|

فرود اولین هواپیمای عربستان پس از 12 سال در حلب

روسیا الیوم، در گزارشی به فرود اولین هواپیمای عربستان پس از 12 سال در حلب پرداخته است.

فرود اولین هواپیمای عربستان پس از 12 سال در حلب

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین، روسیا الیوم، الخلیج اونلاین، خبرگزاری رسمی سوریه "سانا"، وخبرگزاری رسمی عراق.

در این میان روسیا الیوم، در گزارشی به فرود اولین هواپیمای عربستان پس از 12 سال در حلب  پرداخته است.

 

روسیا الیوم : 

اولین هواپیمای عربستان پس از 12 سال در حلب فرود آمد

هواپیمای امدادی عربستان حامل 35 تن اقلام غذایی برای کمک به زلزله زدگان سوریه در فرودگاه حلب فرود آمد.

«باسم منصور» مدیر هواپیمایی سوریه گفت: هواپیمای امدادی عربستان که امروز سه شنبه در فرودگاه حلب نشست، اولین هواپیمای این کشور بود که از سال 2011 تاکنون وارد سوریه شده؛ چرا که هیچ خط هوایی مستقیم میان سوریه و عربستان در طول این سال ها وجود نداشته است.

وی افزود: هیچ پروازی میان دو کشور انجام نمی شود و هواپیماهای عربستان از آسمان سوریه عبور نمی کنند؛ این در حالی است که هواپیماهای سوریه از آسمان عربستان گذر می کنند.

وی با اشاره موافقت مسئولان هواپیمایی سوریه با انجام پروازهای عربستان به سوریه و با هماهنگی هلال احمر دو کشور، پیش بینی کرد در روزهای آینده هواپیماهای بیشتری از عربستان وارد شود.

 

الخلیج اونلاین: 

ایجاد کارگروه مشترک عربی اروپایی برای برقراری صلح در خاورمیانه

اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب از تشکیل کارگروه مشترک برای برقراری صلح در منطقه خاورمیانه خبر دادند.

نشست مشترک جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان و احمد ابو الغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در بروکسل برگزار شد.

بورل در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از این نشست گفت که با بن فرحان و ابوالغیط درباره راه های برقراری صلح در خاورمیانه رایزنی کرده است.

وی تصمیم دولت اسرائیل در قانونی دانستن شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد و توضیح داد که کارگروه مشترک بر برقراری صلح بین فلسطینیان و اسرائیلی ها تمرکز خواهد داشت.

وزیر امور خارجه عربستان نیز بر اهمیت تداوم تمرکز بر نقشه راه منتهی به صلح تاکید کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب هم بر لزوم ایجاد راه هایی برای احیای طرح صلح عربی مبتنی بر برپایی دو کشور در مرزهای 1967 تاکید کرد.

اسرائیل روز یکشنبه 9 شهرک یهودی نشین در کرانه باختری را قانونی دانست.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع):

 تلاش عراق برای برگزاری دور سوم «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت»

وزیر امور خارجه عراق تأکید کرد که عراق در حال تلاش برای برگزاری دور سوم «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» است.

وزارت امور خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، در نشستی با حضور «جیمز جفری» رئیس برنامه خاورمیانه و سفیر اسبق امریکا در عراق، در مرکز «ویلسون» در واشنگتن حضور یافت.

وی در سخنان خود در این نشست به روابط عراق و امریکا و چشم‌اندازهای آن و راه‌های حمایت از تلاش‌ها برای ثبات در خاورمیانه و تمایل عراق و امریکا به تقویت چارچوب‌های همکاری اقتصادی دوجانبه پرداخت.

وزیر امور خارجه عراق همچنین به نقش این کشور در منطقه و نزدیک‌کردن دیدگاه‌ها و نیز همکاری‌های سه‌جانبه عراق با اردن و مصر و نیز تحکیم روزافزون روابط عراق با عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری اشاره کرد.

وی افزود که بغداد برای برگزاری دور سوم «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» به منظور تقویت همکاری‌ها و گفت وگوهای منطقه‌ای تلاش می‌کند.

 

خبرگزاری رسمی سوریه: 

تاکید اسد بر لزوم ارسال کمک‌های فوری به تمام مناطق زلزله زده سوریه

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امور امدادی و هیئت همراه وی دیدار کرد.

دو طرف درباره پیامدهای زلزله ای که در سوریه به وقوع پیوست و نیازهای انسانی مردم سوریه برای غلبه بر این پیامدها گفتگو کردند.

گریفیث به پاسخگویی سریع دولت سوریه و اقدامات امدادی آن اشاره و تاکید کرد که سازمان ملل برای حمایت از تلاش های امدادی و تامین نیازهای سوری ها تلاش می کند.

رئیس جمهور سوریه نیز بر ضرورت ارسال کمک های فوری به کل مناطق سوریه از جمله مناطق اشغالی و تحت کنترل گروه های تروریستی مسلح تاکید کرد.

اسد بر اهمیت تمرکز تلاش های بین المللی برای کمک به بازسازی زیرساخت ها در سوریه از آنجا که یک ضرورت حیاتی برای زندگی مردم سوریه و بازگشت پناهندگان سوری به شهرها و مناطق خود، محسوب می شود، تاکید کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها