|

برکناری فرمانده روس پس از انفجار در کریمه

وقایع کریمه خبرهای جنگ اوکراین و روسیه را دوباره به صفحه اول روزنامه‌های جهان بازگردانده است. از آمریکایی‌‌ها که مشغول بررسی روند این جنگ هستند تا انگلیسی‌ها که سربازی روسی را یافته اند و با او از جنگ حرف زده اند و از خاورمیانه‌ای‌ها که خبر از برکناری فرمانده بزرگ روسها پس از انفجارهای کریمه داده اند.

برکناری فرمانده روس پس از انفجار در کریمه

به گزارش شبکه شرق، موضوعاتی دیگر مثل چالش جدید دانش‌آموزان آمریکایی برای انتخاب دانشگاه و برقراری روابط دیپلماتیک در سطح سفیر میان ترکیه و اسرائیل هم در صفحه اول این روزنامه‌ها به چشم می‌‌خورد.

 

 

گاردین

سرباز روسیه: من در جنگ با اوکراین عدالتی نمی‌بینم!

 

پاول فیلاتیف، سرباز چترباز ارتش روسیه به تازگی از مناطق جنگی اوکراین به خانه‌اش در مسکو بازگشته است. او در کافه‌ای در مسکو با خبرنگار گاردین قرار گذاشته و از جنگ گفته است.

او به صراحت می‌گوید آنچه در جنگ با اوکراین دیده، هر چه هست، عدالت نیست. فیلاتیف معتقد است سرباز نباید از جنگ بترسد. «من هم نمی‌ترسم، اما از سوی دیگر باید بدانم برای چه می‌جنگم. باید به دلیلم اعتقاد داشته باشم. باید احساس عدالت کنم و بدانم برای چیزی که می‌جنگم حقم است، اما جنگ با اوکراین حق من نیست».

فیلاتیف می‌گوید شکست روسها در اوکراین نه تنها به این دلیل است که حکومت همه چیز ما را دزدیده است، که بابت عدم اعتقاد ما به درستی این جنگ است.

فیلاتیف می‌داند حرفهایی که زده چه عواقبی خواهد داشت. شاید به همین دلیل است که می‌گوید مادرم توصیه کرده در روسیه نمانم و بروم.

 

 

واشنگتن پست:

دغدغه جدید دانش‌آموزان برای انتخاب دانشگاه؛ سقط جنین

 

تا پیش از ماجراهای اخیر سقط جنین، دانش‌آموزان آمریکایی برای انتخاب دانشگاه خود دغدغه‌هایی مثل امکانات تحصیلی، ورزشی، آب و هوا و دولتی و خصوصی، هزینه تحصیل، فاصله تا خانه و … داشتند. اما حالا گزینه دیگر هم به این لیست اضافه شده است: گزینه ممنوعیت یا محفوظ بودن سقط جنین.

بر اساس حکم دیوان عالی ایالات متحده حالا دیگر سقط جنین یک حق عمومی و سراسری نیست و هر ایالت باید بر اساس رای شهروندان تعیین کند حق سقط جنین محفوظ باشد یا ممنوع و کنترل شود.

این موضوع جامعه جوان آمریکایی را وادار به واکنش کرده است. آنها در کنار گزینه‌هایی که برای انتخاب دانشگاه در نظر می‌گیرند، باید حواسشان باشد در ایالت محل تحصیل اجازه سقط جنین دارند یا نه.

نکته دیگر این که تقاضا برای دانشگاه‌های ایالتی که در آن سقط جنین ممنوع یا کنترل شده است، کاهش یافته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها