درگذشت «زِمین»
رهبر سابق چین که پس از اعتراضهای میدان تیانآنمن در سال ۱۹۸۹ به قدرت رسید، درگذشت. کمیسیون مرکزی حزب کمونیست چین در بیانیهای اعلام کرد «جیانگ زِمین»، رئیسجمهوری سابق این کشور که در شانگهای به دلیل ابتلا به سرطان خون و نارسایی چندارگانی تحت درمان بود، در 96سالگی جان خود را از دست داده است.
رهبر سابق چین که پس از اعتراضهای میدان تیانآنمن در سال ۱۹۸۹ به قدرت رسید، درگذشت. کمیسیون مرکزی حزب کمونیست چین در بیانیهای اعلام کرد «جیانگ زِمین»، رئیسجمهوری سابق این کشور که در شانگهای به دلیل ابتلا به سرطان خون و نارسایی چندارگانی تحت درمان بود، در 96سالگی جان خود را از دست داده است. کشتار میدان تیانآنمن که به طرد چین در سطح بینالمللی منجر شد، جرقه جنگ قدرت در رأس حزب کمونیست چین بین افراد تندرو و معتدل را روشن کرد و درنهایت باعث شد جیانگ زمین به جایگاهی بالا ارتقا یابد. او به این امید رهبر حزب شد که تندروها و عناصر لیبرالتر را با هم متحد کند.
جیانگ زمین در آن زمان با جلوگیری از انتشار روزنامه آزادیخواه «پیک اقتصاد جهان» و دستگیری وان لی، رهبر کنگره مردمی، در خانهاش و حمایت از کشتار میدان تیانآنمن، توانست جایگاه خود را در میان اعضای حزب تثبیت کند. زِمین تا سال ۲۰۰۳ ریاست کمیسیون نظامی حزب کمونیست چین را بر عهده داشت و بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین هم بود. رویکرد سیاسی جیانگ زمین بر اساس شعار «تمام عوامل بیثباتکننده را در نطفه خفه کنید» دنبال میشد. جیانگ زمین در دورهای در رأس قدرت قرار داشت که چین شاهد تغییر، رشد و توسعه در مقیاسی وسیع بود. او برای کمیسیون مرکزی حزب کمونیست چین که متشکل از شخصیتهای نظامی و سیاسی بود، ساختاری نهادی را به ارمغان آورده و بوروکراسی غیرنظامی را به قدرت رساند. زِمین در دیدگاهی مبنی بر اینکه حزب کمونیست چین از طبقه کارگر نمایندگی میکند، تجدیدنظر کرده و با نظریه خود موسوم به «نمایندگی سهگانه» این درک را مطرح کرد که حزب مذکور نماینده قدرتهای تولیدکننده درحالتوسعه، فرهنگ درحالتوسعه و منافع اکثریت مردم چین است. او بر تحویل مسالمتآمیز هنگکنگ در سال ۱۹۹۷ نظارت داشت اما به دلیل سرکوب شدید فرقه مذهبی فالون گونگ در سال ۱۹۹۹ هدف انتقاد قرار گرفت. فرقه معنوی فالون گونگ در چین دهها میلیون رهرو و تمرینکننده دارد و از اصول حقیقت، نیکخواهی و بردباری پیروی میکند. جیانگ زِمین از تعداد بیشمار افرادی که به این روش معنوی میپیوستند و همچنین میزان جذابیت و محبوبیت آموزههای اخلاقی سنتی این روش هراس داشت. او «اداره ۶۱۰» را با هدف آزار و اذیت رهروان روش معنوی فالون گونگ ایجاد کرد اما بهتدریج بخشهای وسیعی از جامعه چین مثل گروههای بودایی و مسیحی را هم هدف قرار داد.