|

مهارت کوچینگ چیست؟ معرفی 11 توانایی مهم مربیان

مهارت کوچینگ چیست؟ معرفی 11 توانایی مهم مربیان

کوچینگ با ارائه سوالات تحول آفرین و ایجاد انگیزه کافی در کنار استفاده از ابزارهای مورد نیاز، افراد را به‌سمت اهداف مشخص از مسیری راحت‌تر و قابل دستیابی هدایت می‌کند. ژورنال علمی ScienceDirect در تعریف کوچینگ، از آن بعنوان فرآیندی برای تسهیل یادگیری خودراهبر افراد توسط کوچ نام می‌برد؛ این فرایند از طریق افشای پتانسیل و افزایش آگاهی از فرصت‌های جدید، ایجاد دانش و تغییر افراد برای دستیابی به اهدافشان آغاز می‌شود. در نتیجه این فرایند نیازمند داشتن مهارت و صلاحیت می‌باشد.

 

مهارت مربیگری یک ویژگی‌ ‌حیاتی است که کوچ‌های مؤثر را از مربیان ناکارآمد متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها، مجموعه‌ای از توانایی‌ها و شایستگی‌ها را دربرمی‌گیرند که مربیان را قادر می‌سازند تا از افراد یا تیم‌ها در جهت دستیابی به اهداف و تحقق پتانسیل کاملشان حمایت و راهنمایی کنند. چندین توانایی مهم در همه‌ی انواع کوچینگ وجود دارد که هر مربی برای موفقیت در مسیر خود باید از آن‌ها برخوردار باشد. در ادامه به معرفی این مهارت‌ها می‌پردازیم.

مهارت اول، دلسوزی و همدلی

دلسوزی و همدلی عناصر مهمی در کوچینگ هستند که می‌توانند بر موفقیت رابطه کوچینگ تأثیر زیادی بگذارند. شفقت در کوچینگ شامل داشتن حس عمیق همدلی و درک نسبت به چالش‌ها، مبارزات و احساسات مشتریان است. این موضوع شامل، گوش‌دادن فعال و ارائه پشتیبانی بدون قضاوت می‌شود. هنگامی که مشتریان احساس کنند درک شده و مورد حمایت قرار گرفته‌اند، صحبت، افکار و احساسات خود را کشف و تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد می‌کنند.

مهارت دوم، امانتداری و صداقت بالا

قابلیت امانت‌داری و صداقت بالا از ویژگی‌های ضروری در کوچینگ هستند؛ چرا که پایه و اساس رابطه قوی و موثر مربی و مشتری را تشکیل می‌دهند. اعتماد عبارت است از باور و اطمینان به اینکه مربی صادق و قابل اعتماد است و در راستای منافع مشتریان خود عمل می‌کند. از سوی دیگر صداقت، داشتن اصول اخلاقی قوی است. اعتماد و یکپارچگی بالا در کنار هم، برای مربیان برای ایجاد ارتباط با مشتریان، ایجاد اعتبار و هدایت موثر آن‌ها به‌سمت اهدافشان ضروری است.

امانتداری و صداقت بالا از مهارت های کوچینگ

مهارت سوم، تمایل به اشتراک گذاری دانش و تخصص

یکی از دلایل اصلی که به اشتراک‌گذاری دانش و تخصص در کوچینگ بسیار اهمیت دارد، این است که به ما امکان می‌دهد تاثیر مثبتی بر افرادی که با آن‌ها کار می‌کنیم داشته باشیم. این تمایل به اشتراک‌گذاری منعکس‌کننده یک نگرش مثبت و خدمت‌گرایانه در کوچ است. کوچ باید بتواند دانش و تجربیات خود را با مشتریان به اشتراک بگذارد و به آنها کمک کند تا از این منابع برای رشد و توسعه خود استفاده کنند. این مستلزم قدرت انتقال دانش، مهارت‌های آموزشی و تسهیل‌گری قوی و همچنین علاقه‌مندی به پیشرفت مشتریان است.

مهارت چهارم، آمادگی برای سوق دادن مشتریان به سوی رشد

کوچ باید بتواند در مشتریان انگیزه و اشتیاق ایجاد کند تا آنها تمایل پیدا کنند که به سمت رشد و بهبود حرکت کنند. این مستلزم درک نیازها و چالش های مشتریان و ارائه راه حل های سازنده است. مربی باید مهارت های راهنمایی و تسهیل رشد را داشته باشد. این شامل مهارت های مشاوره، بازخورد دادن، هدف گذاری و پایش پیشرفت است تا مشتریان را در طی مسیر رشد هدایت کند.

مهارت پنجم، تشویق کردن

کوچینگ، چه در محیط‌های آکادمیک و چه در محیط‌های حرفه‌ای، نقش مهمی در ارائه حمایت و انگیزه موردنیاز دارد. تشویق در مربیگری می‌تواند تفاوت چشمگیری در توانایی ما برای موفقیت و پیشرفت ایجاد کند. این موضوع می‌تواند اعتمادبه‌نفس و عملکرد را افزایش دهد و در نهایت به ما کمک کند تا به پتانسیل کامل خود دست پیدا کنیم.

مهارت ششم، ایجاد تمایل به رشد شخصی

در دل مربیگری، اشتیاق عمیقی برای توسعه شخصی نهفته است. توسعه شخصی سفری مادام العمر است که شامل خودآگاهی، خودسازی و خودشکوفایی می‌شود. این فرآیند تبدیل‌شدن به بهترین نسخه از خود شامل شناسایی نقاط قوت، ضعف، و زمینه‌های رشد و برداشتن گام‌های آگاهانه به‌سمت موفقیت شخصی و حرفه‌ای است.

تمایل به رشد شخصی از مهارت های کوچینگ

مهارت هفتم، الگوی مثبت بودن

الگوی مثبت بودن برای هدایت موثر و الهام بخشیدن به مشتریان در سفرشان به‌سمت رشد شخصی و خودسازی بسیار مهم است. یکی از مولفه‌های کلیدی الگوی مثبت بودن در مربیگری، تمرین آنچه موعظه می‌کنیم است. این موضوع بدان معناست که زندگی خود را با ارزش‌ها، باورها و اصولی که برای مشتریان خود تجویز می‌کنیم، تطبیق دهیم.

مهارت هشتم، مهارت مدیریت زمان

داشتن مهارت مدیریت زمان در کوچینگ ضروری است؛ چرا که ما مسئول پاسخگویی به نیازهای مشتریان، مدیریت برنامه‌های خود و ایجاد تعادل در تعهدات مختلف هستیم. در محیط کوچینگ، زمان منبع ارزشمندی است که باید به‌طور موثر مورد استفاده قرار گیرد.

مهارت نهم، مهارت‌های ارتباطی شفاف و موثر

ارتباطات شفاف، پایه‌ای محکم برای رابطه مربی و مشتری ایجاد می‌کند. به بیان واضح افکار، ایده‌ها و احساسات، مربیان می‌توانند اعتماد و ارتباط را با مشتریان خود را تقویت کنند. ایجاد یک رابطه قابل‌اعتماد در فرایند کوچینگ بسیار مهم است؛ زیرا مشتریان زمانی که احساس راحتی می‌کنند و توسط مربی خود حمایت می‌شوند، باز و صادق خواهند بود.

مهارت دهم، گوش دادن فعال

گوش‌دادن فعال مهارتی حیاتی در کوچینگ است؛ چرا که به کوچ اجازه می‌دهد تا نیازها، نگرانی‌ها و اهداف مشتری خود را به‌درستی درک کند. با گوش‌دادن فعالانه، مربیان می‌توانند ارتباطی قوی با مشتریان خود برقرار کرده، اعتماد ایجاد کنند، و حمایت و راهنمایی مؤثری ارائه دهند.

مهارت یازدهم، مهارت پرسشگری

یکی از دلایل اصلی که مهارت‌های پرسشگری را در کوچینگ بسیار ضروری می‌سازد این است که به مشتریان کمک می‌کند تا عمیقاً در افکار، احساسات و باورهای خود فرو بروند. مربیان با پرسیدن سوالات باز، مشتریان را تشویق می‌کنند تا در مورد وضعیت فعلی خود فکر کرده و دیدگاه‌های مختلف را بررسی کنند.

مهارت‌های مربیگری برای کسانی که به‌دنبال تبدیل‌شدن به یک مربی موفق هستند، ضروری است. گوش‌دادن فعال، پرسشگری قدرتمند، همدلی و بازخورد تنها تعدادی از این مهارت‌های کلیدی هستند که می‌توانند به مربیان کمک کنند تا از مشتریان خود در جهت دستیابی به اهدافشان و بهبود عملکردشان در زندگی حمایت کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها