|

نمایش «اون» مقابل متحدان

رسانه‌های کره شمالی، روز گذشته تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌دهد نمایندگان چین و روسیه در مانور نظامی شبانه کره شمالی، شامل نمایش موشک‌های هسته‌ای و پهپادهای تهاجمی، شانه‌به‌شانه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ایستاده‌اند.

نمایش «اون» مقابل متحدان

رسانه‌های کره شمالی، روز گذشته تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌دهد نمایندگان چین و روسیه در مانور نظامی شبانه کره شمالی، شامل نمایش موشک‌های هسته‌ای و پهپادهای تهاجمی، شانه‌به‌شانه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ایستاده‌اند.

 مانور نظامی کره شمالی، شامگاه پنجشنبه به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ کره، موسوم به «روز پیروزی» در پیونگ‌یانگ برگزار شد. کره شمالی از جشن‌های روز پیروزی به‌عنوان فرصتی برای نمایش قدرت نظامی و هسته‌ای خود استفاده می‌کند. قبل از آن هم تصاویر دیگری منتشر شد که نشان می‌داد سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به همراه کیم جونگ اون از نمایشگاه دستاوردهای نظامی کره شمالی بازدید می‌کند.

 به گزارش رویترز، این نخستین سفر یک مقام ارشد دفاعی مسکو به کره شمالی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. ریاست هیئت چینی را هم لی هنگ جونگ، یکی از اعضای ارشد دفتر سیاسی حزب کمونیست چین، بر عهده دارد. این هیئت‌ها نخستین میهمانان خارجی کره شمالی پس از همه‌گیری کرونا به‌شمار می‌روند. 

برخی بر این باورند که حضور هیئت‌های روسیه و چین در مانور نظامی کره شمالی و نمایش موشک‌های هسته‌ای آشکار می‌کند که موضع مسکو و پکن در قبال پیونگ‌یانگ در حال تغییر است. هر دو کشور در سال‌های قبل، در همراهی با سازمان ملل متحد، خواستار توقف توسعه موشک‌های بالستیک و سلاح هسته‌ای بودند.

تصاویری که رسانه‌های دولتی کره شمالی منتشر کرده‌اند، سلام و احوالپرسی و چهره خندان کیم جونگ اون، سرگئی شویگو و لی هنگ جونگ را هنگام رژه نیروهای کره شمالی نشان می‌دهد. این مانور نظامی شامل نمایش جدیدترین موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای هواسانگ ۱۷ و هواسانگ ۱۸ ساخت کره شمالی بود که گفته می‌شود می‌توانند اهدافی در هر نقطه از ایالات‌ متحده آمریکا را هدف قرار دهند. در نمایش نظامی شامگاه پنجشنبه از پهپادهای تهاجمی و جاسوسی جدید نیز رونمایی شد.

 پیش از برگزاری مانور نظامی، رهبر کره شمالی در یک ضیافت ناهار با وزیر دفاع روسیه، با این کشور اعلام همبستگی کرد. شویگو نیز ارتش کره شمالی را یکی از «قدرتمندترین ارتش‌های جهان» خواند و دو طرف درباره همکاری‌های راهبردی، امنیتی و دفاعی گفت‌وگو کردند. بر مبنای اعلام رسانه‌های دولتی کره شمالی، وزیر دفاع روسیه در نشست دیگری نیز متن تبریک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به کره شمالی را خواند. 

پوتین در این پیام تبریک از کیم جونگ اون به خاطر حمایت از روسیه در حمله نظامی به اوکراین تشکر کرده است. ایالات‌ متحده آمریکا کره شمالی را متهم کرده که با ارسال تسلیحات، از روسیه در جنگ اوکراین حمایت کرده است. هم‌زمان با حضور مقام‌های چین و روسیه در کره شمالی، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که واشنگتن به‌شدت نگران روابط مسکو و پیونگ‌یانگ است.

کره شمالی و روسیه هرگونه مبادله تسلیحاتی را تکذیب کرده‌اند. 

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به دلیل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود تحت تحریم‌های سازمان ملل متحد است. این تحریم‌ها شامل موشک‌های بالستیک کره شمالی نیز می‌شود. روسیه و چین به‌عنوان دو عضو دائم سازمان ملل متحد، در سال‌های اخیر با هرگونه تلاش برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی مخالفت کرده‌اند و مدعی‌اند که تحریم‌ها باید با اهداف بشردوستانه به مذاکره کاهش یابد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها