|

اتهامات ترامپ؛ تضمین پیروزی یا ابزار رقبا؟

رئیس‌جمهوری پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ برای کارزار انتخاباتی خود با دو جبهه به‌ظاهر متفاوت روبه‌رو است که هر دو به دنبال شکست‌دادن دونالد ترامپ در انتخابات پیش‌رو هستند. از یک طرف جو بایدن و تیمش که اکنون در کاخ سفید حضور دارند، در تلاش هستند تا ترامپ را با چالش‌های قضائی متعددی از سوی وزارت دادگستری تضعیف کنند.

اتهامات ترامپ؛ تضمین پیروزی یا ابزار رقبا؟

رئیس‌جمهوری پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ برای کارزار انتخاباتی خود با دو جبهه به‌ظاهر متفاوت روبه‌رو است که هر دو به دنبال شکست‌دادن دونالد ترامپ در انتخابات پیش‌رو هستند. از یک طرف جو بایدن و تیمش که اکنون در کاخ سفید حضور دارند، در تلاش هستند تا ترامپ را با چالش‌های قضائی متعددی از سوی وزارت دادگستری تضعیف کنند. 

از سوی دیگر تعدادی از نامزدهای انتخاباتی از حزب جمهوری‌خواه که زمانی از حمایت‌های ترامپ برای تصدی پست‌های سیاسی برخوردار بودند، درصدد استفاده از چالش‌های قضائی مطرح‌شده علیه ترامپ هستند تا رأی طرفداران حزب جمهوری‌خواه را به نفع خود تغییر دهند.

در این دور از کارزارهای انتخاباتی، نهادهای وابسته به محافل سیاسی و آکادمیک با انجام نظرسنجی‌هایی در تلاش هستند تا به‌طور دقیق‌تری پیش‌بینی کنند که کدام نامزد ریاست‌جمهوری در دوره بعد وارد کاخ سفید خواهد شد. به گزارش دیلی‌میل، نظرسنجی‌های جدید در ایالت آیووا نشان می‌دهد که دونالد ترامپ از حمایت ‌43درصدی طرفداران جمهوری‌خواه در رقابت با هم‌حزبی‌هایش پیشتاز است و حتی محبوبیتش نسبت به ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده است؛ درحالی‌که ران دیسانتیس در جایگاه دوم با حمایت ۱۷‌درصدی، محبوبیتش در ماه‌های اخیر ۹ درصد کاهش پیدا کرده است. دیلی‌میل می‌افزاید که این نظرسنجی از اول تا هفتم آگوست و بلافاصله پس از سومین کیفرخواست جنایی علیه ترامپ انجام شد.

جیمز جانسون، از مؤسسان شرکت نظرسنجی جمهوری‌خواه که این نظرسنجی را انجام داده است، گفت ‌کیفرخواست‌ها تنها به ترامپ کمک کرد تا موقعیت خود را در آیووا تثبیت کند. نویسنده این رسانه معتقد است که نظرسنجی‌های ایالت آیووا معیارسنج بسیار مهمی در رقابت‌های انتخاباتی است، به دلیل اینکه اولین ایالتی است که نامزد منتخب خود را انتخاب می‌کند؛ بنابراین نتایج این نظرسنجی‌ها می‌تواند یک کمپین انتخاباتی را ایجاد کند یا شکست دهد.

 او می‌افزاید: «تاکنون مشکلات حقوقی که برای ترامپ به وجود آمده، به دیسانتیس کمکی نکرده است تا در میان جمهوری‌خواهان حمایت بیشتری به دست آورد. درحالی‌که رئیس‌جمهور سابق هفته گذشته به دادگاه رفت تا در چهار اتهام مرتبط با تلاش برای ماندن در قدرت پس از انتخابات ۲۰۲۰ بی‌گناهی خود را ثابت کند». در میان جمهوری‌خواهان ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، مهم‌ترین رقیب انتخاباتی ترامپ است.

به‌تازگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، بار دیگر تأکید کرده است که هیچ تردیدی ندارد که در نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا تقلب و دزدی صورت گرفته است. او گفت جو بایدن از وزارت دادگستری این کشور به‌عنوان یک سلاح استفاده می‌کند تا رقیب سیاسی خود (دونالد ترامپ) را از سر راه بردارد. هر‌چند نظرسنجی‌های اولیه نشان داده است که ترامپ نسبت به دیگر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه با اختلاف زیادی پیشتاز است؛ اما به نظر می‌رسد ران دیسانتیس و مایک پنس بیش از دیگر نامزدهای این حزب در تلاش هستند تا نظرهای موافق ترامپ را تغییر دهند و اقبال عمومی را به سوی خود جلب کنند.

در چند روز گذشته ترامپ با انتشار پست‌هایی مایک پنس را محکوم کرد. گفته می‌شود پنس قرار است علیه او و قاضی در پرونده موسوم به ۶ ژانویه شهادت دهد. ترامپ می‌گوید که مایک پنس «به سمت تاریکی رفته است». پیش‌از‌این، جان لورو، وکیل ترامپ، در شبکه سی‌بی‌اس گفته بود که تیم حقوقی ترامپ معتقد است که شهادت پنس در دادگاه می‌تواند در تبرئه رئیس‌جمهور سابق از هرگونه تخلف در پرونده موسوم به 6 ژانویه بسیار حیاتی باشد.

به گفته لورو، پنس به دو دلیل می‌تواند بهترین شاهد برای تبرئه رئیس‌جمهور سابق آمریکا باشد و اثبات کند که در انتخابات ۲۰۲۰ جو بایدن به خاطر تقلب و دزدی در آرا، پیروز انتخابات شد. دلیل اول این است که پنس موافق است که جان ایستمن، وکیل حقوقی‌ای که به ترامپ مشورت حقوقی می‌داد، یک وکیل شرافتمند و محترم بود؛ بنابراین مایک پنس می‌تواند شهادت دهد که ترامپ برای به‌چالش‌کشیدن نتایج این انتخابات از توصیه‌های متخصص حقوقی پیروی کرد. او افزود: «دلیل دوم این است که پنس موافق است که تخلفات انتخاباتی، تقلب و اقدامات غیرقانونی در سطح ایالتی وجود داشته است. همه اینها هرگونه ادعای جنایتکارانه از سوی رئیس‌جمهور ترامپ را از بین می‌برد».

لورو افزود که ترامپ و پنس در خوانش قانون اساسی درباره اینکه آیا معاون رئیس‌جمهور در زمان انتخابات، اختیار قانونی برای رد آرای مشکوک الکترال و بازگرداندن این موضوع به ایالت‌ها برای بحث را داشت یا خیر، اختلاف‌ نظر داشتند.

این وکیل دادگستری گفت که در پایان، آنچه ترامپ از پنس خواست در ۶ ژانویه انجام دهد، این بود که نتایج انتخابات را باطل نکند؛ بلکه شمارش آرای الکترال را متوقف کند تا امکان بحث بیشتر در ایالت فراهم شود. مجله تایم در تحلیلی نوشته است که از بین همه نامزدهای جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری، هیچ‌یک خطری بزرگ‌تر از مایک پنس برای آینده دونالد ترامپ نیست. هرچند در میان جمهوری‌خواهان ترامپ پیشتاز است و بین او و دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه فاصله زیادی است؛ به‌ویژه پنس ۵۰ امتیاز از ترامپ عقب‌تر است؛ اما پنس می‌تواند مهم‌ترین شاهد در پیگرد قانونی بازرس ویژه جک اسمیت علیه ترامپ به دلیل تلاش برای براندازی انتخابات ۲۰۲۰ باشد.

شکاف میان جمهوری‌خواهان

در یک کیفرخواست ۴۵ صفحه‌ای که اول آگوست منتشر شد، دادستان‌های فدرال مدعی شدند که ترامپ آگاهانه دروغ‌های مربوط به تقلب در انتخابات را منتشر کرده و در تلاشی غیرقانونی برای ماندن در قدرت بوده است. تایم گزارش می‌دهد که در یکی از تماس‌های تلفنی آنها در روزهای قبل از حمله، ترامپ ظاهرا به پنس می‌گوید که او بیش از حد صادق است؛ زیرا معاون او از رد یک‌جانبه نتایج انتخابات خودداری کرد.

در مورد دیگری پنس برای تبریک‌گفتن تعطیلات کریسمس با ترامپ تماس می‌گیرد؛ اما ترامپ به‌سرعت موضوع بحث را به حادثه ۶ ژانویه تغییر می‌دهد و سعی می‌کند او را برای لغو پیروزی جو بایدن تحت فشار بگذارد. اینها یادداشت‌هایی است که پنس به بازپرس ویژه ارائه داده است. درحال‌حاضر مایک پنس نه‌تنها در مقابل رئیس سابقش برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در سال ۲۰۲۴ رقابت می‌کند‌ بلکه به‌عنوان یک بازیگر اصلی در پیگرد قانونی علیه رئیس‌جمهوری که با او کار می‌کرد، نقش دارد.

پس از تحقیقات طولانی، بازپرس ویژه اتهام‌هایی از‌جمله توطئه برای کلاهبرداری از دولت، توطئه علیه حق رأی و توطئه برای جلوگیری از روند رسمی انتخابات را علیه ترامپ مطرح کرد. ترامپ هفته قبل در پلتفرم «تروث سوشال» نوشت: «من نسبت به مایک پنس احساس بدی دارم. او نتوانست برای ادعاهایش هیچ کسی از کارمندان دولت ترامپ را با خود همراه کند. پنس نتوانست قدرت معاونت ریاست‌جمهوری را درک کند». متحدان ترامپ پیگرد قضائی اسمیت را به‌عنوان نمونه‌ای از «شکار جادوگران سیاسی» معرفی می‌کنند. آنها می‌گویند که نقش پنس در کیفرخواست بخشی از ترفندی برای ایجاد تفرقه در جمهوری‌خواهان است. مایک دیویس به تایم می‌گوید: «تمام استراتژی پنس این است که بین جمهوری‌خواهان شکاف ایجاد کند... . این برای ترامپ در موقعیت رئیس‌جمهور غیرقانونی نیست که از معاونش بخواهد نتایج انتخابات را تأیید نکند. برخی ممکن است فکر کنند که این خواسته احمقانه است؛ اما یک جرم و جنایت محسوب نمی‌شود».

تنش با پنس

کیت کلوگ، مشاور سابق امنیت ملی مایک پنس، در واکنش به موضع پنس گفته است که هرچند به خدمات مایک پنس به کشور در دوران معاونت رئیس‌جمهور احترام می‌گذارد اما از اقدامات اخیر او درباره رقیب سال ۲۰۲۴ خود ترامپ ناامید شده است.

 این مقام سابق کاخ سفید با تمجید از سبک رهبری دونالد ترامپ در شبکه تروث سوشال نوشت: «من در سال‌های خدمت به این کشور در کنار رهبران بسیاری کار کرده‌ام. در میان آنها، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ به‌عنوان شخصیتی با عزم تزلزل‌ناپذیر، چشم‌اندازی عمیق برای آمریکا و شجاعت برای موضع‌گیری متمایز است». همچنین ران دیسانتیس، ادعای ترامپ درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته را زیر سؤال برده است.

او در جریان یک کارزار انتخاباتی در آیووا گفت که بسیاری از ادعاهای مطرح‌شده در تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ درستی‌شان اثبات نشده است. براساس گزارش نیویورک‌تایمز این بی‌سابقه‌ترین حمله دیسانتیس علیه ترامپ بود که او را متهم به ادعای «بدون مدرک» درباره تقلب و دزدی در آرای انتخاباتی سال ۲۰۲۰ آمریکا کرد. بعد از اعلام نامزدی دیسانتیس در انتخابات ۲۰۲۴ ترامپ با اشاره به حمایت‌هایش از دیسانتیس برای تصدی پست فرمانداری ایالت فلوریدا، در تروث سوشال نوشت که «متأسفانه، به‌جای قدردانی، دیسانتیس اکنون به همان مردی حمله می‌کند که حرفه او را نجات داده است. آیا زمان آن نرسیده که دیسانتیس به یاد بیاورد که چگونه به جایی که هست، رسیده است؟».

دیسانتیس در اولین سخنرانی بعد از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ گفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره هزینه‌های فدرال، سقط ‌جنین و جنایت، نگاهی چپ‌گرایانه پیدا کرده است و فقط به «اول آمریکا» اشاره می‌کند. او مدعی شد که ترامپ نمی‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود.

سایت هیل، ماه گذشته یک نظرسنجی جدید از دانشگاه آتلانتیک فلوریدا منتشر کرد که در آن رأی‌دهندگان ثبت‌نام‌شده حزب جمهوری‌خواه در پاسخ به این سؤال که اگر انتخابات ۲۰۲۴ امروز برگزار شود، از چه کسی حمایت می‌کنند؟ حدود نیمی از شرکت‌کنندگان گفته بودند که از ترامپ حمایت می‌کنند؛ درحالی‌که ۳۰ درصد رأی‌دهندگان از دیسانتیس حمایت می‌کردند؛ اما از مجموع رأی‌دهندگان چه از حزب جمهوری‌خواه یا جناح‌های دیگر، دیسانتیس ۵۴ امتیاز نسبت به ترامپ که ۵۰ امتیاز را به دست آورده بود، پیشتاز بود. این رسانه با استناد به نتایج این نظرسنجی گزارش می‌دهد که دونالد ترامپ در ایالت فلوریدا از حمایت کاملا پایدار رأی‌دهندگان برخوردار است. در این دوره از کارزارهای انتخاباتی، دونالد ترامپ اعلام کرده است که عهدنامه وفاداری کمیته ملی جمهوری‌خواهان را که امضای آن برای شرکت نامزدهای ریاست‌جمهوری در مناظره مقدماتی این حزب الزامی است، امضا نخواهد کرد و نمی‌خواهد به افرادی تعهد بدهد که با آنها موافق نیست. او بدون نام‌بردن از کاندیدای خاصی گفته است که حداقل سه یا چهار نفر از نامزدهای ریاست‌جمهوری در حزب جمهوری‌خواه حضور دارند که او حاضر نیست از آنها برای ریاست‌جمهوری حمایت کند. 

در ادامه تلاش‌های ترامپ و تیم حقوقی‌اش برای اثبات تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی، جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۲ بعد از بررسی آرا در لنگلید واقع در ویسکانسین، ماریکوپا در آریزونا و ایالت تگزاس اعلام کردند ‌که در این مناطق به نفع بایدن در آرا تقلب صورت گرفته و جو بایدن به‌طور قانونی انتخاب نشده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها