|

خوردن قارچ ۱۵ میلیونی هیچ معجزه غذایی ندارد

امکان دارد برخی از غذاها به دلیل کمیاب بودن در کشور یا کمیاب بودن در سطح دنیا گران باشند، اما لزوما این غذاهای لاکچری مغذی نیستند و همان ارزش غذایی که در تعریف بسیاری از آن‌ها عنوان می‌شود در بسیاری از مواد مشابه غذایی رایح دیگر نیز موجود است.

خوردن قارچ ۱۵ میلیونی هیچ معجزه غذایی ندارد

غذاهای لاکچری یک پدیده نوظهور در عرصه تغذیه هستند اغلب نیز در تبلیغات این نوع غذاها به مواد مغذی موجود در آن‌ها اشاره می‌شود بی آنکه لزوما یک متخصص تغذیه ارزش غذایی آن‌ها را تائید کرده باشد. به عنوان نمونه می‌توان به خوراکی‌هایی نظیر قارچ ترافل به قیمت ۱۵ میلیون تومان در هر کیلو، پنیر الاغ کیلویی ۲۵ میلیون تومان و میوه‌های نوظهوری نظیر لیچی که هر کیلوی آن ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود، اشاره کرد. در سالیان قبل هم پدیده‌ای دیگر غذایی نظیر بستنی و همبرگر با روکش طلایی در برخی از رستوران‌های شهر عرضه می‌شدند که به نظر صرفا عرضه آن‌ها جنبه آلامد و تبلیغاتی بودن داشت.

اما آیا این محصولات لاکچری آنگونه که عنوان می‌شود از نظر تغذیه‌اتی غنی هستند یا چندان تفاوتی با موارد عادی‌تر مشابه خود، از نظر ارزش غذایی ندارند. برای پی بردن به این موضوع با دکتر خدیجه رحمانی استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی گفت و گویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

دکتر رحمانی با بیان اینکه غذای لاکچری لزوما از مواد مغذی بیشتری نسبت به غذای عادی برخوردار نیست، می‌گوید: امکان دارد حتی برخی از غذاها به دلیل کمیاب بودن در کشور یا کمیاب بودن در سطح دنیا گران باشند، اما لزوما مغذی نیستند و همان ارزش غذایی که در تعریف بسیاری از آن‌ها عنوان می‌شود در بسیاری از مواد مشابه غذایی رایح دیگر نیز موجود است.

به گفته استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی، در تغذیه اصلا بحث غذای لوکس و لاکچری مطرح نیست و می‌توان منابع غذایی و ویتامینی املاح مورد نظر را ازغذاهای معمولی هم دریافت کرد. ما مواد غذایی را از جهت تامین تمام نیازهای روزانه بدن‌مان به ۴ گروه اصلی تقسیم می‌کنیم و توصیه می‌کنیم در هر روز یک مقدار مشخصی از هر گروه غذایی دریافت کنید. اما اینکه چه نوع غذایی باشد لوکس باشد یا از همان منابع غذایی موجود در بازار باشد هیچ نوع محدودیتی قائل نیستیم و بیشتر قائل به این هستیم که افراد با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، اقلیمی، فرهنگی، اعتقادی و بر اساس عوامل محیطی، غذای خود را انتخاب کنند تا حق انتخاب بیشتری داشته باشند.

قارچ ۱۵ میلیونی یا قارچ عادی

دکتر رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا قارچ ترافل مخصوص که در برخی مناطق شمالی تهران به قیمت ۱۵ میلیون تومان به ازای هر کیلو به فروش می‌رسد، نسبت به قارج‌های معمولی ارزش غذایی بیشتری دارد، نیز می‌گوید: قارچ معمولی هم خواص را دارد و اصلا این طور نیست که بگوئیم یک قارچ گرانقیمت لزوما خواص بیشتری نسبت به قارچ عادی دارد. مردم به اشتباه قارچ را به عنوان گوشت یا جایگزین گوشت در نظر می‌گیرند، در صورتی که قارچ گوشت نیست. قارچ جز گروه سبزیجات است. اما به دلیل مواد موجود در آن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، مصرف آن توصیه می‌شود.

نان‌های لاکچری در برابر نان سبوس دار

این متخصص تغذیه ضمن رد هر نوع مزیت و برتری غذاهای لاکچری نسبت به غذاهای عادی می‌گوید: بر عکس آن دسته از افرادی که تصور می‌کنند غذاهای لوکس و لاکچری مزایای بیشتری برای بدن دارند، تاکید ما بر این است که بهترین غذای از نظر تغذیه‌ای در هر گروه برای خوردن انتخاب شود. در حالی که اکنون انواع و اقسام نان یا نان شیرینی با قیمت بالا نظیر نان چای قزوینی با قیمت بالای ۱۴۲ هزار تومان به ازای هر کیلو و نان لواش رژیمی با آرد نارگیل کیلویی ۱۹۸ هزار تومان و نان تست رژیمی با آرد بادام به قیمت ۱۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، از نظر متخصصان تغذیه سالم ترین و بهترین محصول گروه غلات، نان سبوس دار است و نان یا غلات مصرفی نباید از آرد سفید تشکیل شده باشد. همین سبوس دار بودن ارزش غذایی این غلات را بالا می‌برد و باعث می‌شود بتواند ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن و مواد مهم دیگر مانند فیبر را بتواند تامین کند که به حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند. نان و غلات به منظور تامین نیازهای ضروری بدن باید بین ۶ تا ۱۱ واحد در روز مصرف شوند.

گوشت گاو واگیو یا گوشت بدون چربی؟

 

گروه بعدی گروه گوشت و جانشینان آن است، در حالی که اکنون از گوشت گاو واگیو به عنوان یکی از گران‌ترین گوشت‌ها و پر خواص ترین گوشت‌ها با اسیدهای امگا ۳ و امگا ۶ یاد یاد می‌شود، دکتر جدیجه رحمانی می‌گوید: گوشت‌های موجود در بازار و محصولات گوشتی که به طور روزمره مصرف می‌کنیم نیز می‌توانند تامین کننده نیازهای تغذیه‌ای ما باشند. در این گروه هم تاکید بر مصرف گوشت بدون چربی است. همچنین تاکید بر این است که به هیچ عنوان جگر و قلوه و مخصوصا جگر مرغ نیز مصرف نشود.

قزل آلا و خاویار کدام بهتر است؟

 

این متخصص با اشاره به اینکه خاویار که به عنوان یک غذای لوکس دریایی در نظر گرفته می‌شود، مزیتی بر ماهی معمولی ندارد، می‌افزاید: خاویار و ماهی‌های لاکچری و آبزیان گرانقیمت از نظر غذایی بی ارزش نیستند، اما ارزش آن مبلغ گرافی که برای آن‌ها پرداخت می‌شوند را ندارند. تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن که از خاویار تامین می‌شوند را ماهی قزل آلا نیز می‌تواند تامین کند. از این که بگذریم ماهی باید به عنوان مهمترین منبع تامین امگا ۳ باید حتما باید مصرف شود. تنها توصیه مهمی که در زمان مصرف گوشت قرمز می‌شود این است که چربی آن حتما گرفته شود و تا حد امکان گوشت قرمز کمتر مصرف و به جای ان گوشت سفید استفاده شود.

این متخصص تغذیه درباره گوشت گاو واگیو که گفته می‌شود سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ را دارد و نسبت چربی‌های غیراشباع آن، در مقایسه با گوشت گاو معمولی، کم‌تر است، نیز می‌گوید: اسیدهای چرب امگا ۶ در همه مواد غذایی موجود است، تنها اسید چربی که از نظر تغذبه‌ای خیلی اهمیت دارد، امگا ۳ هست. هیچ کدام از گوشت‌های به ظاهر لاکچری آن سطح از امگا ۳ مورد نیاز بدن را ندارند. بهترین منبع امگا ۳ ماهی و غذاهای دریایی است. بحثی که ما درباره هر گروه غذایی داریم این نیست که گرانقیمت ترین غذاهای گروه مربوطه را استفاده کنند، بلکه ما بر تنوع مصرف همین مواد غذایی عادی که در بازار یافت می‌شوند تاکید داریم. به این معنا که افراد تنوع در مواد غذایی را رعایت کنند و به طور ثابت یک چیز را نخورند. به دلیل اینکه میزان مواد غذایی در همه غذاهای موجود در یک گروه غذایی یکسان نیست.

 

 

 


 

منبع: همشهری
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها