|

در پی حضور گروه‌های مسلح تجزیه‌طلب در مراسمی در اقلیم شمال عراق

بارزانی از ایران عذرخواهی کرد

در مراسمی که حزب دموکرات کردستان عراق در 21 اردیبهشت سال جاری به مناسبت افتتاح موزه بارزان در منطقه شمال عراق برگزار کرده بود، حضور برخی از اعضای احزاب تجزیه‌طلب کُرد ایرانی با واکنش شدید هیئت کنسولگری ایران در اربیل همراه شد که در نهایت منجر به ترک مراسم شد.

بارزانی از ایران عذرخواهی کرد

در مراسمی که حزب دموکرات کردستان عراق در 21 اردیبهشت سال جاری به مناسبت افتتاح موزه بارزان در منطقه شمال عراق برگزار کرده بود، حضور برخی از اعضای احزاب تجزیه‌طلب کُرد ایرانی با واکنش شدید هیئت کنسولگری ایران در اربیل همراه شد که در نهایت منجر به ترک مراسم شد. به دنبال این اقدام تحریک‌آمیز حزب دموکرات کردستان عراق، سفیر کشور عراق در تهران به وزارت خارجه فراخوانده شد. متعاقب فراخوان سفیر در 25/2/1402 هیئتی بلند‌پایه متشکل از اعضای دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق به نمایندگی از طرف آقای مسعود بارزانی، رئیس حزب و آقای نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم شمال عراق و آقایان فاضل میرانی، هوشیار زیباری، سیداد بارزانی و زاگرس فتاح در محل سرکنسولی جمهوری اسلامی در اربیل حاضر شدند تا عذر و پوزش بابت اشتباهی را که در دعوت اعضای احزاب تروریستی کُرد ایرانی در مراسم مذکور روی داده، به کنسولگری ایران اطلاع دهند. ابتدا آقای فاضل میرانی، رئیس کمیته اجرائی حزب دموکرات کردستان عراق اظهار کرد: گرچه دیر شده است اما هیچ‌وقت برای عذر‌خواهی دیر نیست و در جلسه‌ای که امروز با جناب کاک‌مسعود داشتیم، موضوع حاشیه‌سازی مراسم افتتاح موزه بارزانی مطرح و تصمیم گرفته شد که هیئتی از اعضای بلند‌پایه حزب به نمایندگی از طرف جنابان کاک‌مسعود و کاک‌نیچروان بارزانی جهت اعتذار به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران اعزام شده و بابت اشتباه در دعوت از اعضای گروهک‌های تجزیه‌طلب ایرانی حضور یابیم. وی با اعلام اینکه دعوت از سران گروهک‌های تجزیه‌طلب ایرانی با قصد و هدف خاصی نبوده است، اعلام کرد این یک اشتباه فنی بوده است که بین کمیته تشریفات و مدعوین مراسم رخ داد. وی همچنین اظهار کرد: مراتب عذرخواهی ما را به تهران و مقامات جمهوری اسلامی برسانید. وی همچنین اعلام کرد: ما نمک جمهوری اسلامی ایران را خورده‌ایم و همیشه از خدمات ایران تشکر و قدردانی می‌کنیم. فاضل میرانی در پاسخ به نماینده کنسولی ایران در جلسه، درخصوص علت اعتراض و ترک جلسه توسط نمایندگی ایران گفت: این قصور دیگر تکرار نمی‌شود و این یک اشتباه فنی بود و تعمد سیاسی پشت آن نبوده است. سیداد بارزانی، یکی دیگر از اعضای هیئت بلند‌پایه حزب دموکرات کردستان عراق نیز گفت: این مراسم سیاسی نبوده بلکه فرهنگی بوده است. وی همچنین اظهار کرد: ما در اینجا حضور یافته‌ایم که بگوییم حضور افراد احزاب کُرد ایرانی در این مراسم عمدی نبوده است و انتظار داریم پیام عذرخواهی ما را به مقامات رسمی جمهوری اسلامی برسانید.

در همین راستا، سلام عارف، معاون دفتر نمایندگی اقلیم شمال عراق در تهران، در تماسی با رئیس اداره اول خلیج فارس وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مراتب اعتذار کاک‌مسعود بارزانی را تقدیم مقامات ایرانی کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها