|

دور دنیا در یک دقیقه

بنگلادش و اعتراضات دانشجویی؛ صدور دستور تیر برای پلیس

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

 بنگلادش و اعتراضات دانشجویی؛ صدور دستور تیر برای پلیس
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سری به آمریکا و اعتراض کارگران دیزنی‌لند کالیفرنیا می‌زنیم. سپس به کنگره گیاه‌شناسان در مادرید می‌رویم. در آخر هم خبری از اعتراضات دانشجویی در بنگلادش می‌گیریم.

 

دیزنی‌لند و بزرگترین اعتصاب در آمریکا

مذاکره دستمزد به نتیجه نرسد، کارگران و کارمندان دیزنی‌لند در کالیفرنیا دست از کار می‌کشند و اعتصاب می‌کنند؛ شاید بزرگترین اعتصاب ایالات متحده در سال ۲۰۲۴.

حدود ۱۴ هزار کارگر و کارمند عضو چهار اتحادیه به اعتصاب رای داده اند. نه به این معنی که راهی جز اعتصاب نیست، اما یکی از برنامه‌ها تعطیلی کار در روزهای ۲۲ و ۲۳ ژوئیه است.

آنها نمایندگان خود را برای چانه‌زنی با کارفرما فرستاده اند. اگر مسئله دستمزد حل نشود و مشکلاتی مثل فقر غذا، ناتوانی در پرداخت اجاره خانه‌ها و مرخصی استعلاجی پابرجا باشد، اعتصاب در برنامه است.

 

رای گیاه‌شناسان به حذف اسامی نژادپرستانه

اصلاحاتی بی‌سابقه در مجامع علمی خاصه در نام‌ گیاهان در پیش است. گیاه‌شناسان تصمیم گرفته اند اسامی توهین‌آمیز و نژادپرستانه را جایگزین کنند.

با حضور بیش از ۱۰۰ گیاه‌شناس و محقق در کنگره مادرید و شش روز بحث و جدل این تصمیم گرفته شده است. کمیته ناظر در صورت تشخیص توهین‌آمیز بودن، نام گیاهان را نمی‌پذیرد.

در گام اول نام بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی که کلمه «کافرا» را با خود دارد، تغییر خواهد کرد. این کلمه به جمعیت سیاه‌پوستان توهین می‌کند. برای مثل اریترینا کافرا به اریترینا آفرا تبدیل می‌شود.

 

استفاده از پنتوباربیتال برای اعدام در یوتا

پس از اعتراض وکلای مدافع به استفاده از داروی ترکیبی سه تایی حالا مسئولان ایالتی به این نتیجه رسیده اند داروی پنتوباربیتال را در فرآیند اعدام به کار بگیرند.

داروی ترکیبی شامل کتامین، فنتالین و کلرید پتاسیم فرد اعدامی را زجر می‌دهد و باعث مرگ‌ دردناک او می‌شود. پیشتر در ایالت آلابامای آمریکا از گاز نیتروژن هم استفاده شده است.

نام شهروندی ۴۹ ساله در فهرست اعدام ایالت یوتا به چشم می‌خورد. با تلاش وکلای مدافع او شاید داروی ترکیبی حذف و پنتوباربیتال جایگزین آن شود.

 

آدامس شاهدانه و نگرانی کارشناسان

تحقیقی در استرالیا نشان می‌دهد تمایل به آدامس‌های شاهدانه زیاد شده است. کارشناسان می‌گویند جویدن این آدامس هم مثل نوشیدن یک گیلاس شراب پس از غذا به عادت تبدیل شده است.

تولید آدامس‌های شاهدانه‌ای با شکل خرس درست شبیه به پاستیل‌های خرسی محبوب، یکی از عوامل تمایل شهروندان به مصرف آنهاست. برخی هم برای ترک الکل سراغ این محصول می‌روند!

تولیدکنندگان این آدامس‌ها می‌گویند از مشتقات غیر سمی شاهدانه استفاده می‌کنند، اما کارشناسان همچنان معتقدند این عصاره اثری همچون روان‌گردان‌ها دارد و مضر است.

 

صدور دستور شلیک گلوله برای پلیس بنگلادش

اوضاع سختی برای دانشجویان و دیگر معترضان در بنگلادش برقرار شده است؛ از یک سو مقررات منع آمد و شد سراسری وضع شده و از سویی دیگر پلیس دستور شلیک گلوله گرفته است.

دولت اینترنت را قطع کرده و مردم به ماندن در خانه‌‌ها مجبور شده اند. دانشجویان و معترضان علیه رانت و قوانین استخدامی عمومی به پا خاسته اند و درخواست اصلاح دارند.

بیش از صد نفر جان خود را در خیابان‌های ملتهب داکا پایتخت بنگلادش از دست داده اند. دولت اجازه نمی‌دهد آمار از منابع رسمی اعلام شود. بنگلادش با یکی از جدی‌ترین اعتراضات دانشجویی دست و پنجه می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها