|

مدیران شهرداری صدای معلولان را نمی‌شنوند

سهم معلولان از شهر آب می‌رود

در سال تحصیلی‌ای که گذشت، دانش‌آموزان مدارس استثنائی روزهای زیادی را به خاطر مشکل سرویس مدرسه نتوانستند سر کلاس‌های درس خود حاضر شوند و هفته‌ها خانه‌نشین بودند. شهرداری تأکید داشت به اندازه تکلیف خود هزینه سرویس مدارس را پرداخته است. رانندگان سرویس مدارس استثنائی می‌گویند هنوز طلب‌های‌شان را نگرفته‌اند و سال آینده دیگر به این مدارس خدمات نمی‌دهند

سهم معلولان از شهر آب می‌رود

شرق: در سال تحصیلی‌ای که گذشت، دانش‌آموزان مدارس استثنائی روزهای زیادی را به خاطر مشکل سرویس مدرسه نتوانستند سر کلاس‌های درس خود حاضر شوند و هفته‌ها خانه‌نشین بودند. شهرداری تأکید داشت به اندازه تکلیف خود هزینه سرویس مدارس را پرداخته است. رانندگان سرویس مدارس استثنائی می‌گویند هنوز طلب‌های‌شان را نگرفته‌اند و سال آینده دیگر به این مدارس خدمات نمی‌دهند. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم تأکید دارد اگر هزینه‌های سرویس مدارس بیش از سقف تعیین‌شده در بودجه مصوب را دارد، شهرداری در لایحه‌ای به شورا خواهان افزایش سقف ردیف بودجه‌ای سرویس مدارس استثنائی شود و شورا در این زمینه به طور کامل همکاری خواهد کرد.

به جز چالش سرویس مدارس استثنائی به‌تازگی افراد دارای معلولیت به واگذاری سامانه حمل‌ونقل جانبازان و معلولان به بخش خصوصی اعتراض کرده و اعلام کرده‌اند شهرداری می‌خواهد این پایانه را که در کنار امکانات حمل‌ونقل مجهز به ورزشگاه ویژه معلولان و سالن اجتماعات و... بود هم از آنها بگیرند.

دو هفته پیش تعدادی از افراد دارای معلولیت در اعتراض به این واگذاری مقابل شهرداری و شورای شهر تهران تجمع کردند. بهروز مروتی، مدیر کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت، با طرح این پرسش که قرار است این سامانه به کدام بخش خصوصی واگذار شود؟ گفت: ظاهرا قرار است به تاکسی‌رانی واگذار شود، سرویس مدارس استثنائی را که در مسئولیت سازمان تاکسی‌رانی بود، دیدید که بارها خانواده دانش‌آموزان استثنائی به دلایل مشکلاتی که درباره حمل‌ونقل دانش‌آموزان استثنائی داشتند، در مقابل شورا تجمع کردند.

او با بیان اینکه ۸۴ خودرو در سامانه در‌حال‌حاضر وجود دارد و قرار است ۴۰ خودروی دیگر به این سامانه اضافه و در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، گفت: حالا افراد دارای معلولیت که در این سامانه حمل‌ونقل هستند، به این دانش‌آموزان استثنائی اضافه می‌شوند و مشکلات بیشتر می‌شود و ما می‌خواهیم جلوی این کار را بگیریم.

او با اشاره به نامه‌هایی که در این زمینه به شورا ارسال شده، گفت: اولین مشکل ما با خصوصی‌سازی گران‌شدن خدمات است. ما همین الان هم با سامانه حمل‌ونقل مشکل داریم و اگر به بخش خصوصی واگذار شود، مشکلات بیشتر می‌شود.

افرادی که مقابل شورای شهر تجمع کرده بودند، همچنین از شهرداری تهران خواستند که اسناد مناسب‌سازی معابر را منتشر کند؛ موضوعی که بارها از سوی مدیران شهری وعده داده شد که منتشر می‌شود؛ اما تاکنون منتشر نشده است.

این تجمع با پیگیری برخی از اعضای شورای شهر برای توقف این واگذاری به اتمام رسید؛ اما به گفته یکی از اعضا با وجود وعده داده‌شده، از فردای همان روز روند واگذاری از سوی شهرداری دنبال می‌شود.

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر که نسبت به وضعیت سرویس مدارس استثنائی بارها در صحن شورا تذکر داده بود و یک بار هم درباره واگذاری پایانه معلولان خواستار توضیح از سوی شهرداری بود، درباره بی‌توجهی شهرداری به تذکراتشان اعتراض کرد و گفت: تذکرات شورا ظاهرا هیچ خاصیتی ندارد و به نظر می‌رسد شورا باید درباره تذکراتی که هیچ خاصیتی ندارد و نیز پاسخ‌های بی‌مفهوم در مقابل آنها، تصمیم جدیدی اتخاذ کند.

او درباره جابه‌جایی محل سامانه معلولان گفت: هفته گذشته برخی از معلولان در اعتراض به جابه‌جایی محل این سامانه، تغییر سرویس و نحوه خدمات‌دهی، تجمعی را در مقابل ساختمان شورا و شهرداری برگزار کردند که با پیگیری‌هایی که انجام شد، دریافتیم در راستای واگذاری زمین این سامانه به استارت‌آپ‌ها و مجموعه‌هایی که مرتبط با مرکز هوشمندسازی شهرداری هستند، این زمین هم آزاد شده و در اختیار آنها قرار گرفته است.

او افزود: از یک سو ما شاهد هستیم که معلولان زندگی بسیار سختی داشته و برای یک زندگی معمولی با مشکلات و سختی‌های بسیاری مواجه هستند و به این سامانه که برای رفت‌و‌آمد به مراکز درمانی، آموزشی و... در اختیارشان قرار گرفته، امید بسته بودند. در این مکان کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شد تا عمر این معلولان کمی بیشتر از حد معمولی باشد که برای این قشر اتفاق می‌افتد. مشکلاتی از قبیل زخم بستر ناشی از نشستن روی ویلچر از‌جمله مواردی بود که برای آنها کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود. از خود معلولان که تجربه این اتفاق را داشتند، به کسانی که به‌تازگی دچار این مشکل شدند، راهنمایی‌هایی را ارائه می‌دادند و به نوعی این سامانه پاتوق مجموعه معلولان شهر تهران بود، گرفتن این مکان از آنها و قطع خدمات به معلولان باعث شده ما با پدیده‌ای مواجه شویم که نمی‌دانیم هدف آنها از این کار چیست. اگر هدف واگذاری زمین‌ها به استارت‌آپ‌ها و مجموعه مرکز هوشمند است، می‌توان از سایر زمین‌های آزاد برای این منظور استفاده کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا با بیان اینکه مگر استارت‌آپ‌های این شهر نیازمند چه میزان زمین هستند، گفت: این موضوع تبدیل به یک پروژه زمین‌خواری شده است و درباره دیگر مکان‌ها ازجمله بوستان گفت‌وگو، بوستان ولایت و کارخانه سیمان نیز این بهانه مطرح می‌شود و گویا حد پایانی برای آن دیده نمی‌شود. ما در کجای برنامه چهار‌ساله چهارم خود تا این اندازه به مسئله استارت‌آپ‌ها وزن داده‌ایم که تبدیل به مسئله درجه‌یک شهرداری شده است؛ بنابراین تقاضا می‌شود در وهله اول شهرداری توضیح دهد به استناد کدام قانون بالادستی و به چه میزان قرار است ظرفیت‌های شهر در اختیار یک موضوع به نام استارت‌آپ‌ها قرار گیرد و در کجای مأموریت شهرداری قرار دارد.

تشکری در ادامه با تأکید بر اینکه شورای شهر تهران مجمع شرکت واحد اتوبوس‌رانی است و هر امکانی که از شرکت واحد قرار است جابه‌جا شود، طبق قانون باید به تصویب مجمع برسد، گفت: پیش‌از‌این هم در‌این‌باره تذکر داده شده بود، شاید مجمع برای برخی، صلاحیت لازم را در این زمینه ندارد، در اینجا این سؤال مطرح است که ما باید برای شهرداری تعیین صلاحیت کنیم یا شهرداری برای شورا؟ این معنا ندارد؛ در‌صورتی‌که می‌دانند این اختیار و وظیفه تنها در صلاحیت مجمع شرکت واحد یعنی شورای اسلامی است، باز هم متوسل به روش‌های دیگری شده و این مشکلات را به بار آورند. نکته دیگر در این زمینه این است که در سطح شهر تهران ما شاهد آن هستیم که فعالیت‌های هوشمندسازی به طور کامل تعطیل شده و بررسی وضعیت مؤسسه رایانه شهر و حتی کنترل ترافیک کاملا مؤید این موضوع است. در‌حالی‌که ما در درون سازمان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم، مشخص نیست که چطور برای واگذاری این زمین تا این اندازه تلاش شده است؟ درخواست می‌شود مدیران شهرداری به‌صراحت در این زمینه در شورا توضیح دهند.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا هم که در تجمع معترضان حضور یافته و به آنها قول پیگیری داده بود، گفت: سخنان معلولان شنیده شد و نیز جلسه‌ای در‌این‌باره با نمایندگان آنها برگزار شد؛ به‌این‌ترتیب مقرر شد که این موضوع در صحن شورا مطرح شده و در آنجا به یک جمع‌بندی برسیم؛ اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که این جلسات برگزار شده و اظهاراتی رد‌وبدل می‌شود؛ اما در نهایت نتیجه همان چیزی می‌شود که قبلا بوده است؛ پدیده‌ای که به لحاظ حرفه‌ای و اخلاقی درست نیست، رفتارها عادی نبوده و باید درباره آن تجدید‌نظری انجام شود.

مهدی علیزاده، سرپرست شرکت اتوبوس‌رانی تهران، در پاسخ به این اعتراضات گفته است: وظیفه شرکت اتوبوس‌رانی این است که خللی در خدمت‌رسانی ایجاد نکند، در همین راستا قراردادی مبنی بر افزوده‌شدن ۴۰ دستگاه ون مخصوص جانبازان منعقد شده است که طی ۱۵۰ روز آینده به ناوگان حمل‌ونقل جانبازان و معلولان اضافه خواهد شد و از این موضوع حمایت خواهیم کرد تا تعللی در خدمت‌رسانی ایجاد نشود. بنا بود مدیریت سامانه جانبازان به سامانه تاکسی‌رانی منتقل شود؛ از‌این‌رو تمام تلاش ما این است که سامانه معلولان را با تمام امکانات و ظرفیت‌های آن به سازمان تاکسی‌رانی انتقال دهیم.

علیزاده در ادامه واگذاری ملک این سامانه نیز توضیح داد: درباره ملک سامانه معلولان هم بر حسب دستور مدیریتی در راستای تقویت مرکز هوشمندسازی بنا شد ملک با انجام هماهنگی‌های لازم با سازمان املاک و شهرداری با تمام نیروها و ظرفیت‌ها منتقل شود که در حال انجام است. درحال‌حاضر شش سامانه در نقاط مختلف شهر تهران وجود دارد که امکان تمرکز همه آنها در یک جا وجود ندارد که البته به خاطر تسریع در انجام حمل‌ونقل است که مدیریت و هدایت آن در مجموعه طرشت انجام می‌شود.

اما مشخص نیست چرا باید پایانه‌ای که برای معلولان آماده‌سازی شده، واگذار و پایانه دیگری در نقطه دیگری برای این کار در نظر گرفته شود. جعفر تشکری‌هاشمی پاسخ مدیر شرکت واحد اتوبوس‌رانی را منویات قلبی مدیران می‌داند که تا زمان اجرائی‌شدن نمی‌تواند قابل اعتماد باشد؛ محل‌های در نظر گرفته‌شده برای جابه‌جایی این سامانه در دور‌افتاده‌ترین نقاط شهر قرار دارد و از سوی دیگر ابلاغ شده که این مکان تا پایان ماه تخلیه شود و چنین نبوده است که قبل از تخلیه و جابه‌جایی مکان مناسبی برای این سامانه برای جانبازان در نظر گرفته شده باشد. در شورا مصوب شده است که این ون‌ها خریداری شود و مدیریت آنها بر عهده شرکت اتوبوس‌رانی باشد و با این اقدام نه‌تنها مصوبه شورای شهر نقض می‌شود؛ بلکه حتی تغییر نیز می‌یابد. با این اقدامات تنها یک نکته به ذهن می‌رسد و اینکه هدف‌ ما با این اقدام تعطیلی این سیستم است که اگر حسن نیتی در این اقدام وجود دارد، شهرداری تهران زمین دیگری را برای استارت‌آپ‌ها در نظر بگیرد، واگذاری این سامانه به معنای پایان خدمت‌رسانی به این قشر از جامعه است.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم در این زمینه به «شرق» گفت: حتی زمین‌هایی که روی کاغذ به شهرداری تعلق دارند؛ مانند زمین‌های ساصد را که هنوز به شهرداری تحویل داده نشده، هم به اسم استارت‌آپ‌ها فریز کرده‌اند. من نمی‌دانم در شهر تهران قرار است چه اتفاقی بیفتد که هر‌جا بحث زمین است، بخشی از آن برای استارت‌آپ‌ها فریز می‌شود، زمین شرکت واحد را که متعلق به معلولان و جانبازان است، برای استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته‌اند، کارخانه سیمان ری و بوستان ولایت؛ درحالی‌که استارت‌آپ‌ها به این میزان زمین نیازی ندارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها