|

عراق در پی امضای قرارداد خرید گاز از ایران در فصل تابستان

خبرگزاری رسمی عراق، در گزارشی به امضای قرارداد خرید گاز عراق از ایران در فصل تابستان پرداخته است.

عراق در پی امضای قرارداد خرید گاز از ایران در فصل تابستان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین، العربی الجدید، خبرگزاری رسمی عمان، خبرگزاری رسمی عربستان و خبرگزاری رسمی عراق.

در این میان خبرگزاری رسمی عراق، در گزارشی به  امضای قرارداد خرید گاز عراق از ایران در فصل تابستان پرداخته است.

 

العربی الجدید: 

دولت لبنان عرضه کالا به دلار را رسمی کرد

 با بخشنامه جدید وزارت اقتصاد لبنان همه فروشگاه‌های این کشور اجازه یافتند که قیمت کالاها را به دلار تعیین کنند.

در بخشنامه جدید «امین سلام» وزیر اقتصاد لبنان  آمده که برای حفاظت از ثبات قیمت کالاها در بازار و در راستای حفاظت از حقوق مصرف‌کننده، فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها در سراسر خاک این کشور اجازه می‌یابند که کالاهای خود را به دلار عرضه کنند.

در این بخشنامه آمده که این تصمیم به صورت «موقت و اضطراری» انجام شده است.

این بخشنامه تأکید کرده که حق مصرف‌کننده در پرداخت به لیره و دلار باید محفوظ بماند و افزوده که قیمت فاکتور نهایی باید با مالیات بر ارزش افزوده به لیره لبنان همراه باشد.

این تصمیم در حالی گرفته شده که قیمت دلار در بازارهای آزاد لبنان دیروز از مرز 90 هزار لیره گذشت هرچند بعدتر به حدود 80 هزار لیره برگشت.

با افزایش قیمت دلار، قیمت بنزین و نان و دیگر کالاها نیز در لبنان افزایش چشمگیری داشته است.

وزارت اقتصاد و بازرگانی لبنان قیمت یک قرص نان 354 گرمی را 18 هزار لیره و قیمت قرص نان 815 گرمی را 30 هزار لیره اعلام کرده است.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع): 

عراق در پی امضای قرارداد خرید گاز از ایران در فصل تابستان

وزیر برق عراق با اعلام جزئیات تولید برق عراق، تأکید کرد که این کشور در حال تنظیم قرارداد برای خرید گاز از ایران در فصل تابستان است.

زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق، در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که تولید برق عراق هم‌اکنون 15 هزار و 600 مگاوات است و هم‌اکنون شهروندان روزانه 18 ساعت برق دارند.

او گفت که عراق برای تأمین 24 ساعته برق در فصل تابستان نیازمند 35 هزار مگاوات است و افزود که وضعیت تابستان آینده به لحاظ تأمین برق با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود.

وی افزود که وزارت برق آماده امضای توافق‌نامه با ایران برای خرید گاز مورد نیاز خود در فصل تابستان است و تأمین این مقدار گاز 7 هزار مگاوات برق به عراق اضافه می‌کند.

او افزود که قراردادهای عراق با شرکت‌های زیمنس و جنرال الکتریک از ماه مارس جاری وارد فاز اجرایی می‌شود و به موجب آنها در فاز اول شرکت زیمنس 1400 مگاوات در نیروگاه بیجی و 600 مگاوات در نیروگاه ذی‌قار و جنرال الکتریک نیز 3 هزار مگاوات برق تولید خواهند کرد.

 

خبرگزاری رسمی عمان :

 توافقنامه دریایی عمان و بحرین

پادشاه عمان توافقنامه همکاری با بحرین در زمینه حمل و نقل دریایی و بنادر را تصویب کرد.

«هیثم بن طارق» پادشاه عمان روز پنجشنبه توافقنامه همکاری با بحرین در زمینه حمل و نقل دریایی و بنادر را تصویب کرد.

این توافقنامه پیشتر در تاریخ 24 اکتبر 2022 میلادی در شهر منامه بحرین به امضا رسیده بود.

 

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) :

 دیدارهای بن فرحان در حاشیه اجلاس گروه 

 وزیر خارجه عربستان در سفر به هند، با همتایان امریکایی و چینی خود دیدار کرد.

 «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان روز پنجشنبه در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه 20 که در هند برگزار شد با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه امریکا دیدار کرد.

در این دیدار روابط راهبردی دو کشور دوست و راه های تقویت و حمایت از آن در زمینه های مختلف همکاری و هماهنگی مشترک بررسی شد.

طرفین علاوه بر تبادل نظر در مورد بحران روسیه و اوکراین و تلاش ‌های انجام شده در این زمینه و نیز بررسی راه‌ های اقدام مشترک در جهت ایجاد ارکان امنیت و صلحی که دو کشور دوست در منطقه و جهان در حال ایجاد آن هستند، درباره مسائل و تحولات در عرصه‌های منطقه ‌ای و بین‌المللی گفت و گو کردند.

وزیر خارجه عربستان همچنین با «چن گانگ» همتای چینی خود در مورد تقویت مشارکت استراتژیک بین دو کشور گفتگو کرد.

در این دیدار ابعاد روابط مستحکم دو کشور، راه‌های حمایت و تقویت آن در چارچوب مشارکت راهبردی همه ‌جانبه و موضوعات منطقه ‌ای و بین ‌المللی مورد علاقه مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها