|

قدرت زنان اقتصاد ایالات متحده را شکل می‌دهد

چشم‌انداز سرگرمی در تابستان امسال ایالات متحده دستخوش دگرگونی درخور توجهی شده است و در خط مقدم این تغییر، زنانی هستند که از قدرت خلاقیت خود استفاده می‌کنند.

چشم‌انداز سرگرمی در تابستان امسال ایالات متحده دستخوش دگرگونی درخور توجهی شده است و در خط مقدم این تغییر، زنانی هستند که از قدرت خلاقیت خود استفاده می‌کنند. تورهای پرفروش جهانی تیلور سوئیفت و بیانسه و هیجان غیرمنتظره فیلم باربی در جدول فروش به تعبیر اقتصاد‌دانان نشان از قدرت زنان دارد؛ قدرتی که سبب افزایش درآمد به رده‌های میلیاردها دلار است و باعث رشد اقتصادی در سراسر کشور آمریکا می‌شود. میلیون‌ها نفر در طول سال‌ها و نسل‌های مختلف، هزینه این تجربیات را می‌پردازند و زنان به تدریج در حال تصرف قدرت اقتصاد هستند. در حال حاضر فیلم «باربی» بیش از یک میلیارد دلار فروخته و همچنان فروشش در حال افزایش است. تور بیانسه آن‌قدر موفقیت‌آمیز بود که او را سبب تورم در استکهلم دانسته‌اند و به گفته مرکز تجارت و اقتصاد کالیفرنیا، شش شب پایانی تور تیلور سوئیفت در لس‌آنجلس 320 میلیون دلار برای این شهر به ارمغان آورد. هتل‌ها، تجارت محلی و صنعت مسافرت در طول کنسرت‌های سوئیفت مورد استقبال قرار گرفتند. در گزارش فوربس آمده است که تورهای سوئیفت و بیانسه هر‌کدام میلیاردها دلار درآمد به همراه خواهند داشت. پیش‌بینی شده که تور تیلور سوئیفت پنج میلیارد دلار تأثیر اقتصادی بر ایالات متحده داشته باشد. طرفداران سوئیفت رکورد شکسته‌اند و به طور متوسط 1327.74 دلار خرج کرده‌اند.  بیلبورد تخمین می‌زند تنها تور اروپایی بیانسه ۱۵۴ میلیون دلار درآمد داشته باشد. به گفته فوربس، این تور تا پایان آن در ماه سپتامبر می‌تواند بین ۲.۴ میلیارد دلار تنها از طریق بلیت‌ها درآمد کسب کند. از طرفی دیگر باربی نیز در حال شکستن رکوردهاست؛ کارگردان فیلم، «گرتا گرویگ»، سقف شیشه‌ای را با ورود به کلوپ میلیاردرهای مردانه شکست. اکنون باربی خود را به‌عنوان یک رقیب بالقوه به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال معرفی کرده است.

زنان دست‌کم گرفته می‌شوند: کریستینا چیاپتا، مدیر ارشد استراتژی اجرائی، به سی‌ان‌ان گفت: «آنچه در حال حاضر می‌بینیم، نشان از آن دارد که نباید زنان دست‌کم گرفته شوند. آنها اقتصاد را تقویت می‌کنند. مدت‌هاست با زبان زنان با آنها سخن گفته نمی‌شود؛ زبانی که بر اصالت و توانمندی تکیه دارد». او تأکید می‌کند: «زنان بیش از 80 درصد از هزینه‌ها را کنترل می‌کنند یا تحت تأثیر قرار می‌دهند». یکی از زنان شرکت‌کننده در کنسرت به سی‌ان‌ان می‌گوید‌: « امیدوارم این جرقه آغاز یک چرخش باشد‌». نرخ مشارکت زنان در عرصه کار پس از همه‌گیری افزایش یافته و به سطح قبل از همه‌گیری بازگشته است. بر اساس داده‌های اداره آمار کار آمریکا، نرخ مشارکت نیروی کار برای زنان بین 25 تا 54 سال، به حدود 77.5 درصد رسیده است. به گفته یکی از متخصصان اقتصاد: «فکر می‌کنم وقتی فیلم باربی را تماشا می‌کنید یا تیلور سوئیفت را می‌خوانید یا گوش می‌دهید، کامل و چند‌بعدی زن‌بودن امروز را نشان می‌دهد و این چیزی است که وقتی به بازاریابی سنتی نگاه می‌کنید، زیاد آن را ندیده‌ایم. نحوه صحبت بسیاری از برندها با زنان بسیار تک‌بعدی است».

هزینه کلان: برخی از بلیت‌های سوئیفت و بیانسه بیش از هزار دلار قیمت دارند؛ اما این دلیل نشده که زنان از رفتن به آن خودداری کنند. مردان در آمریکا خرج زیادی صرف بلیت‌های ورزشی می‌کنند؛ اتفاقی که هرگز مهم ارزیابی نمی‌شود یا بابت آن سرزنش نمی‌شوند. این سه اتفاق در حال تاریخ‌سازی در حوزه خود هستند. تیلور سوئیفت به خاطر تغییر درآمد در شهرهایی که در آنها حضور داشته، مورد تشویق قرار گرفته و سبب دمیدن زندگی اقتصادی جدیدی شده است. درواقع تابستان امسال با این قدرت زنانه که توسط بیانسه، تیلور سوئیفت و باربی تقویت شده، در آمریکا به یاد آورده خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها