|

«شرق» از واکنش نمایندگان به نطق حمایتی یک نماینده از دولت گزارش می‌دهد

آینده‌نگری زیر سایه دولت ؟

حمایت از دولت با هدف کسب فرصت شغلی برای آینده!

عبارت «وکیل‌الدوله» را سال‌ها پیش مهدی کوچک‌زاده، نماینده مردم تهران، در مجلس هشتم، نسبت به نمایندگان حامی دولت روحانی که تازه روی کار آمده بود به کار برد.

آینده‌نگری زیر سایه دولت ؟
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

عبارت «وکیل‌الدوله» را سال‌ها پیش مهدی کوچک‌زاده، نماینده مردم تهران، در مجلس هشتم، نسبت به نمایندگان حامی دولت روحانی که تازه روی کار آمده بود به کار برد. عبارتی که موردانتقاد عباس قائدرحمت، نماینده مردم درود و ازنا قرار گرفت و خطاب به کوچک‌زاده گفت که طی هشت سال دولت احمدی‌نژاد خود او «وکیل‌الدوله» بوده است. اصطلاحی که از همان زمان جای خود را در ادبیات نمایندگان باز کرد و هر دوره نمایندگان، همکاران حامی دولت را به «وکیل‌الدوله»‌بودن متهم می‌کنند. اما این‌بار جریان چیز دیگری است و درست زمانی که مردم تحت شدت فشار اقتصادی و تحریمی هستند و با مشکلات معیشتی دست‌به‌گریبان‌اند؛ حسین جلالی، روز گذشته در نطقی آتشین، به حمایت قاطع از دیپلماسی فعال دولت رئیسی پرداخت. او مدعی افزایش ارزش پول ملی، شکسته‌شدن دیکتاتوری و آقایی دلار و همچنین ضربه‌واردکردن بر پیکره اقتصاد آمریکا شد. جلالی همچنین در نطق میان‌دستور خود مدعی شد «رئیسی با تلاش شبانه‌روزی و خدمات بی‌وقفه در جامعه امیدآفرینی کرده و بازار را به ثبات اقتصادی نزدیک کرده است». سخنانی که هر شنونده‌ای را درمورد میزان دقت این جملات به فکر وامی‌دارد. مسئله‌ای که جلال رشیدی‌کوچی به آن واکنش نشان داد و گفت که این افراد از آنجایی که می‌دانند در انتخابات پیش‌روی مجلس نمی‌توانند از مردم رأی بگیرند، می‌کوشند با این سخنان جایی در دل دولت برای خود باز کنند.

این روزها که به دلیل بخش‌نامه معاون سیاسی وزیر کشور مبنی بر دستور عدم همراهی و همکاری استانداران و بخشداران و همه دولتمردان با نمایندگان مجلس در سال منتهی به انتخابات، بین بخشی از مجلس و دولت شکراب است و نمایندگان خواستار برکناری رئیس ستاد انتخابات کشور یا استیضاح وزیر کشور هستند؛ حسین جلالی، نماینده رفسنجان در مجلس یازدهم، در نطق روز گذشته خود به دفاع تمام‌قد از دولت پرداخت. این نماینده به نحوی از موفقیت‌های دولت سیزدهم حرف می‌زد که گویی از مجموعه‌ای دیگر و دولتی دیگر حرف می‌زد. مسئله‌ای که واکنش منفی نمایندگان را به همراه داشت و مخالفت خود را با دو- دو گفتن نشان دادند.

دولت رئیسی آقایی دلار را شکست

حسین جلالی در نطق میان‌دستور خود بیان اینکه دولت سیزدهم به دوسالگی عمر خود نزدیک می‌شود، این‌چنین به دفاع از دولت رئیسی پرداخت و مدعی شد: «دولت با دیپلماسی فعال در عرصه بین‌المللی، روابط حسنه با همسایگان و جهان را در سرلوحه کار خود قرار داد و با هماهنگی با کشورها با دلارزدایی، دیکتاتوری و آقایی دلار را شکست و بزرگ‌ترین ضربه را بر پیکر اقتصاد آمریکا وارد ساخت و با حضور در حیاط خلوت آمریکا به تحقیر آمریکا پرداخت و با عضویت در شانگهای، پیشنهاد عضویت در بریکس، تفاهم‌نامه ۲۰ساله با روسیه و ۲۵ساله با چین، سوآپ گازی سه‌جانبه، سفر به اندونزی و سوریه توانست آمریکا را از ابرقدرتی بیندازد و قدرت را به غرب آسیا با محوریت ایران اسلامی منتقل سازد».

جلالی در ادامه ادعاهای خود به دیگر دستاوردهای دولت رئیسی اشاره کرد و گفت: «در عرصه داخلی با تولید هفت هزار مگاوات برق، کاهش ۱۲درصدی تورم، فعال‌سازی چهار هزار کارخانه تعطیل‌شده، حذف دلال‌سازی از خودرو، مسکن، سکه، دلار و افزایش ارزش پول ملی، اجرای بیمه همگانی، درمان رایگان پنج دهک جامعه به میزان ۱۲ میلیون نفر، آب‌رسانی به خوزستان، همدان، سنندج، سیستان و آبگیری دریاچه ارومیه گوشه‌ای از خدمات دولت آقای رئیسی است».

این نماینده منتسب به جبهه پایداری در مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: «با دیپلماسی غیربرجامی، آقای رئیسی در دهه پنجم انقلاب اسلامی آتش به جان فرقه رجوی انداخت و زنگ اخراج منافقین از اروپا نواخته شد. آقای رئیسی با تلاش شبانه‌روزی و خدمات بی‌وقفه در جامعه امیدآفرینی کرد و بازار را به ثبات اقتصادی نزدیک کرد و به‌زودی گشایش اقتصادی در معیشت و سفره مردم خوبمان شاهد خواهیم بود».

جلالی با اشتباه‌خواندن استیضاح وزیر صمت از سوی مجلسی‌ها به عملکرد همکاران خود در مجلس یازدهم تاخت و به حمایت از دولت ادامه داد و همچنین یادآور شد: «مجلس یازدهم پای اصول ایستاد و از کلیت نظام اسلامی دفاع کرد و گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب بود، گرچه گاهی اوقات در تعارض منافع شخصی و ملی نظیر برخورد اخیر با وزیر کشور دچار اشتباه شد یا از توصیه‌های اخلاقی مقام معظم رهبری غفلت کرد». در این میان که نمایندگان از حمایت‌های نسنجیده او به ستوه آمده بودند، با دو-دو کردن مخالفت خود را با سخنان این نماینده اعلام کردند. اما او با هزینه‌کردن از رهبری، سعی کرد این اعتراضات و واکنش‌ها را ساکت کند و این‌طور گفت: «حضرت آقا فرمود «دو دو نکنید، هو نکنید، جنجال راه نیندازید، جوزده نشوید» اما ما متأسفانه غفلت کردیم». حمایت عجیب و غیرواقعی این نماینده از دولت به حدی بود که علاوه بر دو-دو گفتن نمایندگان، رشیدی‌کوچی که صدای او از تریبون مجلس شنیده شد خطاب به او گفت این مواردی که گفتی مربوط به کشور سوئد است نه ایران!

به دنبال جلب حمایت دولت از کاندیدایی خاص یا ایجاد فرصت شغلی برای آینده

از این رو با نماینده مردم مرودشت در مجلس درباره نطق این نماینده حامی دولت گفت‌وگو کردیم. جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در این باره به «شرق» گفت: «بعد از این نطق به همکارمان گوشزد کردم شما با نیت عصبانی‌کردن مردم نطق می‌کنید و بیان این موارد خلاف واقع از تریبون رسمی مجلس وجهه خوشایندی ندارد».

نماینده مردم مرودشت در مجلس یازدهم با اشاره به این بخش از نطق روز گذشته حسین جلالی که تأکید داشت «دولت با دیپلماسی فعال در عرصه بین‌المللی و هماهنگی با کشورها و دلارزدایی، دیکتاتوری و آقایی دلار را شکست و بزرگ‌ترین ضربه را بر پیکر اقتصاد آمریکا وارد ساخت»، بیان کرد: «ادعای شکستن اقتدار آقایی دلار و افزایش ارزش پول ملی صحت ندارد و در شرایط امروز غیرواقعی است».

رشیدی‌کوچی ادامه داد: «اینکه ادعا کنیم دولت اقتصاد را درست کرده و بازار را مدیریت کرده خلاف واقع است. متأسفانه این نماینده منتسب به جبهه پایداری از همان روز نخست تشکیل مجلس با اظهارات نادرست، دنبال حاشیه‌سازی برای مجلس بود».

او افزود: «مثلا همان روزهای اول مجلس در مصاحبه‌ای اعلام کرد که امروز 300 میلیون تومان به حساب من واریز شده است و با این اظهارنظر غیرواقعی به جامعه این‌طور القا کرد که حقوق نمایندگان 300 میلیون تومان است».

سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس تأکید کرد: «این افراد کسانی بودند که در یک شرایط خاص فرصت حضور در مجلس را پیدا کردند تا با ادعاها و اظهارنظرهای نسنجیده و خلاف واقع خود با اعصاب و روان مردم بازی کنند؛ نباید آنها را جدی گرفت».

رشیدی‌کوچی اظهار کرد: «امیدوارم در مجلس آتی مردم با حضور خود پای صندوق رأی فرصت را از این افراد بگیرند».

این نماینده دلیل چنین حمایت ویژه برخی نمایندگان از دولت از تریبون رسمی مجلس را این‌طور توصیف کرد: «برخی با نطق‌های حمایتی بی‌چون‌و‌چرا به دنبال جلب نظر دولت برای حمایت در انتخابات یا حضور در دولت، بعد از دوره نمایندگی و رأی‌نیاوردن هستند».

او تأکید کرد: «به نظر می‌رسد این افراد با نطق‌های این‌چنین آتشین و خلاف واقع بیشتر از اینکه به دنبال بیان مشکلات و ارائه راهکار برای مشکلات مردم باشد، هدف دیگری دارند، چراکه اطمینان دارند با حضور پرشور مردم در انتخابات پیش‌رو رأی نمی‌آورند».

نطقی علیه ناطق

علاوه بر رشیدی‌کوچی، لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین در مجلس هم در واکنش به این نطق شائبه‌برانگیز در حمایت از دولت به «شرق» گفت: «نمایندگان وکیل مردم در مجلس برای وضع قانون و نظارت بر رفتار و عملکرد دولت و حسن اجرای قانون هستند؛ بنابراین در نطق‌هایی که انجام می‌شود بیشتر جنبه نظارتی مجلس را دارد تا نمایندگان نظرشان را درباره خادمان مردم در قوای سه‌گانه بیان کنند. اما برخی نمایندگان با اهدافی خاص، همه امور دولت را تأیید می‌کنند و درباره این رفتار خود باید به افکار عمومی پاسخ‌گو باشند».

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: «هر دولتی نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد و این دولت هم مستثنا نیست. از جمله نقاط قوت این دولت، ایجاد گشایش و رابطه با کشورهای همسایه است. اما نقاط ضعف آن هم باید بیان شوند که مردم احساس نکنند این مجلس حامی صددرصدی دولت هستند و نسبت به نظر و خواست مردم بی‌توجه‌اند».

او در انتقاد به این بخش از نطق جلالی که مدعی شد دولت تورم را کنترل کرده و منجر به افزایش ارزش پول ملی شده است، تأکید کرد: «در حوزه قیمت‌ها و کنترل تورم و ایجاد اشتغال و مسکن و... مباحث زیادی وجود دارد که باید گفته شوند و حرف‌های غیرواقعی و بیان آرزوها به جای واقعیت‌های جامعه دردی را درمان نمی‌کند؛ بنابراین این‌طور نیست که چون مجلس هم‌خط دولت است همه رفتارهای دولت را تأیید می‌کند».

نماینده مردم قزوین در مجلس درباره این نکته که برخی معتقد هستند تعدادی از نمایندگان، چون کارنامه و عملکرد موفقی ندارند که در انتخابات ارائه دهند و از مردم رأی بگیرند، سعی دارند با اظهارات حمایتی نظر مثبت دولت را جلب کنند، گفت: «بعید است حمایت دولت از نماینده‌ای باعث رأی‌آوری او شود و با این کارها نتیجه مدنظر خود را بگیرد، چراکه تجربه نشان داده دولت از هرکسی که حمایت کند، مردم خلاف آن رأی می‌دهند. مردم باهوش و بالغ هستند و بیش از 40 سال است که دموکراسی را تجربه می‌کنند؛ بنابراین شعور و دانش و جهان‌بینی مردم ما بالاست و برخلاف مردم سایر کشورها سیاست را می‌فهمند و حتی اگر چنین نیتی هم داشتنه باشند، یقینا حمایت دولت بر نظر مردم در انتخابات تأثیری ندارد».

سیاهکلی در ادامه با انتقاد از نطق حمایتی این نماینده از عملکرد دولت تأکید کرد: «حمایت صددرصدی از دولت غلط است و در نطق برخی دوستان اطلاعات نادرستی بیان شد؛ مثلا یکی از عزیزان به مواردی مثل کنترل تورم، افزایش ارزش پول ملی و شکستن اقتدار آقای دلار در جهان و... اشاره کرد که واقعی نیست؛ مثلا درباره ادعای افزایش ارزش پول ملی هنوز اتفاقی نیفتاده و دلار همچنان در حال افزایش است. اگر دولت بتواند نرخ دلار را حوالی 30 تومان تثبیت کند می‌توانیم بگوییم ارزش پول ملی افزایش داشته است».

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به این نکته که «اظهارات غیرواقعی برخی نمایندگان از تریبون مجلس درباره گشایش‌هایی که دولت رئیسی ایجاد کرده، نشان می‌دهد این افراد اطلاع دقیقی از شرایط اقتصادی ندارند». بیان کرد: «نمایندگان باید مستدل حرف بزنند. صرفا نطق‌کردن مشکلی را حل نمی‌کند و باید مستند حرف بزنند؛ بنابراین اگر مستند حرف نزنیم خود نطق علیه ناطق خواهد شد. اما اگر مستند حرف بزنیم می‌توانیم با مدارک و آمار این ادعاها را اثبات کنیم. جای تأسف است که برخی با بستن چشم خود به روی واقعیت‌ها صرفا به دفاع بی‌چون و چرا از دولت می‌پردازند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها