند و شستشوی آنها را آسان تر می کند.

کاربرد سدیم ساخارین در خمیر دندان ها

ساخارین سدیم ماده ای است که به طور گسترده در خمیر دندان استفاده می شود، در درجه اول به دلیل نقش آن به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی بدون کالری. گنجاندن آن در فرمولاسیون خمیردندان به منظور افزایش طعم و مزه محصول است و تجربه مسواک زدن را برای کاربر دلپذیرتر می کند. بر خلاف شکر، که عامل شناخته شده ای در پوسیدگی دندان است، ساخارین سدیم شیرینی را بدون خطر ایجاد پوسیدگی دندان فراهم می کند.

3

کاربرد هیدروژن پراکسید در خمیر دندان ها

پراکسید هیدروژن در فرمولاسیون خمیردندان خاصی عمدتاً به دلیل سفید کنندگی دندان و خواص ضد میکروبی آن گنجانده شده است. به عنوان یک عامل سفید کننده ملایم، پراکسید هیدروژن به طور موثر مینای دندان را روشن می کند و به حذف لکه های سطحی و بازگرداندن سفیدی طبیعی دندان ها کمک می کند. این امر از طریق یک واکنش شیمیایی به دست می آید که در اثر تماس با دندان ها به آب و اکسیژن تجزیه می شود. همچنین به از بین بردن باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها در دهان کمک می کند، تشکیل پلاک را کاهش می دهد و خطر بیماری لثه را کاهش می دهد.

کاربرد سدیم بنزوات در خمیر دندان ها

بنزوات سدیم در فرمولاسیون خمیردندان عمدتاً به عنوان نگهدارنده استفاده می شود. نقش کلیدی آن مهار رشد باکتری ها، کپک ها و مخمرها است، در نتیجه عمر مفید خمیردندان را افزایش می دهد و ایمنی و کارایی خمیردندان را در طول زمان تضمین می کند. در محیط مرطوب حمام، خمیردندان می تواند به محل پرورش میکروارگانیسم ها تبدیل شود، اما بنزوات سدیم به طور موثری با این خطر مقابله می کند. با ایجاد محیطی نامناسب برای این میکروارگانیسم ها و جلوگیری از رشد و تکثیر آنها عمل می کند. این امر به ویژه در خمیردندان مهم است، زیرا محصولی است که مستقیماً با مخاط دهان در تماس است و هر گونه آلودگی میکروبی می تواند خطراتی برای سلامتی ایجاد کند. بعلاوه، بنزوات سدیم به حفظ یکپارچگی سایر مواد موجود در خمیر دندان کمک می کند و تضمین می کند که خواص درمانی آنها در طول استفاده از خمیردندان موثر باقی می ماند.

 

منبع : https://bismoot.com/

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها