|

زنان نامدار در خانواده اون

آیا کره‌شمالی چهره‌ زنانه‌تری از خود نشان می‌دهد؟

تا همین چند سال قبل، در پیونگ‌یانگ قدرت مطلق در دست مردان قرار داشت و زنان حتی چهره نداشتند. همین حالا هم شاخص‌ترین چهره این کشور کیم جونگ اون، مردی ۳۹ ساله است. با این حال در سال‌های اخیر، خواهر و دختر او از پشت پرده‌ها بیرون آمده‌اند و انتظار می‌رود که حکومت در کره‌شمالی طی سال‌های پیش‌رو چهره زنانه‌تری داشته باشد. اما مهم‌ترین زنان در خانواده کیم جونگ اون چه کسانی هستند؟

 آیا کره‌شمالی چهره‌ زنانه‌تری از خود نشان می‌دهد؟

کو یونگ هیی، مادر رهبر کره شمالی

کل اینترنت را هم که زیر پا بگذارید، به‌ندرت می‌توانید تصویری از صورت مادر کیم جونگ اون پیدا کنید. او تنها یکی از همسران کیم جونگ ایل بود که ظاهرا اصلیت ژاپنی داشته. اطلاعات ما از این زن بسیار محدود است. کو یونگ هیی در سال ۱۹۵۲ به دنیا آمده و سه فرزند آورده و مهم‌ترین ویژگی‌اش جاه‌طلبی به حساب می‌آمده و با چنگ و دندان تمام تلاش خود را کرده تا فرزندش کیم، روزی به رهبری کره‌شمالی برسد.

کو یونگ هی از سال‌های آخر دهه نود میلادی به سرطان پستان مبتلا می‌شود و راه سوئیس را در پیش می‌گیرد. درمان‌ها اما جوابگو نیستند و این زن در سال ۲۰۰۴ و وقتی تنها ۵۲ سال داشت، در پاریس جانش را از دست می‌دهد.

 

کو بونگ سوک، یک خاله فراری

کو بونگ سوک خاله رهبر کره‌شمالی است که در آمریکا زندگی می‌کند. در حقیقت او زمانی که هنوز اون به رهبری نرسیده بود، یک روز دست فرزندان و همسرش را گرفت و خودش را به سفارت آمریکا در برن رساند و از آنها خواست تا پناهش دهند. این زن در مصاحبه‌ای که سال‌ها قبل با نیویورک تایمز داشت نوشته که سرپرست رهبر فعلی کره شمالی، در سوئیس بوده است.

این خانواده حالا در آمریکا یک خشک‌شویی، خانه‌ای دو طبقه و یک اتوموبیل دارند. آمریکا‌یی‌ها به این زوج کره‌ای به چشم منبعی از اطلاعات در مورد کشوری ناشناخته نگاه می‌کنند، اما خاله کیم می‌گوید که تنها وظیفه‌اش نگه‌داری از فرزندان بوده و هیچ‌چیز از اسرار هسته‌ای یا قحطی بزرگ در کره‌شمالی نمی‌داند.

 

کیم کیونگ هویی، عمه بخت برگشته

کیم کیونگ هویی به‌خاطر سرنوشت تلخ همسرش شناخته می‌شود. این زن بیش از شش سال از ملاعام کنار گذاشته شد و ماجرا تا آنجا پیش رفت که برخی تصور می‌کردند، اون کلک عمه‌اش را هم کنده و او را کشته است. همسر کیم کیونگ هویی، دومین مرد قدرتمند کره‌شمالی بود. اما ظاهرا کیم جونگ اون از این وضعیت خوشش نمی‌امده .

رسانه‌های کره‌جنوبی می‌گویند کیم، شوهر عمه‌اش را جلوی سگ‌ها انداخته است. برخی دیگر از اعدام او حرف می‌زنند. بعد از این اتفاق رسانه‌های کره‌شمالی عکسی از کیم جونگ اون منتشر کردند که در حال گفتن تسلیت به عمه‌اش بود.

 

ری سل جو، زنی که چندان جاه‌طلب نیست

همسر رهبر کره‌شمالی به‌خاطر زیبایی و خوش‌پوشی مشهور است. ری سل جو  کمی جوان‌تر از کیم جونگ اون به‌نظر می‌رسد و در یک شهر کوچک به‌دنیا آمده. برخی شایعات می‌گویند که این زن، قبل از آنکه با اون ازدواج کند خواننده بوده و همسرش در یک کنسرت او را ملاقات کرده است.

زوج کیم جونگ اون و ری سل جو درسال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ صاحب دو دختر ودر سال ۲۰۱۷ صاحب فرزند پسر شده‌اند. در کره‌شمالی لباس‌پوشیدن زن‌ها اغلب شکل ثابتی دارد و آنها نمی‌توانند به هر شکلی که می‌خواهند موهای خود را مرتب کنند. اما این قانون شامل حال ری نمی‌شود. او شبیه زنان غربی لباس می‌پوشد و موهایش را مرتب به شکل‌های مختلف در می‌آورد. برندهای مورد علاقه ری سل جو، دیور و شنل هستند.

 

کیم یو جونگ، خواهری که برای غربی‌ها خط و نشان می‌کشد

کیم یو جونگ خواهر کوچک‌تر رهبر کره‌شمالی است که۳۵ سال سن دارد. او حالا تبدیل به یک چهره کلیدی در کره‌شمالی شده که علاقه خاصی به در‌افتادن با غربی‌ها دارد. کیم یو جونگ اولین نفر از اعضای خانواده رهبر کره‌شمالی است  که در سال ۲۰۱۸ وارد کره جنوبی شد. او سپس به المپیک زمستانی رفت و به‌خاطر خوش‌پوشی و جذابیت و مرموز بودنش چشم‌ها را به سمت خود کشید.

او در کره‌شمالی از سال ۲۰۱۷ به‌بعد همواره دارای مناسب مهمی بوده است و البته به‌همین دلیل هم در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. همسر کیم یو جونگ، پسر نفر دوم در هرم قدرت کره شمالی است. کیم جونگ اون رهبر فعلی وضع سلامتی نامشخصی دارد و همین موضوع باعث شده که برخی تصور کنند در صورت مرگ زود هنگام این مرد، ممکن است خواهر جوان‌ترش قدرت را به دست بگیرد.

 

کیم جو ئه، دختر خوش‌اقبال

رهبر کره‌شمالی به‌تازگی علاقه زیادی به حضور دخترش در ملاعام پیدا کرده است. او در ماه‌های گذشته هر جا که رفته، کیم جو ئه را با خود برده است. این دختر ۱۰ سال سن دارد و اغلب سیاه‌پوش است و بیشتر اوقا در راس هر تصویری قرار می‌گیرد. رسانه‌های کره‌شمالی کیم جو ئه را دختر محترم رهبر می‌خوانند که نشان‌دهنده اهمیت این کودک است.

 

کیم جونگ اون در هشت سالگی به‌عنوان رهبر کره‌شمالی به مقامات نظامی این کشور معرفی شد. در خارج از مرزها کسی او را تا آخرین لحظه زندگی پدرش نمی‌شناخت. اما برای کیم جو ئه اوضاع متفاوت است. هر چند که این دختر هم سنی مشابه پدرش در زمان انتخاب شدن برای جانشینی دارد.

خبرنگار: مهسا مژدهی

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها