|

عراق اردوگاه الهول را «منبع حمایت از تروریسم» توصیف کرد

​مشاور امنیت ملی عراق، نشست گسترده‌ای در مرکز مطالعات استراتژیک النهرین پیرامون رویکرد عراق درخصوص اردوگاه الهول سوریه برگزار کرد.

عراق اردوگاه الهول را «منبع حمایت از تروریسم» توصیف کرد

به گزارش شبکه شرق، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق روز دوشنبه اردوگاه الهول سوریه را «منبع انسانی حمایت از تروریسم» توصیف کرد.

وی تاکید کرد که پرونده اردوگاه یک موضوع داخلی نیست، بلکه یک موضوع جامعه بین‌الملل است که از نظر ما این اردوگاه باید برچیده شود.

به گزارش الفرات نیوز، این نشست به ریاست قاسم الاعرجی و حضور شخصیت‌های آکادمیک، مقامات وزارت خارجه، جنین هنیس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق، سفرای اتحادیه اروپا، کشورهای عربی و غیر عربی در عراق برگزار شد.

الاعرجی تاکید کرد که دولت عراق پس از اعلام پیروزی بر داعش و آزاد سازی شهرهای، بازسازی آنها را به موازات تلاش برای توانمندسازی شهروندان برای رهایی از پیامدهای تروریسم آغاز کرد.

به نقل از میدل ایست نیوز، وی افزود که دولت عراق بارها تاکید کرده است که اردوگاه الهول، تهدید و خطری برای عراق و جهان است و باید برچیده شود.

الاعرجی بر اهمیت انسجام جامعه بین‌الملل و تلاش برای تشویق کشورها برای خارج کردن شهروندان خود از الهول تاکید کرد و برگزاری کنفرانس بین‌المللی در سطح وزرای خارجه برای ایجاد راه حل برای بستن این اردوگاه را پیشنهاد داد.

مشاور امنیت ملی عراق گفت که دولت عراق هزار و ۳۶۹ خانواده را از این اردوگاه به کشور بازگردانده است.

وی تاکید کرد که وجود کودکان در این اردوگاه، نسل جدیدی از تروریسم را ایجاد می‌کند و بیان کرد که این کودکان قربانی هستند و تروریست‌ها باید براساس قوانین مجازات شوند.

الاعرجی اشاره کرد که اردوگاه الهول، مساله داخلی نیست و عراق آن را به مساله جامعه بین‌الملل تبدیل کرده است.

وی مجددا تاکید کرد که درخواست عراق بازگرداندن شهروندان تروریست در این اردوگاه توسط کشورهایشان است.

از طرفی دیگر پلاسخارت، رویکرد سازمان ملل درخصوص این اردوگاه را مطرح و تاکید کرد که بقایای داعش، میراث پیچیده‌ای است که باید همه با آن مقابله کنند.

وی بر اهمیت انتقال کودکان از این اردوگاه پیش از اینکه بالغ و تروریست شوند، تاکید کرد.

پلاسخارت با اشاره به اینکه تلاش‌های عراق در این پرونده آسان نبوده، گفت که بهترین راه حل برای بستن این اردوگاه، تلاش‌های جمعی جامعه بین‌الملل برای کنترل این وضعیت و تعیین تکلیف آن است.

حاضران در این نشست بر اهمیت برچیده شدن این اردوگاه خطرناک و تسریع در بستن آن تاکید کردند.

الاعرجی در پایان به مرجعیت شیعه در سالروز صدور فتوای جهاد کفایی که عراق را از شر تروریسم نجات داد، درود فرستاد.

 

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها