|

در صحن شورای شهر تهران چه گذشت

خلاقیت پرتاوان

اتفاق 25 مهرماه رخ داد. شش بچه بر اثر بالن‌های قرمزرنگ که قرار بود نشانه محل‌ پروژه‌های فعال عمرانی در شهر باشند، سوختند. اما مدیران شهرداری که این روزها در چین به سر می‌برند، ترجیح دادند در برابر حادثه سکوت کنند و تمرکز اطلاع‌رسانی رسانه‌های شهرداری، قرار‌داد واگن‌های چینی باشد.

خلاقیت پرتاوان

شرق: اتفاق 25 مهرماه رخ داد. شش بچه بر اثر بالن‌های قرمزرنگ که قرار بود نشانه محل‌ پروژه‌های فعال عمرانی در شهر باشند، سوختند. اما مدیران شهرداری که این روزها در چین به سر می‌برند، ترجیح دادند در برابر حادثه سکوت کنند و تمرکز اطلاع‌رسانی رسانه‌های شهرداری، قرار‌داد واگن‌های چینی باشد.

اتفاق مهمی که بعد از هفت سال وقفه و تلاش به نتیجه رسید. مسئولان شهری می‌گویند اولین سری از واگن‌های چینی سال آینده به تهران می‌رسد. متروسوارانی که هر روز با دشواری سوار واگن‌های همیشه پر‌ مترو می‌شوند، شیرینی این خبر را بیشتر درک می‌کنند. اما هنوز زمان زیادی برای شیرین‌شدن کام مسافران مترو مانده است.

انتظار می‌رفت در صحن روز گذشته شورای شهر تهران، اعضای شورای شهر به سکوت چند‌روزه شهرداری واکنش نشان داده و دست‌کم درخصوص آن شفاف‌سازی کنند؛ اما بیشتر تذکرات اعضا به تشکر از شهرداری بابت قرارداد واگن‌های مترو اختصاص داشت و تنها سخنگوی شورای شهر تهران در تذکری یادآوری کرد باید موضوع ایمنی در‌خصوص تبلیغات خلاقانه بالن‌های قرمز مرکز توجه قرار می‌گرفت. او پیش از آغاز صحن علنی شورای شهر تهران نیز به سؤال خبرنگاران درخصوص حواشی بیلبوردهای سطح شهر که به تصاویر شاعران و آثارشان اختصاص داشت، پاسخ داد. نادعلی درباره اینکه چرا از تصویر بدون روسری فروغ در این بیلبوردها استفاده شده است، گفت که او در دوره‌ای زندگی می‌کرده که سبک دیگری از زندگی در جریان بوده و عکس با روسری او را پیدا نکرده و عکسی با کلاه از این شاعر به تصویر کشیده شده است. نادعلی دلیل برخی از مشکلات تابلوهای فرهنگی سطح شهر را هم انبوه تولیدات سازمان زیباسازی عنوان می‌کند و می‌گوید: به عنوان کسی که در ادوار مختلف در حوزه فرهنگی فعالیت کردم، هیچ‌گاه چنین تولیدات و تنوع تولیدی را در بخش فرهنگی در سطح شهر ندیده‌ام. البته وقتی حجم کار بالا می‌رود، ممکن است اشتباهاتی نیز رخ دهد. باید نیمه پر لیوان را دید. با وجود محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی از سوی مردم و در کنار آن قتل یک کارگردان صدا‌و‌سیما، سازمان زیباسازی به این دو موضوع در کنار هم پرداخت. در حقیقت بنرهای نصب‌شده به فراخور اتفاقات رخ‌داده از‌جمله تشییع پیکر مرحوم مهرجویی مناسب بود. همچنین بنرهایی نیز با موضوع بزرگداشت روز حافظ و اشعاری از شعرای مختلف در سطح شهر نصب شد و تنها مشکل در رابطه با تصویر سهراب سپهری بود که البته تناسب در اشعار ایشان وجود داشت، اما از تصویر بازیگری که نقش سهراب را بازی می‌کرد، استفاده شده بود. برخی می‌گویند چرا تمام سلایق را پوشش نمی‌دهیم و همان‌ها چرا نمی‌گویند که اشعار فروغ فرخزاد در سطح شهر به نمایش گذاشته شده است؟ عده‌ای چوب لای چرخ می‌گذارند که سیستم خسته شود. اینکه از تمام خطوط قرمز عبور نکنیم، کار سختی است.

او درباره حادثه سوختگی شش کودک در منطقه ۲۱ به دلیل نصب بالن‌های قرمز‌رنگ ویژه کارگاه‌های عمرانی در سطح شهر تهران هم می‌گوید: نصب بالن‌ها در سطح شهر کار خلاقانه‌ای بود تا مردم بدانند کار در حال انجام است؛ اما جنس کار در این بالن‌ها اشتعال‌پذیر بود و باید ضریب ایمنی در آن لحاظ می‌شد. در یک نقطه محصور کودکان از فنس‌ها عبور کردند و چون گاز بالن کاهش یافته بود، سقوط می‌کند و منجر به سوختگی کودکان می‌شود که بلافاصله به مراکز درمانی منتقل و پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد. تمام بالن‌ها در نقاط محصور نصب شده‌اند که دسترسی به آنها وجود نداشته باشد؛‌ با این وجود تمام بالن‌ها جمع‌آوری شد. برای ما این حادثه تلخ بود و با کودکان آسیب‌دیده دیدار خواهیم کرد.

او به نقل از رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرد این بالن‌ها در نقاط محصور‌شده نصب شده بودند و در حادثه منطقه ۲۱ نیز این افراد از فنس‌ها رد شده بودند و از آنجایی که باد بالن کم شده بود و به سمت زمین آمده بود و از آنجایی که گاز مناسبی در داخل آن نبود، مشتعل می‌شود. پیوست‌های ایمنی واجب‌تر از هرگونه کار خلاقانه است. نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز قصد داشت درباره بالن‌های ناایمن تذکر دهد که فرصت به تذکر وی نرسید. او در حاشیه شورای شهر تهران در‌خصوص بالن‌های قرمز حادثه‌ساز می‌گوید: وقتی کاری انجام می‌دهیم باید نکات ایمنی را رعایت کنیم. در همه جای دنیا استفاده از بالن مرسوم است و برای کارهای تبلیغاتی و معرفی پروژه از بالن استفاده می‌کنند؛ اما قطعا ایمنی را در آن رعایت می‌کنند. یکی از نکات ایمنی که رعایت می‌کنند، استفاده از گاز مناسب در بالن است. گازی که معمولا در بالن استفاده می‌شود از نوع هلیوم است که یک گاز سبک بدون بو است که قابلیت اشتعال هم ندارد؛ ولی به دلیل گرانی از گازهایی مثل گاز هیدروژن استفاده می‌کنند که اشتعال‌زاست‌ و خطر ایجاد می‌کند که متأسفانه نمونه‌اش را دیدیم. اینکه بگوییم دور مجموعه فنس و حصار کشیده شده بوده، عذر بدتر از گناه است و نباید توجیه کرد. الان چند خانواده دچار حادثه شده‌اند و بچه‌ها در شهر خودمان آسیب دیدند و این نشان می‌دهد که شهر ما شهر دوستدار کودک نیست و شهر هنوز برای اینکه کودک را به عنوان یک شهروند بسیار مهم و ارزشمند بشناسد، آماده نیست و نمی‌توانیم بگوییم دورش فنس‌کشی شده و کارمان را انجام داده‌ایم. مسلما وقتی کودک یک بالن قرمز در حال کم‌شدن ارتفاع را می‌بیند، چه دورش فنس کشیده باشند و چه نکشیده باشند، به سمتش می‌رود. او ادامه می‌دهد: کسی که موظف است وظایفش را انجام دهد، مجری است و باید تمام نکات را به دقت رعایت و از گاز درست استفاده می‌کرد تا چنین اتفاقاتی نیفتد. با خانواده‌ها ابراز همدردی می‌کنم و اتتظار می‌رود شهرداری به جد نسبت به پشتیبانی از خانواده‌ها هر کاری که لازم است انجام دهد و کسانی را که در این ماجرا مقصر بودند، به نحو قانونی متنبه کند.

مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر نیز در این زمینه به «شرق» می‌گوید:‌ یکی از دغدغه‌های شهرهای بزرگ، موضوع ایمنی در شهر است و مطابق قانون شهرداری، همه کسانی که در تهران کارگاهی ایجاد می‌کنند موظف هستند ایمنی لازم را در آن کارگاه تأمین کنند. او ادامه می‌دهد:‌ از طریق اخبار و رسانه‌ها مطلع شدیم برای یکی از بالن‌هایی که برای اطلاع‌رسانی پروژه‌ها استفاده شده بود، حادثه تلخی رخ داده و دچار مشکل شده است. اینکه چطور بچه‌ها وارد محیط کارگاه شده بودند، مسئله‌ای است که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ زیرا بر اساس اطلاعات اولیه، این بالن‌ها صرفا در کارگاه‌هایی نصب می‌شوند که محصور هستند و تردد درون کارگاه‌ها برای افرادی که با پروژه مرتبط نیستند ممنوع است. بنابراین چگونه این بچه‌ها وارد کارگاه شدند؟ برداشتم این است که در این زمینه قصور شهرداری شایان بررسی است و امیدوارم دستگاه‌های نظارتی در این زمینه ورود مناسبی داشته باشند. اقراریان یادآوری می‌کند:‌ موضع‌گیری شهرداری تهران در برابر این حادثه دیرهنگام بوده که شاید یکی از دلایلش سفر سخنگو و مسئول روابط‌عمومی شهرداری به چین باشد.

تجربه نشان داده معمولا به خبرهایی که دال بر نقطه ضعف است، پرداخته نمی‌شود که یک امر طبیعی است؛ ولی وظیفه ما اطلاع‌رسانی سریع و شفاف است و اگر شهرداری تهران در این زمینه اشتباهی مرتکب شده، حتما باید اشتباهش را بپذیرد و عذرخواهی و جبران کند و این باید به‌عنوان یک حق عمومی و حقوق عامه مورد توجه قرار بگیرد. او بر پیشگیری و تکرار‌نشدن این نوع حوادث تأکید می‌کند. ناصر امانی هم در تذکری کتبی به شهردار تهران اعلام کرده سوختگی شش بچه در حادثه اخیر علاوه بر خسارت مالی به شهرداری تهران باعث آسیب جانی شهروندان نیز شده است. او خواستار این شده که در اسرع وقت ضمن معرفی عوامل این اقدام قیمت تمام‌شده هر‌یک از این بالن‌ها و تعداد کل و شرکت پیمانکار را معرفی و اقدامات درمانی و هزینه‌های انجام‌شده برای بهبود وضع جانی شهروندان آسیب‌دیده را به شورای شهر تهران گزارش دهند. اما روز گذشته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، به نهایی‌شدن و انعقاد قرار‌داد تأمین واگن مترو در جریان سفر شهردار تهران به چین اشاره می‌کند و می‌گوید: ما در سال‌های 95 و 96 بارها به دنبال تأمین واگن مترو برای رفع نیاز شهر بودیم و این موضوع را در این سال‌ها با جدیت پیگیری کردیم که خوشبختانه در این روزها اخبار خوبی مبنی بر فعال‌شدن خط تولید واگن‌های سفارش ایران ارسال شد که گزارش‌های نهایی پس از بازگشت شهردار تهران به پایتخت ارائه خواهد شد. او با بیان اینکه بر‌اساس برنامه ششم مقرر شده بود تا برای خطوط متروی کشور دو هزار واگن خریداری بشود که هزار‌و 50 واگن سهم متروی پایتخت بود، می‌گوید: اولین تفاهم‌نامه‌ای که بین تهران و پکن امضا شد، مبتنی بر خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برای تهران بود که به امضای شهرداری و برخی سازمان‌های دولتی رسیده بود و از سال ۹۶ این برنامه با جدیت پیگیری می‌شد؛ به‌طوری‌که رئیس‌جمهور چین در سفر خود به ایران، قرارداد خرید واگن را یکی از اولویت‌ها عنوان کرد؛ اما به دلیل واریزنشدن 15 درصد از پیش‌پرداخت، عملیاتی نشد و در دوره ششم که آمدیم عزم اعضای شورا و شهرداری جزم شد تا این اتفاق بیفتد. امیدواریم این نیازها جبران شود تا شرمنده مردم نباشیم. مردم در باران، آفتاب و گرما و با اتلاف وقت در ایستگاه‌های اتوبوس ایستاده‌اند و شرمنده‌ایم که ۱۰ سال است به تهران اتوبوس داده نشده است. در سال اول این کمبود احساس نمی‌شود و حالا که ۱۰ سال گذشته این کمبود را می‌بینیم.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، هم با اشاره به توییت یکی از نمایندگان مجلس درباره قرارداد 791 واگن مترو، می‌گوید: من پشت این بلندگو اعلام می‌کنم که حاضرم با شما به شرکت‌هایی که شما می‌گویید، بیاییم و هر میزان توان دارند، قرارداد ببندیم. این شرکت‌ها یک واگن تولید کردند که آن واگن هم هنوز رونمایی نشده است. ما از تولید ملی استقبال می‌کنیم؛ اما نمی‌توانیم مردم را در صف‌ها منتظر نگه داریم تا تولید صورت بگیرد. من به نمایندگی از شورا و شهرداری اعلام می‌کنم که از تولید داخلی حمایت خواهیم کرد؛ اما اعتقاد بنده بر این است که وقتی به موفقیت بزرگ می‌رسیم، باید توانمندی‌های جمهوری اسلامی را تبیین کنیم. اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز یکشنبه 30 مهر‌ماه هم لایحه اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران را بررسی کردند. در ابتدا ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران، بیان می‌کند: اساسنامه سازمان‌های شهرداری تهران در دوره پنجم شورای شهر تصویب و ابلاغ شده بود؛ اما بعد از روی کار آمدن شورای ششم، شهرداری در لایحه‌ای خواستار توقف اجرای این اساسنامه شد و وزارت کشور اعلام کرد که تنها اصلاحاتی در مصوبه قبلی ایجاد کنیم و دو ماه پیش در کمیته منابع انسانی شورا با همکاری وزارت کشور و شهرداری جلسات متعددی برگزار و تغییرات حداقلی اعمال شد. غیر از این تغییرات، سایر مواد اساسنامه‌ها بر‌اساس مصوبه شورای پنجم خواهد بود.

همچنین در ادامه مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا، نیز تأکید می‌کند: علت حساسیت این است که شهردار تهران در موضوع انتصابات مسیری را طی کرده و یک نفر را در ابتدای دوره به‌عنوان رئیس سازمانی مهم انتخاب کرده که شهردار یک روستا بوده است. بعضی از اعضای شورا هم گفتند که این فرد سابقه مدیریت در شهرداری ندارد. پیشنهاد من این است که چهار نفر از اعضای هیئت‌مدیره از مدیران داخلی شهرداری باشند.

او ادامه می‌دهد: فردی که در یک شهر شهردار بوده، می‌آورند و شهردار تهران دستور می‌دهد که در شهرداری با او قرارداد می‌بندند. ما می‌گوییم که آن فرد سابقه کار مدیریت شهری در یک شهر دیگر یا روستا را دارد و آیا می‌توانیم در شهرداری تهران با این تعداد نیرو، چنین فردی را انتخاب کنیم؟. همچنین شهردار یکی از ناحیه‌های شهرداری تهران را به‌عنوان فرماندار انتخاب کردند و نمونه‌هایی وجود دارد که در شهرداری از آنها استفاده نشد و دولت آنها را به کار گرفت و به‌عنوان فرماندار و معاون استاندار از آنها بهره گرفته شد. بنده پیشنهادها را می‌پذیرم؛ اما این دغدغه و سؤال هم وجود دارد.

در ادامه آخوندی با تأکید بر اینکه دو نفر از اعضای هیئت‌مدیره سازمان‌ها باید بر‌اساس سه سال سابقه کار در مدیریت شهری انتخاب شوند، گفت: آیا در دوره‌های قبلی به شهردار تهران گفته می‌شد که تمام اعضای هیئت‌مدیره را بر‌اساس سه سال سابقه کار انتخاب کنند؟ مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نیز با بیان اینکه ما از وزارت کشور و کمیته منابع انسانی خواستیم در مدت دو هفته این لایحه به جمع‌بندی برسد، یادآور می‌شود: امروز سازمان‌های شهرداری اساسنامه دارند و اگر قرار باشد این تغییرات را اعمال کنیم، شش ماه زمان خواهد برد. در ادامه پیشنهاد سه سال سابقه کار در مدیریت شهری اعضای هیئت‌مدیره با رأی موافق اعضای شورای شهر به پنج سال افزایش یافت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها