|

آیا کنه سگ به انسان منتقل میشود؟

آیا کنه سگ به انسان منتقل میشود؟

اگر تجربه مزاحمت کک و کنه در سگ‌ها را داشته باشید، طبیعی است که نگران انتقال آن به انسان باشید. این انگل در طبیعت وجود دارد و با تفریح، پیاده روی و حضور در فضاهای باز می‌تواند به بدن سگ منتقل شده و مزاحمت‌های مختلفی را آغاز کند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید که در خصوص خطرات کنه سگ برای انسان بیشتر بدانید و نحوه پیشگیری، مراقبت و درمان آن را کشف کنید، تا پایان همراه ما در پت شاپ پت راید مارکت باشید.

کنه سگ چیست؟

قبل از هرچیزی لازم است بدانید کنه چیست و چطور میتواند زمینه را برای کلافه کردن پت دلبندتان فراهم کند. درواقع کنه سگ یک انگل خارجی کوچک است که از خون سگ‌ و سایر حیوانات تغذیه می‌کند. این انگل‌ها به راحتی منتقل می‌شوند، به پوست سگ متصل می‌شوند و از خون تغذیه می‌کنند. این آغاز مشکلات متعددی است که برای سگ رخ می‌دهد. کنه‌ها می‌توانند بیماری‌های مختلفی را به سگ‌ منتقل کرده و علائمی از خارش، زخم، تب، کم خونی و مشکلات مختلف را ایجاد کنند. به همین دلیل باید وجود کنه در بدن سگ را جدی گرفته و او را مورد معاینه روتین قرار دهید. کنه‌ها انواع مختلفی دارند که شناخت آن برای شما ضروری است. کنه‌های فلجی، کنه‌های قهوه‌ای سگ و کنه‌های بوته از رایج‌ترین انواع آن هستند. کنه‌های فلجی در نواحی ساحلی استرالیا یافت می‌شوند و به دلیل بزاق سمی خود که می‌تواند باعث فلج در حیوانات و انسان‌ها شوند. این کنه‌ها با گزش خود سمومی را وارد بدن میزبان می‌کنند که می‌تواند به سیستم عصبی آسیب برساند و در صورت عدم درمان به موقع، به مرگ منجر شود. کنه‌های قهوه‌ای سگ در سراسر دنیا وجود دارند و در نواحی گرم و خشک بیشتر هستند. آن‌ها نه تنها سگ‌ها را آلوده می‌کنند، بلکه می‌توانند بیماری‌های جدی مانند تب کوه‌های راکی و بیماری ارلیشیوزیس را به انسالن منتقل کنند. پس خطرات کنه سگ برای انسان نیز وجود دارد. کنه‌های بوته که به کنه‌های آسیایی نیز معروف هستند، در مناطق مختلف آسیا وجود دارند و حتی در استرالیا و اخیراً در آمریکا نیز یافت شده‌اند. این کنه‌ها به سرعت تکثیر می‌شوند و زمینه را برای بیماری فراهم می‌کنند.

 

روش‌های پیشگیری از کنه سگ چیست؟

شما باید علاوه‌بر آگاهی در خصوص خطرات کنه سگ برای انسان، اطلاعاتی از روش‌های پیشگیری از کنه داشته باشید. پیشگیری از کنه‌ها بهترین روش برای محافظت از سگ‌ها در برابر این انگل‌های خطرناک است که در نهایت منجر به مراقبت از انسان می‌شود. استفاده از محصولات ضد کنه مانند قلاده‌های ضد کنه، اسپری‌ها، و داروهای موضعی می‌تواند به کاهش خطر آلوده شدن سگ‌ها کمک کند. همچنین، بررسی منظم پوست به کمک باد خنک سشوار و شانه کشی روزانه با شانه‌های مخصوصی که دندانه‌های نزدیک به هم دارند، کمک می‌کند تا بتوانید با خیال آسوده از وجود کنه پیشگیری کنید.

درمان کنه سگ

پروسه درمان کنه سگ بسیار حساس و مهم است. شما باید مرحله به مرحله اقدام کنید و با آرامش بدن سگ را تمیز کنید. در ابتدایی‌ترین اقدام باید برای حذف کنه‌ها فکر کنید. به این منظور لازم است تا بدن سگ را کاملا بررسی کنید و با استفاده از پنس مخصوص، کنه‌ها را به طور کامل از سطح پوست جدا کنید. بعد از این مرحله نقطه وجود کنه را به وسیله ضدعفونی کننده مخصوص تمیز کنید. برای پیشگیری از بروز عفونت یا تب، باید داروهایی که توسط دامپزشک تجویز می‌شود را تهیه کرده و استفاده کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای دیگری که برای پروسه درمان این انگل تجویز می‌شوند، نقش مهمی در بهبودی سریع پت دارند. پس از درمان شما باید راهکاری عالی برای پیشگیری در پیش داشته باشید تا از آلودگی مجدد سگ محافظت کنید. استفاده از قلاده‌های مخصوص، اسپری، قطره و قرص می‌تواند مفید عمل کند. برای ممانعت از بروز خطرات کنه سگ برای انسان، باید یک اقدام دیگر انجام دهید و محیط زندگی سگ خود را تمیز و بهداشتی نگه دارید. جای خواب، فرش‌ها و اثاثیه‌ای که سگ در آنها وقت می‌گذراند را به طور منظم تمیز کنید تا ریسک انتقال کنه وجود نداشته باشد .

خطرات کنه سگ برای انسان

حتما برای شما هم اهمیت دارد که از خطرات کنه سگ برای انسان آگاه شوید. اما بهتر است خیال‌تان را راحت کنیم که خطرات کنه سگ برای انسان چندان جدی نیست. هرچند در بعضی موارد می‌توان علائم جدی‌تر و بیشتری از خارش، قرمزی پوست و التهاب مشاهده کرد، اما در اکثر موارد خطر جدی برای انسان وجود ندارد. در این میان برخی افراد ممکن است به واکنش‌های آلرژیک مبتلا شوند که باعث ایجاد بثورات پوستی گسترده‌تر و تحریک شدیدتر می‌شود. در موارد نادر، گزش کنه می‌تواند منجر به علائم جدی‌تری مانند تب، سردرد، خستگی، و درد مفاصل شود که ممکن است نشانه‌ای از انتقال بیماری‌های ناشی از کنه باشد. در صورت مشاهده این علائم، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

روش های پیشگیری از کک و کنه سگ در انسان

  • استفاده از قلاده‌های ضد کک و کنه: کمک گرفتن از این قلاده‌ها تا حد زیادی مانع از مزاحمت کک و کنه در سگ‌ها می‌شود و بدیهی است که خطر آن برای انسان نیز کاهش می‌یابد.

  • داروهای موضعی و خوراکی: داروهایی برای پیشگیری از کک و کنه وجود دارد که برای سگ بسیار مفید عمل می‌کنند.

  • اسپری‌ها و پودرهای ضد کک و کنه: استفاده از اسپری‌های ضد کک و کنه بهترین اقدامی است که می‌توانید انجام دهید.

  • تمیز کردن منظم: جارو کردن و شستشوی منظم فرش‌ها، مبلمان و محل خواب سگ یک اقدام پیشگیرانه عالی است. در صورت مشاهده کنه باید حتما ملحفه‌ها و سایر لوازم خانه را تمیز کنید.

  • کوتاه کردن چمن‌ها: کوتاه نگه داشتن چمن‌ها و حذف برگ‌های خشک و شاخه‌های شکسته در حیاط می‌تواند به ازبین بردن کک و کنه در محیط کمک کند.

  • استفاده از مواد دفع کننده کنه: شما می‌توانید در فضای باز و نواحی خاص از اسپری مخصوص ضد کک و کنه استفاده کنید. توجه داشته باشید که این اسپری‌ها برای خودتان، کودک یا سگ مضر نباشند.

  • پوشیدن لباس‌های مناسب: پوشیدن لباس‌های بلند و بستن مچ دست و پا هنگام وقت گذرانی در طبیعت یک ایده عالی برای رهایی از شر کک و کنه است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها