|

از پارک لاله تا محله نیلوفر

حصار کشی سریالی در بوستان‌ها؟

ساکنان محله نیلوفر در اعتراض به قطع درختان در محله با امضای استشهاد، خواهان توقف قطع درختان در خیابان سیبویه شمالی شدند.

حصار کشی سریالی در بوستان‌ها؟
فرانک جواهری دبیر گروه اجتماعی شبکه شرق

بعد از پارک لاله و پارک قیطریه این بار ساکنان محله نیلوفر در اعتراض به قطع درختان در محله شان استشهاد جمع کرده و خواهان توقف قطع درختان در خیابان سیبویه شمالی شدند.در این میان پس از ادامه حصار کشی و ساخت و ساز در پارک لاله، به گفته ناصر امانی، عضو شورای شهر، قرار شد شهرداری لیست کاملی از بوستان‌هایی که بخشی از آن را حصار کشیدند برای شورا ارسال کند.سوال این است که آیا قطع درختان و ساخت‌وساز در بوستان‌ها و فضای سبز در راستای مصوبات کمسیون ماده 7 شدت گرفته است یا خیر؟

قطع درختان برای میدان تره بار

در هفته اخیر گزارشی از قطع درختان در محدوده محله نیلوفر در منطقه 7 از سوی شهروندان و اهالی منطقه به دست شبکه شرق رسیده است. به گفته اهالی خیابان سیبویه، ( سهروردی، خیابان ابن یمین، سیبویه شمالی) شهرداری تهران با قطع درختان یک محوطه سبز در این خیابان قصد دارد یک میدان میوه و تره بار جدید احداث کنند. با وجود جمع‌آوری استشهادیه و درخواست توقف پروژه از سوی اهالی، شهرداری به این درخواست‌ها بی‌توجه بوده و عملیات قطع درختان و احداث میدان همچنان ادامه دارد.

 

اهالی: محله نیازی به میدان تره بار ندارد

این اهالی معتقدند که  با وجود یک میدان میوه و تره‌بار در نزدیکی این محله، یک خیابان آن طرف تر ، همچنین وضعیت اقتصادی مردم منطقه، دیگر نیازی به احداث میدان جدیدی  وجود ندارد. آنها همچنین به نمونه‌های مشابه از قطع درختان در پارک لاله، قیطریه، سعادت‌آباد و چیذر اشاره کردند.  این که شهروندان از تخریب فضای سبز و احداث سازه‌های مشابه گزارش داده اند. البته هنوز قطع درختان در این منطقه رسماً تأیید نشده است.

به گفته یکی از ساکنان: "ما سال‌هاست که از این درختان لذت می‌بریم و این فضای سبز یکی از ریه‌های تنفسی این منطقه است. چرا باید درخت قطع شود؟"

پیش از این هم در اردیبهشت امسال شهرداری منطقه 7 به خاطر قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر مورد انتقاد قراگرفته بود. در ان زمان شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرده بود که قطع برخی از درختان اجتناب ناپذیر و بر اساس رای کمیسیون ماده ۷ و مستندات پزشک گیاهان صورت گرفته است.

 

 ساخت و ساز در پارک لاله

آنچه در محله نیلوفر رخ داده است، یک نمونه کوچک است. ساخت و ساز در محدوده پارک لاله و قطع درختان بخشی از پارک برای احداث منبع آب در هفته های اخیر اعتراضات مشابه و البته شدیدتری را به دنبال داشت. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که در یکی از بخش های مرکزی پارک حصار کشی صورت گرفته است و  شهرداری منطقه در شب هنگام مشغول خاک برداری است.  ناصر امانی، عضو شورای شهر پیش از این از نگرانی شورا در خصوص گودبرداری در این محدوده خبر داده و به ایسنا گفته بود:« این مسئله مورد اعتراض ما نیز هست چراکه شهرداری اعلام کرده که در محدوده‌ای می‌خواهد این حفاری را برای جانمایی مخازن انجام دهد که چمن است. اما دور این چمن ها تعداد زیادی درخت وجود دارد و باید مطمئن شویم که این حفاری صدمه‌ای به درختان نمی زند.»

 

چرا باید داخل پارک مخزن ساخت؟

 محمد کریم آسایش فعال شهری در خصوص گودبرداری و قطع درختان در پارک لاله و آسیب هایی که به پارک زده است،  به شرق می‌گوید:" این طرح برای مخازن اضطراری آب آشامیدنی برای مواقع زلزله و بحران است تا به سیستم آب وصل شده و تا ۲_۳ روز آب باشد. اما چرا باید این مخزن داخل پارک و قسمت مشجر پارک احداث شود. آن هم داخل پارک لاله که کنار  سازمان آب قرار دارد. از آنجایی که گودبرداری انجام می‌شود و مخزن کارگذاری می‌شود دیگه خاک نفوذناپذیر شده و امکان رویش درخت از بین می رود."

 

لیست کامل بوستان های که حصار کشی شده!

سوال این است که آیا قطع درختان و ساخت‌وساز در بوستان‌ها و فضای سبز در راستای مصوبات کمسیون ماده 7 شدت گرفته است یا خیر؟ پیش از این در پارک قیطریه هم اتفاقی مشابه رخ داد که با اعتراض شدید اهالی متوقف شد. در میان صحبت‌های امانی، عضو شورای شهر نکته ای وجود دارد، که نگرانی را در این خصوص افزایش می دهد او به ایسنا گفته است:« در کل ابهامات و سوالات زیادی در این زمینه وجود دارد که باید پاسخ مناسبی به آنها داده شود. قرار شد شهرداری لیست کاملی از بوستان‌هایی که بخشی از آن را حصار کشیدند برای شورا ارسال کنند و مقرر شد در این گزارش در مورد چرایی حصارکشی و زمان‌بندی رفع آن قید شود.»  از قرار فهرستی از بوستان‌هایی که حصار کشی شده اند وجود دارد و آیا قرار است در این بوستان‌ها هم درختان با مجوز کمیسیون ماده 7 قطع شوند؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها