|

گزارش شبکه شرق از بهداشت قاعدگی به مناسبت ۸ خرداد و روز پریود

پریود زنانه همیشه مهم است

از سکوت در برابر بسیاری مسائل مربوط به این دوران تا نگاه‌های جنسیتی که نتیجه‌ای جز محدودیت بیشتر برای زنان و حضورشان در جامعه را به همراه ندارد. به طور مثال در بسیاری از جوامع صحبت در مورد حجم کاری زنان شاغل در دوران قاعدگی هنوز بحث برانگیز است و همین امر باعث شده تا بسیاری از کارفرماها زنان از چرخه کار کنار بگذارند.

پریود زنانه همیشه مهم است
نسترن فرخه خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

صحبت کردن در مورد پریود زنانه هنوز هم در بسیاری از فرهنگ‌ها با موانع بسیاری رو به است. از سکوت در برابر بسیاری مسائل مربوط به این دوران تا نگاه‌های جنسیتی که نتیجه‌ای جز محدودیت بیشتر برای زنان و حضورشان در جامعه را به همراه ندارد. به طور مثال در بسیاری از جوامع صحبت در مورد حجم کاری زنان شاغل در دوران قاعدگی هنوز بحث برانگیز است و همین امر باعث شده تا بسیاری از کارفرماها زنان از چرخه کار کنار بگذارند.

این در حالی است که . پریسا طاهرزاده پزشک متخصص زنان اشاره دارد که اگر همه در دوران پریود چیز طبیعی باشد هیچ اختلالی در کار روزمره زنان ایجاد نمی‌شود و سیمین کاظمی جامعه شناس حوزه سلامت تاکید دارد که حتی اگر زنان در این دوران چالشی داشته باشند، برای این منظور باید در محل کار این اختیار داده شود که در موارد دیسمنوره شدید به شخص مرخصی ماهانه اعطا شود.

در موارد متوسط نیز امکان یک یا دو روز کار از منزل (دورکاری) یا کاهش ساعت کار در روزهای پریود در نظر گرفته شود یا دست کم اتاق‌های استراحت در محل کار وجود داشته که شخص بتواند استراحت کوتاهی در حین کار داشته باشد. بدیهی است که ماهیت و میزان سختی کار زنان در اعطای مرخصی و معافیت باید در نظر گرفته شود

 

آگاهی بیشتر جامعه سلامت زنان را تضمین می‌کند

شاید بتوان درصد قابل توجه از زنان را در نظر گرفت که با وجود تجربه‌ی هر ماه دوره‌ی قاعدگی، اطلاعات کاملی از این دوران خود ندارند. از دردهای ناحیه شکم تا خونریزی‌های غیر متعارف که بابت هر کدام باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. پریسا طاهرزاده پزشک متخصص زنان در همین مورد در گفت‌وگو با شرق اشاره می‌کند:«در این موارد تفاوت‌های فردی بسیار اهمیت دارد. مثلا حتی امکان دارد در مناطق سرد سیر و گرم سیر  سن شروع پریود با هم فرق داشته باشد. یعنی هر چه افراد در جای گرم‌تری باشند، احتمال پریود در سن پایین هم بیشتر می‌شود. همه‌ی خانم‌ها باید اطلاعات کاملی از دوران قاعدگی داشته باشند برای همین حتما باید دختران ما قبل از شروع قاعدگی این اطلاعات را به وسیله رسانه ملی، تلیویزیون، مدرسه و خانواده دریافت کرده باشند. تصور کنید دختر بچه‌ای در مدرسه و به دور از خانواده اولین تجربه پریود را داشته باشد، با اشاره به اینکه اطلاعات کاملی هم نداشته باشد، دچار چه شرایطی خواهد شد؟ حتی امکان دارد کودک در این شرایط دچار فوبیا شود. کمااینکه بسیاری از دخترها در دفعات اول دچار همین حال می‌شوند.»

دانستن یک سری اطلاعات در این زمینه از میزان نگرانی افراد کم می‌کند که طاهرزاده می‌گوید:«در مورد بهداشت قاعدگی حتی ما به عنوان والدین هم باید اطلاعات خود را بالا ببرم، مثلا امکان دارد تا سه سال اول دوران پریود دختر شما، منظم نباشد در صورتی که عدم آگاهی از آن باعث اضطراب بسیار در بین خانواده‌ها خواهد بود. همچنین سیکل پریود بسیاری از خانم‌ها 28 روز است، اما در بسیاری از افراد هم کم‌تر یا بیشتر از این میزان روز فاصله است که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و تحت نظر متخصص باشد. پس با توجه به اهمیت موضوع، خانم‌ها باید سیکل پریودی خود را دقیق بدانند چون احتمال دارد 24 ساعت قبل شروع پریود خود، دچار شکم درد شوند و یا از نظر روحی به شکل خفیف دچار چالش شوند که آگاهی از این سندرم قبل قاعدگی، در مدیریت شرایط بسیار کمک کننده است.»

در تبلیغات بسیاری اعلام می‌شود که می‌توان از تامپون به صورت روتین استفاده کرد در حالی که این متخصص نظر دیگری دارد و اضافه می‌کند:« یک موضوع که خیلی روتین شده تا افراد از تامپون استفاده کنند. استفاده از آن به صورت موقت مسئله‌ای نیست، اما به صورت دائم توصیه نمی‌شود چون تامپون یا کاپ قاعدگی، حالت جسم خارجی دارد و همین احتمال عفونت و حتی برگشت خون را بیشتر می‌کند و نباید به تبلیغات کاذب اینستگرام و سایت‌ها توجه کرد.»

موضوع دیگر در دوران قاعدگی که اغلب باعث محدودیت برای زنان است، تفکراتی از این دست است که کل دوران پریودی را زنان باید استراحت مطلق داشته باشند. در حالی که متخصص زنان می‌گوید:«اگر همه چیز طبیعی باشد هیچ اختلالی در کار روزمره زنان ایجاد نمی‌شود و اگر اختلالی ایجاد کند حتما باید برای رفع آن به پزشک مراجعه کرد.»

 

پریود مانعی برای کار روزمره زنان نخواهد بود

حرف و حدیث در مورد اشتغال زنان در دوران پریود بسیار زیاد است، حتی برخی کشورها چند روز استراحت را برای زنان در نظر گرفتند موضوعی که می‌تواند باید شود کارفرما در انتخاب نیروی کار الویت را بر جذب مردان بداند. اما کدام الگو در زمینه پریود زنان برای کشور ما سازگار است؟ سیمین کاظمی جامعه شناس حوزه سلامت به شرق می‌گوید:« با توجه به اینکه شرایط کار و اشتغال زنان در ایران بسیار محدودتر و متزلزل‌تر از کشوهای دیگر است و نرخ مشارکت اقتصادی زنان ناچیز است، صحبت از مرخصی قاعدگی خود ممکن است به تهدیدی برای استخدام و اشتغال زنان و حتی تبعیض در میزان حقوق و دستمزد تبدیل شود. از این رو باید طرح این بحث‌ها با در نظر گرفتن همه جوانب و مزایا و معایب مرخصی قاعدگی برای زنان باشد. دردها و سایر علایم ناراحت کننده دوره قاعدگی در میان زنان شیوع بالایی دارند و حتی تا حدود ۹۰ درصد زنان ممکن است درد دوره پریود را تجربه کنند. اما از این میزان حدود ۵ تا ۱۰ درصد و در بعضی منابع گفته شده تا ۱۵ درصد درد شدید و ناتوان کننده را تحمل می کنند. بنابراین مرخصی قاعدگی برای همه زنان ضرورت ندارد و می توان با توجه به شرایط فرد در مورد آن تصمیم گیری کرد. برای حل مشکل زنانی که از دیسمنوره شدید رنج می برند، می توان شرایطی فراهم کرد که بتوانند برای استراحت و درمان مشمول مرخصی استعلاجی شوند. برای این منظور باید به کمیسیون‌های پزشکی محل کار که متخصصان زنان و پزشکان زن نیز در آن عضویت داشته باشند این اختیار داده شود که در موارد دیسمنوره شدید به شخص مرخصی ماهانه اعطا شود. در موارد متوسط نیز امکان یک یا دو روز کار از منزل (دورکاری) یا کاهش ساعت کار در روزهای پریود در نظر گرفته شود یا دست کم اتاق‌های استراحت در محل کار وجود داشته که شخص بتواند استراحت کوتاهی در حین کار داشته باشد. بدیهی است که ماهیت و میزان سختی کار زنان در اعطای مرخصی و معافیت باید در نظر گرفته شود.»

این جامعه شناس با تاکید بر شرم پنداشتن پریود در برخی فرهنگ‌ها اضافه می‌کند:« علاوه بر این، از آنجا که شرم و ملاحظات فرهنگی به خصوص در محیط های کاری که مردانه تلقی می‌شوند، و نیز در برخی مناطق و شهرهای کوچک ممکن است مانع از طرح مساله شود، لازم است در این خصوص به مدیران و کارکنان اعم از مرد و زن درباره قاعدگی و مشکلات آن و نیز شرم زدایی از این وضعیت فیزیولوژیک آموزش داده شود. همچنین مراحل اداری طرح تقاضای مرخصی به گونه‌ای باید پیش بینی شود که زنان بدون شرم و ناراحتی وضعیت شان را بیان کنند. تعیین مسئول یا پرسنل زن برای ثبت و پیگیری مرخصی پریود می توانند کمک کننده باشد.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها