|

تصویب توافقنامه شراکت جامع اقتصادی بین امارات و ترکیه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،اسپوتنیک،روسیا الیوم، خبرگزاری رسمی عراق (واع)، الخلیج اونلاین.

تصویب توافقنامه شراکت جامع اقتصادی بین  امارات و ترکیه

در این میان الخلیج اونلاین، در گزارشی به تصویب توافقنامه شراکت جامع اقتصادی بین  امارات و ترکیه  پرداخته است.

 

الخلیج اونلاین 

تصویب توافقنامه شراکت جامع اقتصادی بین  امارات و ترکیه 

 امارات و ترکیه توافقنامه شراکت جامع اقتصادی بین دو کشور را که به توسعه همکاری اقتصادی، سرمایه گذاری و تبادل تجاری میان دو کشور کمک می کند، تصویب کردند.

 ثانی الزویدی، وزیر تجارت خارجی امارات گفت که کشورش توافقنامه شراکت جامع اقتصادی با ترکیه را برای اجرای آن تصویب کرد.

وی افزود که این توافقنامه به رشد تجارت غیر نفتی و شکوفایی آن میان دو کشور به بیش از ۴۰ میلیارد دلار در سال طی ۵ سال آتی کمک می کند.

این توافقنامه شامل بخش های استراتژیک همانند تکنولوژی کشاورزی، امنیت غذایی و انرژی پاک می شود و پیشبرد مستمر پروژه های ساخت و ساز و املاک را دنبال می کند.

 

خبرگزاری رسمی عراق

کاهش ۲۰ میلیون متر مکعب صادرات گاز ایران به عراق

 وزارت برق عراق تاکید کرد که صادرات گاز ایران به عراق به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

 احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفت که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، امروز نیروگاه های سوئیچینگ ولتاژ بالای نیروگاه القدس و الرشید را افتتاح کرد.

وی افزود که نخست وزیر به پرونده برق اهمیت و اولویت بسیاری می دهد و روزانه و به صورت میدانی بر این پرونده نظارت می کند.

موسی درخصوص کاهش ساعات دسترسی به برق گفت که دلیل آن توقف کامل صادرات گاز ایران در منطقه جنوبی به مقدار ۱۰ میلیون متر مکعب است به گونه ای که نیروگاه های گازی الرمیله و نیروگاه گازی نجف و نیروگاه خور الزبیر در بصره از آن تاثیر پذیرفته است.

سخنگوی وزارت برق عراق گفت که از توقف صادرات گاز ایران به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب در منطقه مرکزی نیز غافلگیر شدیم.

سخنگوی وزارت برق عراق دلیل توقف صادرات گاز ایران را بدهی ها عنوان کرد و گفت که پرداخت آن از سوی بانک تجارت عراق به دلیل تحریم های امریکا بر ایران سخت است و دولت در حال پیگیری و اقدامات دیپلماتیک برای حل نهایی این مساله است.

 

روسیا الیوم

دیدار وزرای خارجه مصر و فلسطین در قاهره 

سامح شکری، وزیر خارجه مصر با ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین دیدار کرد.

 این دیدار در حاشیه سفر محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین قاهره انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت که شکری در دیدار با المالکی، تاکید کرد که مصر با نگرانی فراوان اوضاع در اراضی اشغالی فلسطین و تشدید تنش و خشونت علیه مردم فلسطین، همزمان با یورش پی در پی به شهرهای فلسطینی و تداوم اقدامات یکجانبه از سوی اسرائیل از جمله ازسرگیری فعالیت های شهرک سازی با مخالفت قوانین و مصوبات بین المللی را دنبال می کند.

وی توضیح داد که وزیر خارجه مصر در این خصوص به تلاش های مصر برای حمایت از قضیه فلسطین در چارچوب های مختلف و محافل منطقه ای و بین المللی از جمله میزبانی نشست 5 جانبه شرم الشیخ و مشارکت در نشست وزراتی فرمول مونیخ در نیمه ماه جاری با هدف تحقق آرامش و آرام کردن اوضاع برای احیای مجدد فرآیند صلح اشاره کرد.

سخنگوی وزارت خارجه مصر افزود که شکری به نقش مصر در پرونده آشتی میان گروه های فلسطینی برای متحد کردن مجدد گروه های فلسطینی با توجه به عناصری که بر آن توافق شد، اشاره کرد.

وی گفت که وزیر خارجه فلسطین نسبت به اطلاع وزیر خارجه مصر از تحولات اوضاع در اراضی اشغالی و رنج ملت فلسطین از اقدامات و تعرضات اسرائیل اهتمام داشت.

 

اسپوتنیک

رزمایش دریایی اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان

 اسرائیل از برگزاری رزمایش دریایی در نزدیکی مرزهای لبنان و شنیده شدن صدای انفجار در منطقه خبر داد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد رزمایشی نظامی در منطقه دریایی در شمال اسرائیل برگزار خواهد کرد که طی آن بمب صوتی شلیک و صدای انفجار در مرز لبنان شنیده خواهد شد.

ارتش اسرائیل افزود که برای این رزمایش به عنوان بخشی از طرح تمریت سال 2023 برنامه ریزی شده است.

اسرائیل یک مرکز جبهه مردمی آزادی فلسطین در نزدیکی مرز لبنان و سوریه را هدف قرار داد.

در این حمله ۵ نفر از نیروهای جبهه مردمی آزادی فلسطین جان باختند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها