|

اگر روانشناس شما این 5 ویژگی را ندارد به آن مراجعه نکنید!

در زندگی ما، برخورد با موانع، استرس‌ها و مشکلات روزمره ناگزیر است. این تجربه‌ها ممکن است بر ذهن و روان ما تأثیر‌گذار باشند و به مرور زمان، برای حفظ تعادل روانی و سلامت ذهنی ما اهمیت پیدا کنند. به همین دلیل ممکن است به دنبال یک روانشناس خوب بگردیم که بتواند ما را در این سفر به سوی بهبود و رشد روانی همراهی کند.

اگر روانشناس شما این 5 ویژگی را ندارد به آن مراجعه نکنید!

شما قصد دارید که زمان، انرژی و پول خود را برای رسیدگی به چالش های خود سرمایه گذاری کنید و یک درمانگر می‌خواهید که آماده و قادر به حمایت از شما باشد. اغلب هنگامی که مراجعین شروع به جست‌و‌جوی درمانگر می کنند، با فهرستی از درمانگران مواجه می شوند و تعیین اینکه کدام یک را انتخاب کنند، دشوار است. در ادامه این مطلب به توصیف ویژگی های یک روانشناس حرفه‌‌ای می‌پردازیم تا بتوانید با دقت بیشتر رواندرمانگر خود را انتخاب کنید.

ویژگی های یک روانشناس خوب

درمانگران طیف وسیعی از مهارت‌های درمانی، تجربیات و تکنیک‌های علمی را که ممکن است با مراجع مطابقت داشته باشد، استفاده می‌کنند. مهمتر از همه، رابطه بین مراجع و درمانگر برای درمان یک فاکتور اساسی است. بنابراین، یافتن درمان موثر از یک درمانگر خوب، چیزی است که هر مراجع می‌خواهد. مهم این است که از جلسات خود بیشترین بهره را ببرید. در ادامه به 5 ویژگی یک درمانگر خوب و حرفه‌ای اشاره می‌کنیم.

1. مهارت های ارتباطی قوی

درمانگر باید صادق باشد و از زبان ساده استفاده کند و بتواند دیدگاه درمانی خود را برای شما توضیح دهد. شما می‌خواهید که درمانگر شما بتواند مسائل را به شیوه‌ای باز و کنجکاوانه مورد بحث قرار دهد و زمانی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارد یا می‌خواهد از چیزی مطمئن شود، سؤال بپرسد. آنها باید بپرسند چه چیزی برای شما مهم است و باید نظرات و ایده‌های شما را بپرسند، نه اینکه فقط نظرات خود را ارائه دهند.

2. داشتن تفکر انتقادی

درمانگران باید بتوانند آنچه در زیر رفتار و گفتار آشکار وجود دارد را تشخیص دهند و با احترام از افراد سؤال کنند. بدون مهارت‌های تفکر انتقادی خوب، درمانگر ممکن است یک توضیح رفتاری مهم را از دست بدهد. برای مثال، فردی که اصرار دارد که همسرش غیرقابل تحمل است، ممکن است به طور لفظی شریک زندگی خود را آزار دهد. درمانگری که نمی‌‌تواند سؤالات سخت بپرسد و آنچه را که خیلی آشکار نیست جست‌و‌جو کند، ممکن است توصیه‌های اشتباهی ارائه دهد.

3. خود آگاهی بالا

یک درمانگر خوب، خودآگاه است و می‌تواند مسائل خود را از مشکلات مراجع جدا کند. برای درمانگران مهم است که بتوانند پاسخ‌های خود را نسبت به مسائلی که مراجعان به آنها ارائه می‌دهند، شناسایی و مدیریت کنند. اگر متوجه می‌شوید که درمانگر شما مشکلاتش را هنگام صحبت در مورد مشکلات شما مطرح می‌کند و احساس می‌کنید که این موضوع از مرز خودافشایی فراتر رفته است، این موضوع را به عنوان یک نگرانی مطرح کنید.

4. توجه به پیشرفت درمان

درمانگران خوب علاقه مند هستند که بدانند مراجعانشان چگونه به درمان پاسخ می‌دهند. آن‌ها به پیشرفت و تحول درمانی مراجعان خود توجه می‌کنند و درمان را به عنوان یک فرآیند پویا می‌بینند و تلاش می‌کنند تا با ارائه راهکارهای موثر و استراتژی‌های جدید، بهبود روانی مراجعان را تسهیل کنند. همچنین به تعیین اهداف درمانی و پیگیری پیشرفت‌های مراجعان اهمیت می‌دهند و از روش‌ها و تکنیک‌های مناسب برای رسیدن به این اهداف استفاده می‌کنند.

5. تکیه بر جدیدترین شواهد تحقیقاتی

درمانگرانی که مطابق با دستورالعمل‌های مبتنی بر شواهد تحقیقاتی عمل می‌کنند، از آخرین پیشرفت‌های روان‌شناسی، به‌ویژه در حوزه‌های تخصصی خود مطلع می‌شوند. در حالت ایده‌آل، درمانگران رویکردهای درمانی خود را تغییر می‌دهند تا با آخرین علم روز سازگار باشد.

 

2

چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن یک روانشناس حرفه‌ای و مناسب، اولین قدم می‌تواند جستجو و مطالعه دقیق درباره تخصص و تجربه‌های روانشناسان باشد. می‌توانید از دوستان، خانواده یا همکاران خود برای دریافت نظرات و توصیه‌هایی در مورد تجربیاتشان از مراجعه به روانشناس سوال کنید. همچنین، اینترنت و پلتفرم‌های جستجو و رزرو نوبت از روانشناسان می‌توانند منابعی مفید برای یافتن روانشناسان باشند. یکی از پلتفرم‌هایی که به صورت جامع و جدی به ارائه خدمات روانشناسی می‌پردازد، وب‌سایت پزشک خوب است.

این وبسایت با ارائه اطلاعات دقیق و کارآمد درباره روانشناسان معتبر و مجرب، به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین روانشناسان سراسر ایران را پیدا کنید. شما می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های موجود در این وبسایت، از جمله فیلترهای جستجوی متنوع، با توجه به نیازها و معیارهای خود، بهترین روانشناس را برای خود پیدا کنید. به عنوان نمونه شما می‌توانید با انتخاب حوزه کاری و تعیین شهر تهران، به جستجوی بهترین روانشناس تهران از طریق پلتفرم پزشک خوب بپردازید.

در مجموع با توجه به ویژگی‌هایی که از یک روانشناس خوب ذکر شد و روش های پیدا کردن یک روانشناس خوب، می‌توانید با آگاهی بیشتری روانشناس متناسب با نیازهایتان را جستجو کنید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها