|

چرایی استقبال عجیب از رونالدو

تلاش برای افزایش عزت‌نفس

تصاویر به‌ اندازه کافی گویا و شفاف هستند؛ مسئولان باشگاه پرسپولیس پای پلکان هواپیما به ردیف ایستاده‌اند تا از بازیکنان و کادر تیم رقیب‌شان، النصر عربستان، استقبالی درخور داشته باشند. آنها به همین استقبال هم بسنده نمی‌کنند و به کریستیانو رونالدو، ستاره تیم النصر، هدایایی به رسم یادبود اهدا می‌کنند.

تلاش برای افزایش عزت‌نفس

مهدی ملک‌محمد - روانشناس

تصاویر به‌ اندازه کافی گویا و شفاف هستند؛ مسئولان باشگاه پرسپولیس پای پلکان هواپیما به ردیف ایستاده‌اند تا از بازیکنان و کادر تیم رقیب‌شان، النصر عربستان، استقبالی درخور داشته باشند. آنها به همین استقبال هم بسنده نمی‌کنند و به کریستیانو رونالدو، ستاره تیم النصر، هدایایی به رسم یادبود اهدا می‌کنند. اگر در لابه‌لای حافظه فوتبال جهان جست‌وجو کنیم، بعید است حداقل در 20 سال اخیر چنین استقبالی از تیم رقیب را بیابیم. تصاویر بعدی تکمیل‌کننده تصویر اول است؛ انتظار چندساعته چندصد هوادار ایرانی در زیر آفتاب فرودگاه امام خمینی برای دیدن کاروان تیم النصر عربستان و به‌ویژه رونالدو، هم‌زمان انتظار چند‌ساعته تعدادی از هواداران رونالدو در کنار هتل اسپیناس‌پالاس، دویدن تعدادی از هواداران رونالدو پشت سر اتوبوس حامل او و کاروان النصر عربستان و شکستن درِ هتل و یورش هواداران به لابی، تصاویر مبهوت‌کننده‌ای برای کاربران غیرایرانی فضای مجازی و تصاویر هشداردهنده‌ای برای ما ایرانیان با تمدنی سه‌هزار‌ساله هستند.

کار تا آنجا پیش رفت که کاروان النصر به‌ دلیل ریسک خروج از هتل تمرین قبل از مسابقه را حذف کرد و در همان هتل به تمرین پرداخت.

و ما نباید یادمان برود رونالدویی که با حضور ۳۶ساعته خود در ایران سبب بروز چنین رفتارهایی شده است، اکنون مقیم و ساکن یکی از کشورهای منطقه ما یعنی عربستان است.

چرا چنین شد؟

رابرت سیالدینی، روان‌شناس مشهور آمریکایی، در سال ۱۹۷۶ مفهومی را وارد ادبیات روان‌شناسی کرد با عنوان «فخر انعکاس‌یافته». تعریف این مفهوم چنین است: چسبیدن به یک فرد یا گروه مشهور و پرافتخار برای افزایش عزت‌نفس‌. بر اساس این تعریف، افراد برای افزایش عزت‌نفس‌شان و رسیدن به یک شناخت از خود به‌عنوان فردی جذاب، دوست‌داشتنی و خوب تمایل دارند خودشان را به یک فرد یا گروه مشهور متصل کنند تا فخری را که در آن فرد یا گروه یافته‌اند، به خودشان انتقال دهند. بنابراین مهم‌ترین انگیزه گرفتن عکس سلفی با افراد مشهور، حضور در مکان‌های منحصربه‌فرد و عضویت در سازمان‌ها و نهادهای معتبر تلاش برای افزایش عزت‌نفس است.

حال، با نگاهی دقیق‌تر بر این نظریه می‌توان دریافت که هرچه افراد عزت‌نفس کمتری داشته باشند، تلاش بیشتری برای کسب فخر دیگریِ پُرافتخار خواهند داشت.

بر همین اساس، تلاش‌های مسئولان پرسپولیس و هواداران برای قرارگرفتن در یک قاب تصویر با کریستیانو رونالدو و برخی دیگر از اعضای تیم النصر عربستان نشانه‌های خوبی نیستند و به ما می‌گویند عزت‌نفس این افراد که بخشی از جامعه ایران محسوب می‌شوند، در سطحی پایین قرار دارد. حال به اینکه چرا عزت‌نفس بخشی از ایرانیان با سابقه تمدنی کهن چنین نزول یافته است، باید در مجالی دیگر به‌صورت مبسوط پرداخته شود‌ اما تیتروار می‌توان بخشی از عوامل این نزول را چنین برشمرد: تحریم‌های گسترده بین‌المللی و تورم افسارگسیخته‌، دیپلماسی رسانه‌ای منفی علیه ایران و در نتیجه آن ایران‌هراسی و کاهش درخور‌توجه گردشگران غربی، ناکارآمدی بخشی از مدیران دولتی و مهم‌تر از همه نیاز ارضانشده ایرانیان به احترام، چه در ارتباطشان با یکدیگر و چه در ارتباط نظام حکمرانی اجرائی با آنها.


 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها