|

هشدار نارنجی بارش‌های سیل‌آسا و طوفان شدید در ۲۲ استان کشور؛ سامانه بارشی جدید در راه است/ ویدئو

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی در ۲۲ استان صادر شد؛ به شهروندان نسبت به تشدید بارندگی و رگبار، بارش‌های سیل‌آسا، سیلاب و آبگرفتگی، تداوم وزش باد شدید، طوفان و تندباد شدید و ورود سامانه بارشی جدید هشدار داده شده است.

هشدار نارنجی بارش‌های سیل‌آسا و طوفان شدید در ۲۲ استان کشور؛ سامانه بارشی جدید در راه است/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارندگی، بارش‌های سیل‌آسا، وزش باد شدید، طوفان و تندباد شدید، وقوع رگبار و رعد و برق در ۲۲ استان هشدار داد و از ورود سامانه بارشی جدید به کشور خبر داد. 

سازمان هواشناسی کشور نسبت از تشدید بارندگی، بارش‌های سیل‌آسا، سیلاب و آب‌گرفتگی، وزش باد شدید، طوفان و تندباد، رگبار، رعد و برق و بارش تگرگ در تهران و چند استان دیگر خبر داد و برای ۲۲ استان کشور، هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

 

هشدار هواشناسی درباره ورود سامانه بارشی جدید و طوفان

سازمان هواشناسی اعلام کرد: «هفته آینده با توجه به رشد ابر، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، طوفان و تندباد و بارش‌های شدید در برخی نقاط کشور پیش‌بینی می‌شود.»

با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، امروز «پنج‌شنبه، بیست و چهارم خردادماه ۱۴۰۳»، در برخی نقاط واقع در استان‌های شمال غرب، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمال شرق، بخش‌هایی از مرکز کشور، ارتفاعات استان‌های کرمان، یزد، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان در برخی ساعات به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابر، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نقاط مستعد گردوخاک و بارش تگرگ رخ می‌دهد.

فردا «جمعه، بیست و پنجم خردادماه ۱۴۰۳»، همین شرایط در برخی نقاط شمال غرب، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، دامنه‌های مرکزی زاگرس، بخش‌هایی از مرکز کشور، ارتفاعات استان‌های شمال و شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، کرمان شمال و شرق فارس و غرب یزد برقرار خواهد بود.

همچنین روزهای «شنبه، بیست و ششم خردادماه» و «یکشنبه، بیست و هفتم خردادماه»، در برخی نقاط شمال غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، دامنه‌های مرکزی زاگرس، بخش‌هایی از مرکز کشور، ارتفاعات استان‌های کرمان، یزد، شمال و شرق فارس و شرق هرمزگان، در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود.

روز «دوشنبه، بیست و هشتم خردادماه» در ارتفاعات استان‌های اردبیل، شمال و شرق آذربایجان شرقی، کرمان، گیلان، مازندران، سمنان، البرز، تهران و ارتفاعات زاگرس مرکزی نیز در بعدازظهر رگبار پراکنده و وزش باد رخ خواهد داد.

سه روز آینده، در برخی نقاط شمال غرب، شمال شرق، شرق، بخش‌هایی از مرکزی کشور، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و برخی نقاط جنوب کشور وزش باد، شدید می‌باشد که احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا دور از انتظار نیست و در سه روز آینده شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و شرق دریای عمان هم مواج خواهد شد.

آسمان تهران فردا، نیمه ابری و وزش باد در بعضی ساعت‌ها، افزایش ابر و رگبار باران گاهی وزش باد شدید و احتمال رعدوبرق با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتی‌گراد و برای شنبه، نیمه ابری و وزش باد گاهی رگبار باران در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و احتمال رعدوبرق با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی

هشدار هواشناسی درباره تشدید بارش‌های سیل‌آسا و طوفان در ۲۲ استان کشور

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارندگی، بارش‌های سیل‌آسا، سیلاب و آبگرفتگی، وزش باد شدید، طوفان و تندباد شدید، وقوع رگبار و رعد و برق در ۲۲ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ، با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی آورده است: «وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ، در برخی نقاط اصابت صاعقه پنج‌شنبه «۲۴ خرداد»، در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، مرکزی، قم، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، مرکز و جنوب کرمان، شرق و شمال و غرب هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، اصفهان، شمال کردستان، همدان و جمعه «۲۵ خرداد»، در اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، سمنان، مازندران، گلستان، نیمه غربی یزد، مرکز و غرب کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، شمال فارس و نیمه شرقی کردستان دور از انتظار نیست.

این شرایط جوی شنبه «۲۶ خرداد»، در آذربایجان غربی، اصفهان، شمال و شرق فارس، نیمه غربی یزد، نیمه شمالی کرمان، مازندران، گلستان، ارتفاعات شمالی استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی‌می‌شود.

از مخاطرات این شرایط جوی می‌توان به جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جادهای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌‎های اجرایی، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

همچنین سازمان هواشناسی کشور از تداوم طوفان و تندباد‌های لحظه‌ای در استان‌های تهران، البرز، قم، قزوین، مازندران، مرکزی، سمنان، اصفهان، همدان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان خبر داده است. براین اساس، از هموطنان درخواست شده است که از پارک کردن خودرو‌ها و ایستادن در کنار درخت‌های فرسوده، بنر‌های تبلیغاتی و ساختمان‌های نیمه‌کاره خودداری کنند؛ هواشناسی این شرایط را با شدت بیشتر برای فردا بعدازظهر پیش‌بینی کرده است.

هشدار هواشناسی درباره رگبار شدید، رعد و برق و طوفان در چند استان‌ کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از رشد ابر، رگبار و رعد و برق، احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی، بارش تگرگ، وزش باد شدید و طوفان در برخی استان‌های کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در توضیح بیشتر افزود: «امروز «پنج‌شنبه، ۲۴ خرداد»، در برخی نقاط واقع در استان‌های شمال غرب، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمال شرق، بخش‌هایی از مرکز کشور، ارتفاعات استان‌های کرمان، یزد، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان در برخی ساعات به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابر، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نقاط مستعد گردوخاک و بارش تگرگ رخ می‌دهد.»

او ادامه داد: «برای جمعه «۲۵ خرداد»، همین شرایط در برخی نقاط شمال غرب، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، دامنه‌های مرکزی زاگرس، بخش‌هایی از مرکز کشور، ارتفاعات استان‌های شمال و شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، کرمان شمال و شرق فارس و غرب یزد برقرار خواهد بود.»

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور گفت: «شنبه و یکشنبه «۲۶ و ۲۷ خرداد»، در برخی نقاط شمال غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، دامنه‌های مرکزی زاگرس، بخش‌هایی از مرکز کشور، ارتفاعات استان‌های کرمان، یزد، شمال و شرق فارس و شرق هرمزگان، در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود. دوشنبه «۲۸ خرداد»، در ارتفاعات استان‌های اردبیل، شمال و شرق آذربایجان شرقی، کرمان، گیلان، مازندران، سمنان، البرز، تهران و ارتفاعات زاگرس مرکزی نیز در بعدازظهر رگبار پراکنده و وزش باد رخ خواهد داد.» 

ضیاییان تاکید کرد: «سه روز آینده، در برخی نقاط شمال غرب، شمال شرق، شرق، بخش‌هایی از مرکزی کشور، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و برخی نقاط جنوب کشور وزش باد، شدید است که احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا دور از انتظار نیست. در سه روز آینده، شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و شرق دریای عمان هم مواج خواهد شد.»

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز گفت: «آسمان تهران فردا «۲۵ خرداد»، نیمه ابری و وزش باد در بعضی ساعت‌ها، افزایش ابر و رگبار باران گاهی وزش باد شدید و احتمال رعدوبرق با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتی‌گراد، برای شنبه «۲۶ خرداد»، نیمه ابری و وزش باد گاهی رگبار باران در بعضی ساعت ها وزش باد شدید و احتمال رعدوبرق با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود. طی فردا و پس‌فردا، شهرکرد با کمینه ۷ و ۸ درجه سانتی‌گراد و اهواز با بیشینه ۴۶ و ۴۷ دمای درجه سانتی‌گراد، خنک‌ترین و گرم‌ترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شوند.»

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها