|

دادگاه ترامپ با ۳۷ فقره اتهام کیفری آغاز شد

برگزاری دادگاه فدرال میامی درباره اسناد محرمانه کاخ سفید که از اقامتگاه مارالاگوی ترامپ جمع‌آوری شده است، بسیاری از رسانه‌های جهان خاصه رسانه‌های آمریکایی و اروپایی را به خود مشغول کرده است.

دادگاه ترامپ با ۳۷ فقره اتهام کیفری آغاز شد

این رسانه‌ها شرح مفصلی از حضور ترامپ و تفهیم ۳۷ مورد اتهام کیفری به او در این دادگاه منتشر کرده و حواشی آن را پوشش داده اند. روزنامه‌های آمریکایی علاوه بر این موضوع به درگذشت برلوسکونی و تحلیل دوران حضور او در عرصه سیاسی ایتالیا و همچنین درگذشت کورمک مک‌کارتی رمان‌نویس آمریکایی در سن ۸۹ سالگی اشاره کرده اند.

برای بریتانیایی‌ها هم دادگاه ترامپ اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. آنها در کنار این سوژه فاجعه چاقو‌کشی در خیابان‌های ناتینگهام و کشته شدن سه نفر را پوشش داده اند. از آن گذشته پرونده پنهان‌کاری در موضوع کووید ۱۹ را هم پیگیری می‌کنند. موضوعی که مربوط است به دوران نخست‌وزیری بوریس جانسون.

انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان، برگزاری نشست دو روزه تجاری در پاریس با حضور کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و نقش پررنگ عربستان در این همایش و همچنین شلیک ارتش اردن به هواپیماهای بدون سرنشین سوری مشکوک به حمل مواد مخدر از جمله موضوعاتی است که در صفحه اول رسانه‌های خاورمیانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است. خبرهایی از امباپه، ستاره باشگاه فوتبال پاری‌سن ژرمن هم در این روزنامه‌ها به چشم می‌خورد.

 

نیویورک تایمز

دادگاه ترامپ با ۳۷ فقره اتهام کیفری آغاز شد

سرانجام رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده به دادگاه فدرال فلوریدا- میامی احضار و روند محاکمه او آغاز شد. برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اتهاماتی کیفری در دادگاه فدرال محاکمه می‌شود.

این دادگاه آقای ترامپ را بابت اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه‌ای که از کاخ سفید به اقامتگاه شخصی خود انتقال داده و در روند تحقیق مانع ایجاد کرده و همچنین اظهارات نادرستی داشته، محاکمه می‌کند. این اسناد با عملیات نیروهای تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در اقامتگاه لاراماگو به دست آمده است.

در کیفرخواست آقای ترامپ ۳۷ مورد اتهام کیفری در زمینه ایجاد مانع در روند تحقیق و بررسی و همچنین اظهارات نادرست و دروغ مشاهده می‌شود. ترامپ در جلسه تفهیم اتهام مدعی شد بی‌گناه و این اتهامات بی‌اساس است. او سپس برای جمع هوادارانش در نیوجرسی سخنرانی کرد و محاکمه خود را تعقیبی سیاسی توصیف کرد تا قضایی.

ترامپ پس از جلسه نخست محاکمه، به قید وثیقه آزاد شد و البته پذیرفت که درباره موارد این پرونده با احدی از شاهدان که قرار است احضار شوند، حرف نزند. دستیار آقای ترامپ، نائوتا نیز با اتهاماتی مشابه مواجه است. او هم در جلسه محاکمه حضور داشته، اما دادگاه به اتهاماتش رسیدگی نکرده و تاریخ دیگری برای او تعیین شده است.

 

گاردین

ناتینگهام در شوک جنایت در خیابان ایلکستون

پیدا شدن اجساد دو دانشجوی ۱۹ ساله دانشگاه ناتینگهام در یکی از خیابان‌های شهر ناتینگهام را در شوک فرو برده است. آنها ساعت چهار صبح با ضربات چاقو به قتل رسیده اند. فرد ضارب پس از حمله با خودروی ون به صف منتظران اتوبوس و مجروح کردن سه نفر دیگر دستگیر شده است. او ۳۱ ساله است.

جسد نفر سوم هم که آثار چاقو را بر خود دارد، در خیابانی دیگر پیدا شده است. مقتول مردی ۵۱ ساله و صاحب ون سفید رنگ بوده است. در واقع ضارب با کشتن صاحب ون، خودروی او را به سرقت برده و دیگر جنایات را در ادامه مرتکب شده است.

دستگیری فرد ضارب با کمک پلیس مقابله با تروریسم صورت گرفته است، اما پلیس ناتینگهام می‌گوید درباره انگیزه‌های تروریستی یا غیر تروریستی ضارب حرفی نمی‌زند تا اطلاعات بیشتری به دست بیاید.

یک مقتول دیگر می‌تواند به پرونده فرد ضارب اضافه شود. پزشکان می‌گویند حال یکی از افرادی که در ایستگاه اتوبوس مجروح شده، وخیم است. کشته شدن دو دانشجوی دانشگاه ناتینگهام مراسم و جشن فارغ التحصیلی این دانشگاه را لغو کرده است.

برخی از لحظات این جنایت از جمله لحظه کشته شدن دو دانشجو مقابل چشم یک شاهد رخ داده است. او با بی‌بی‌سی درباره این اتفاق حرف زده است. او می‌گوید ضارب سیاه‌پوش بوده و کلاه و کوله‌پشتی داشته است. با چند نفر درگیر بوده و صدای جیغ شنیده و دیده زنی روی زمین افتاده است.

 

نشنال

پارلمان لبنان در جستجوی رئیس‌جمهور!

برای اولین بار از آغاز سال نو تا امروز، نمایندگان پارلمان لبنان دور هم جمع می‌شوند تا بالاخره رئیس‌جمهور را انتخاب کنند. اما تحلیلگران معتقدند همچنان اتفاقی نخواهد افتاد و رئیس‌جمهور انتخاب نخواهد شد!

در این چند روز بسیاری از شخصیت‌های لبنانی برای نامزدی ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده اند. این پست از ماه اکتبر سال گذشته تا امروز خالی بوده است. در واقع دولت متشکل از مقامات مستعفی مسئولیت را به عهده داشته است.

اما چرا تحلیلگران می‌گویند بعید است پارلمان لبنان در انتخاب رئیس‌جمهور به نتیجه برسد؟ آنها معتقدند موانع قبلی همچنان پابرجا هستند. از جمله عدم توافق و همراهی احزاب و گرو‌ه‌های لبنانی بر سر یک نامزد و البته شکل گرفتن رقابت‌های متعدد که نمی‌گذارد یک نامزد از رای قابل قبول و استاندارد برخوردار شود. مثلا در تمام جلسات قبلی تعیین رئیس‌جمهور نمایندگان حزب‌الله کاغذ سفید درون صندوق انداخته و مانع رسمیت تعداد آراء شده اند.

بر اساس قانون اساسی لبنان رئیس‌جمهور از جامعه مسیحی این کشور است و در دور اول باید دو سوم آرای نمایندگان پارلمان را کسب کند. برنده نهایی در دور دوم باید ۶۵ رای مثبت اکثریت را به‌دست بیاورد.

به نظر می‌رسد حزب‌الله و متحدانش از جمله امل پشت آقای سلیمان فرانگیه هستند. نامزد مورد تایید حزب‌الله و امل چندان مورد تایید جامعه مسیحی لبنان نیستند. احزاب بزرگ مسیحی لبنان گزینه‌ای به نام جهاد آزور، وزیر مالیه سابق کابینه را در سبد خود دارند.

 

عرب نیوز

عربستان - فرانسه؛ شرکای کلیدی در مسیر نوآوری

روز جمعه شاهزاده محمد بن سلمان راهی پاریس می‌شود تا درباره تحکیم روابط میان دولت سعودی و فرانسه با ماکرون دیدار و گفت و گو کند. عربستان فرانسه را شریک کلیدی خود در زمینه تکنولوژی، تحقیقات و نوآوری می‌داند.

این دیدار در ادامه کنفرانس تجاری دو روزه پاریس اتفاق می‌افتد. این کنفرانس با هدف بررسی فرصت‌های تجاری مشترک میان فرانسه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خاصه عربستان برگزار شده است. وزیر صنعت عربستان می‌گوید این کنفرانس بسیار مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفته و ۷۰۰ نفر در روز اول این همایش شرکت کرده اند. استقبال چشمگیر شرکت‌کنندگان باعث شده است پای شاهزاده بن سلمان پس از یک سال دوباره به پاریس باز شود.

عربستان در زمینه امنیت مواد غذایی، داروسازی و معدن نیازمند به کارگیری نوآوری و فناوری‌ پیشرفته‌تر و منعطف‌تر است و این اهداف با شراکت فرانسه محقق خواهد شد. در واقع سابقه فرانسه در این زمینه باعث می‌شود عربستان با خیال راحت‌تر به شراکت خود ادامه و آن را ارتقا دهد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها