|

آغاز جمع‌آوری مدارک از سوی مرکز بین‌المللی پیگیری جنایت مسکو در اوکراین

روایت‌های متناقض از شرق اوکراین

با ادامه تبادل آتش میان روسیه و اوکراین، کی‌یف از پیشروی ارتش اوکراین در شرق این کشور خبر می‌دهد اما مسکو ادعای دیگری دارد. روسیه ادعا می‌کند نیروهایش حملات اوکراین را در اطراف باخموت و همچنین در مناطق جنوبی‌تر دفع کرده‌اند.

روایت‌های متناقض  از شرق اوکراین

با ادامه تبادل آتش میان روسیه و اوکراین، کی‌یف از پیشروی ارتش اوکراین در شرق این کشور خبر می‌دهد اما مسکو ادعای دیگری دارد. روسیه ادعا می‌کند نیروهایش حملات اوکراین را در اطراف باخموت و همچنین در مناطق جنوبی‌تر دفع کرده‌اند.

رویترز به نقل از هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، گزارش داده که نیروهای اوکراینی در حال پیشروی در مسیر باخموت‌ هستند. در حالی که نیروهای روسی بر مسیرهای لیمان، آودیوکا و مارینکا در منطقه دونتسک متمرکزند. به گفته این مقام نظامی، کی‌یف به دلیل بهبود موقعیت عملیاتی و پیشروی در خط مقدم، توانست منطقه‌ای به وسعت ۳۷ کیلومتر مربع را در جبهه شرق و جنوب از نیروهای روسیه پس بگیرد. این پیشروی بخشی از ضدحمله‌ای است که اوکراین ماه‌ها در تدارک آن بود و از چند هفته پیش آغاز شده است. به این ترتیب اوکراین تاکنون ۱۵۸ کیلومترمربع از منطقه‌ای را که به اشغال نیروهای روسی درآمده بود، پس گرفته است.

علاوه بر این مسکو می‌گوید که تلاش سرویس‌های ویژه اوکراین برای ترور رهبر شبه‌جزیره کریمه را که در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک روسیه شد، خنثی کرده است. سرویس‌ امنیت روسیه (اف‌اس‌بی) روز گذشته با اعلام خبر سوءقصد به جان سرگئی آکسیونوف، رهبر کریمه، کی‌یف را متهم کرد که در تلاش بوده است بمبی را در خودروی او کار بگذارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرویس‌ امنیت روسیه ادعا کرده که یک شهروند روس را بازداشت کرده که «در استخدام افسران سرویس مخفی اوکراین» بوده و «آموزش‌های اطلاعاتی خرابکارانه و نحوه کار با مواد منفجره» را در اوکراین گذرانده است.

از آغاز حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، مسکو چند حمله را که به کشته یا زخمی‌شدن مقام‌های روسیه منجر شده، به کی‌یف نسبت داده است. از سوی دیگر، در پی شورش ناکام واگنر و خروج مزدوران جنگی این گروه از میدان جنگ اوکراین، برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر فراخوان بسیج نیروهای تازه برای تقویت توان نظامی روسیه در میدان نبرد مطرح شد. در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، مقام‌های روسیه هرگونه تجدید قوای نظامی را رد کردند.

آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاعی دوما گفته است که ولادیمیر پوتین به‌صراحت اعلام کرده است هیچ تهدید کوتاه‌مدت یا بلند‌مدتی مبنی بر کاهش توان رزمی در میدان نبرد وجود ندارد و مسکو به دنبال جایگزینی نیروهای مسلح به جای گروه واگنر نیست. هم‌زمان با حمایت نظامی غرب از اوکراین برای بیرون‌راندن نیروهای روسی از این کشور، فشارهای بین‌المللی برای متوقف‌کردن ولادیمیر پوتین از تداوم جنگ هم ادامه دارد. در آخرین تحولات از این دست، یک دفتر بین‌المللی برای تحقیق درباره حمله روسیه به اوکراین در لاهه آغاز به کار کرد.

گشایش «مرکز بین‌المللی پیگیری جنایت تجاوز به اوکراین» نخستین گام برای تشکیل دادگاهی برای محاکمه رهبران روسیه تلقی می‌شود. این مرکز که به درخواست کی‌یف راه‌اندازی شد، دادستان‌هایی از اوکراین، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و دیوان کیفری بین‌المللی را گرد هم آورده است تا با جمع‌آوری شواهد و بررسی آنها، مقدمات برگزاری یک دادگاه ویژه را برای محاکمه عالی‌ترین مقام‌های روسیه به دلیل به راه‌انداختن جنگ علیه اوکراین، فراهم کند. دیوان کیفری بین‌المللی لاهه پیش‌تر در ماه مارس حکم بازداشت ولادیمیر پوتین را به اتهام ربودن صدها هزار کودک اوکراینی و انتقال آنها به خارک روسیه صادر کرده بود. مسکو این اقدام را «نجات کودکان» از مناطق درگیر جنگ در اوکراین توصیف می‌کند.

انتقاد  از  تانک‌های  فرانسوی

در این میان، یکی از فرماندهان ارتش اوکراین به انتقاد از تانک‌های فرانسوی AMX-10 پرداخته و آنها را در میدان نبرد، ناکارآمد توصیف کرده است. یکی از فرماندهان ارتش اوکراین از کشته‌شدن چهار خدمه یکی از تانک‌های فرانسوی در حملات اخیر خبر داده و علت ‌آن را زره نازک این خودروهای نظامی دانسته که عملا کاربرد آنها را در حملات نیروهای تحت امر کی‌یف بسیار محدود کرده است. این فرمانده اوکراینی که با نام مستعار اسپارتانتز با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو کرده، توضیح داده که تانک‌های فرانسوی به دلیل زره نازک باید به‌عنوان پشتیبانی آتش به کار گرفته شوند و به‌هیچ‌وجه نباید عازم خط مقدم شوند.

او ادامه داده که اخیرا یکی از تانک‌های فرانسوی که به خط مقدم جبهه اعزام شده بود، به دلیل گلوله‌باران نیروهای روسیه، زره نازک آن سوراخ شد که موجب بروز انفجار و کشته‌شدن سرنشینانش شد. به گفته او ترکش‌های یک گلوله ۱۵۲ میلی‌متری که در نزدیکی این تانک‌ها منفجر شود، برای شکافتن زره نازک آنها کافی است. البته فرمانده تیپ ۳۷ تفنگداران دریایی اوکراین تأکید کرد که تانک‌های فرانسوی از امکانات رصد و آتش‌بار خوبی بهره می‌برند ولی استفاده طولانی از آنها در جاده‌های خاکی و پر از دست‌انداز به سرعت به جعبه‌دنده آنها آسیب می‌زند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها