|

مصرف مکمل های غذایی و بدنسازی در ماه رمضان

افرادی که در ماه رمضان روزه می‌گیرند، معمولا نگران از دست رفتن عضلات خود بوده و به دنبال راهی هستند که بتوانند از تحلیل آن‌ها جلوگیری نمایند. بهترین راه حل برای جلوگیری از تحلیل عضلات در رمضان، مصرف مکمل و دنبال کردن رژیم غذایی سالم و کامل است. مکمل‌ها خود دارای انواع مختلفی بوده و هر فرد بسته به نیاز بدن خود باید بهترین گزینه را خریداری و مصرف کند. در این مقاله به موضوع مصرف مکمل های بدنسازی در ماه رمضان خواهیم پرداخت.

مصرف مکمل های غذایی و بدنسازی در ماه رمضان

 

 

بهترین زمان انجام تمرینات ورزشی در ماه رمضان

بهترین ساعات برای انجام تمرینات سنگین ورزشی، چند ساعت پس از افطار است. در واقع اگر هدف شما از انجام ورزش کاهش چربی‌های مضر بدن است، ماه رمضان بهترین فرصت خواهد بود تا چربی‌های بدن خود را کاهش دهید. با ورزش در ماه رمضان بدن را مجبور می‌کنید به جای کالری، از چربی‌های ذخیره شده استفاده کند، در نتیجه به مرور زمان باعث کاهش چربی‌های بدن خواهد شد. فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای حفظ سلامت بدن در ماه رمضان، مصرف آب و خواب کافی است.

از جمله اثرات مصرف مکمل مولتی ویتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سطح انرژی بدن

  • حفظ جوانی پوست و جلوگیری از بروز علائم پیری

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

بهترین زمان مصرف مکمل در ماه رمضان

بهترین زمان مصرف مکمل در ماه رمضان به نوع مکمل بستگی دارد. مکمل‌های محلول در چربی معمولا همراه با سحری مصرف شده و مصرف مکمل‌های قبل از تمرین، پس از افطار توصیه می‌شود تا بتوان از اثرات آن در طول ساعات تمرین استفاده کرد. مصرف میوه و سبزیجات در ماه رمضان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا تامین کننده بخشی از انرژی مورد نیاز عضلات هستند. برای ریکاوری سریع عضلات باید خواب منظم داشته باشید. در ماه رمضان از انجام تمرینات بسیار سنگین ورزشی پرهیز کرده و وزنه‌های بیش از حد بلند نکنید.

بهترین مکمل‌ ها برای مصرف در ماه رمضان کدامند؟

در این بخش به معرفی مکمل‌های ویتامینی خواهیم پرداخت که بهتر است در ماه رمضان مصرف شود اما فراموش نکنید که پیش از مصرف هر مکملی، ابتدا باید با پزشک مشورت کرده و با توجه به شرایط بدنی بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

به طور کلی ویتامین‌ها در دو دسته جای می‌گیرند و هنگام مصرف باید با توجه به همین ویژگی آن را در برنامه روزانه خود جای دهید.

  • ویتامین محلول در چربی

همانطور که از نام ویتامین محلول در چربی است، باید آن‌ها را همراه با غذای حاوی چربی مصرف کنید تا به خوبی جذب بدن شوند. ویتامین‌های A، D، E و K در دسته ویتامین‌های محلول در چربی قرار می‌گیرند. این ویتامین‌ها پس از جذب در کبد و چربی بدن ذخیره شده و هنگام نیاز مصرف می‌شوند. در صورتی که این دسته از ویتامین‌ها را همراه با غذای فاقد چربی مصرف کنید، احتمالا جذب کمتری خواهند داشت؛ در نتیجه بهتر است ویتامین‌های محلول در چربی همراه با یک وعده غذایی متناسب میل شوند.

  • ویتامین محلول در آب

دسته دیگری از ویتامین‌ها وجود دارد که با عنوان ویتامین محلول در آب شناخته می‌شوند. ویتامین C و ویتامین‌های گروه B در این دسته جای گرفته و از آنجایی که در بدن ذخیره نمی‌شوند، باید مرتب مصرف شوند. برای مصرف این ویتامین‌ها لازم نیست حتما یک وعده غذایی میل کرده باشید، بلکه همراه با معده خالی هم امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد اما برای جلوگیری از ایجاد حالت تهوع، بهتر است همراه با وعده سحری یا شام ویتامین‌های محلول در آب را میل کنید.

مصرف مکمل های پروتئینی

اگر قصد دارید سرعت عضله سازی خود را افزایش دهید، مصرف مکمل‌های پروتئینی انتخاب خوبی خواهد بود. مکمل پروتئین وی یا مکمل پروتئین کازئین دو نوع محبوب مکمل‌های غذایی هستند که بدنسازان علاقه زیادی به آن‌ها دارند. کازئین و پروتئین وی از مشتقات شیر هستند اما سرعت جذب آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. کازئین زمان بیشتری برای جذب توسط بدن نیاز خواهد داشت به همین دلیل گزینه مناسبی برای مصرف قبل از خواب است.

مصرف مکمل مولتی ویتامین

یکی از محبوب‌ترین انواع مکمل در بین ورزشکاران و افراد غیر ورزشی، مکمل مولتی ویتامین است. مولتی ویتامین‌ها کمبودهای ویتامین موجود در بدن را پوشش داده و تضمین کننده عملکرد صحیح بدن هستند. به طور کلی بدن مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز خود را از طریق غذا، سبزیجات و میوه مصرفی بدست می‌آورد. زمانی که مقدار مناسبی از این مواد غذایی دریافت نشود، باید برای جبران کمبودهایی غذایی از مولتی ویتامین‌ها کمک گرفت.

نحوه مصرف مکمل مولتی ویتامین در ماه رمضان

اگر در ماه رمضان روزه می‌گیرید، توصیه می‌شود پس از میل کردن وعده سحری مولتی ویتامین خود را مصرف کنید. این کار موجب جبران کمبودهای غذایی بدن شده و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌ها را به شما می‌دهد.

مکمل ویتامین دی

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای بدن، ویتامین دی بوده که مهم‌ترین وظیفه آن، افزایش جذب کلسیم در بدن و استخوان سازی قوی است. کمبود ویتامین دی باعث ایجاد مشکلات متعددی در بدن خواهد شد. برای جذب ویتامین دی باید روازنه 20 دقیقه در زیر نور خورشید ماند اما عواملی مانند سن، نوع پوست یا محل قرارگیری خورشید بر روی جذب ویتامین دی اثر می‌گذارند؛ در نتیجه بهترین راه حل برای جبران نیاز بدن مصرف مکمل ویتامین دی است.

نحوه مصرف مکمل ویتامین دی در ماه رمضان

ویتامین دی یکی از مکمل‌های محلول در چربی است، در نتیجه بهترین زمان برای مصرف آن همراه با شام یا سحری است.

سخن پایانی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در روزهای آخر ماه رمضان، ضعف بیشتری احساس می‌کنید. در واقع در روزهای آخر سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر شده و این موضوع کاملا طبیعی است. در ورزشکاران هم معمولا تحلیل ماهیچه تا سه هفته اتفاق نمی‌افتد اما کمبود ویتامین‌ها موجب ایجاد اختلال در انجام تمرینات می‌شود؛ در نتیجه برای جلوگیری از بروز این مشکلات بهتر است از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید. چنانچه برای خرید مکمل‌های بدنسازی در ماه رمضان نیاز به مشاوره دارید، کارشناسان داروخانه آنلاین داروبیار به شما کمک می کنند. محصولات موجود در فروشگاه با اصالات تضمین شده، بهترین قیمت و کیفیت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها