|

در آستانه خانه خدا

حج امسال در حالی آغاز شده که پس از هفت سال، رابطه ایران و عربستان شرایط بهتری دارد. هر روز به تعداد زائران ایرانی در این کشور اضافه می‌شود. هزینه حج امسال بین 109 تا 130 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در آستانه خانه خدا

حج امسال در حالی آغاز شده که پس از هفت سال، رابطه ایران و عربستان شرایط بهتری دارد. هر روز به تعداد زائران ایرانی در این کشور اضافه می‌شود. هزینه حج امسال بین 109 تا 130 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. زائران ایرانی اکنون در مدینه هستند و یکی از مسئولیت‌های مهم، تهیه و تأمین غذای روزانه حجاج است. دو آشپزخانه «اُحد» در شمال مدینه و «بدر» در جنوب مدینه امر طبخ غذای مناسب برای زائران ایرانی حرم نبوی را بر عهده دارند. در یکی از آشپزخانه‌ها روزانه حدود 11 هزار پرس غذا در دو وعده غذایی پخته می‌شود و از اوایل خرداد تاکنون بیش از 130 هزار پرس غذا آماده و به هتل‌های محل استقرار زائران ایرانی منتقل شده است.

چند  تغییر: عربستان اعلام کرده است که می‌خواهد مراسمی متفاوت برگزار کند. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، دستور میزبانی از هزار زائر فلسطینی از خانواده شهدا، اسرا و زخمی‌ها را برای ادای فریضه حج ۱۴۴۴ هجری قمری صادر کرده است. انتظار می‌رود عربستان در موسم حج 2023 میزبان بیش از دو میلیون زائر باشد. خبرنگار تسنیم که برای پوشش این مراسم به عربستان سفر کرده، گزارش داده است: «مسئولان سعودی با کشیدن دیوار اطراف قبرستان بقیع کاری کرده‌اند که زنان نمی‌توانند قبور ائمه بقیع را از راه دور و از پشت نرده‌ها زیارت کنند».

با اجرای طرح بازسازی اطراف حرم پیامبر در مدینه‌النبی نرده‌های اطراف قبرستان بقیع به دیوار تبدیل شده است. با اجرای این طرح بانوان دیگر امکان مشاهده و زیارت قبرستان بقیع از پشت نرده‌ها را ندارند. حتی به زنان این اجازه را نمی‌دهند که کنار دیوارهای کشیده‌شده بایستند و از همان‌جا ائمه بقیع را زیارت کنند.

پرده جدید  بر  کعبه: العالم از بالارفتن پرده کعبه به مناسبت آغاز مراسم حج خبر داده است. پس از نماز مغرب چند شب پیش، متولیان خانه خدا دور کعبه را بستند و پس از بالا‌کشیدن پرده کعبه، با سوزن‌های مخصوص اقدام به دوختن آن کردند. در ادامه پارچه کتان سفیدی را در هر چهار طرف کعبه دوختند تا خانه خدا هم برای برپایی مناسک حج تمتع ۱۴۴۴ قمری با حضور زائران از کشورهای مختلف آماده شود. در این مرحله، پرده کعبه به اندازه سه متر بالا برده می‌شود و پوشانده می‌شود، گروهی از متخصصان برای حفظ پاکیزگی و حفاظت، آن ناحیه را با پارچه پنبه‌ای سفیدی با عرض حدود دو متر از چهار طرف پوشاندند. «سلطان القرشی» در‌این‌باره به تخریب پرده اصلی اشاره کرد و گفت: «برخی از زائران مبادرت به بریدن تکه‌هایی از پرده کعبه و تبرک‌جستن به آن می‌کنند که نادرست است و به‌همین‌دلیل با تکه‌های پارچه سفید به عرض 47 متر دور کعبه را می‌پوشانند. پس از پایان موسم حج پرده به شکل عادی خود بازمی‌گردد».

گوشت‌های قربانی چه می‌شود؟ یکی از سؤال‌ها این است، امسال نیز این درخواست از مسئولان عربستان تکرار خواهد شد که گوشت‌های قربانی به کشور خودمان بازگردانده شوند یا خیر؟ هرچند در سال 98 اعلام شده بود که بازگرداندن گوشت از طریق هواپیما مقرون به صرفه نیست و ایران نیز کشتی‌های یخچالدار مناسب برای انجام این کار ندارد؛ اما سال پیش اجرائی‌شدن این اتفاق با قوت بیشتری مطرح شد و حتی بسیاری از اینکه ایران چنین در تنگنا قرار گرفته که درخواست دریافت گوشت را می‌کند، بسیار افسوس خوردند. در‌حال‌حاضر قیمت گوشت بین کیلویی 300 تا 350 هزار تومان است. قیمت هر کیلوگرم دام زنده نیز بین صد تا 150 هزار تومان معامله می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها