|

دولت بایدن می‌گوید لایحه مصوب کمک ۱۴.۳ میلیارد دلاری به اسرائیل را وتو می‌کند

تقابل کاخ سفید و کنگره

مجلس نمایندگان آمریکا در بحبوحه جنگ اسرائیل با حماس لایحه‌ای را برای تأمین ۱۴.۳ میلیارد دلار کمک مالی به اسرائیل تصویب کرد. این لایحه با رأی مثبت ۲۲۶ نماینده به تصویب رسید و ۱۹۴ نماینده دموکرات و دو نماینده جمهوری‌خواه به این لایحه رأی منفی دادند.

تقابل کاخ سفید و کنگره

آرش فرحزاد- مجلس نمایندگان آمریکا در بحبوحه جنگ اسرائیل با حماس لایحه‌ای را برای تأمین ۱۴.۳ میلیارد دلار کمک مالی به اسرائیل تصویب کرد. این لایحه با رأی مثبت ۲۲۶ نماینده به تصویب رسید و ۱۹۴ نماینده دموکرات و دو نماینده جمهوری‌خواه به این لایحه رأی منفی دادند.

این لایحه با اینکه رقم ۱۴.۳ میلیارد دلاری را که از طرف دولت بایدن درخواست شده، تخصیص می‌دهد؛ اما این مبلغ را با همان مقدار کاهش بودجه سازمان دولتی خدمات درآمد داخلی (IRS) تحت قانون کاهش تورم جبران می‌کند. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پس از انجام رأی‌گیری گفت: خوشحالم که این لایحه تصویب شد، اما «ای‌ کاش به اتفاق آرا رأی می‌آورد و مورد حمایت همه اعضای مجلس قرار می‌گرفت». در این لایحه که به تصویب مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان رسیده، ۴.۴ میلیارد دلار برای تکمیل ذخایر دفاعی به اسرائیل اختصاص داده شده است. این قانون ۸۰۱.۴ میلیون دلار را به تهیه مهمات ارتش، 

۱۰ میلیون دلار برای دستیابی به تسلیحات دریایی و ۳۸.۶ میلیون دلار برای خرید موشک‌های مورد نیاز نیروی هوایی اختصاص می‌دهد.

مهم‌تر از همه، این لایحه چهار میلیارد دلار برای دفاع موشکی گنبد آهنین و سامانه‌های دفاع هوایی فلاخن داوود که برای رهگیری راکت و موشک‌های حماس حیاتی هستند، اختصاص می‌دهد.

۱.۳۵ میلیارد دلار برای تحقیق، توسعه، آزمایش و ارزیابی دفاع اسرائیل وجود دارد که ۱.۲ میلیارد دلار آن می‌تواند برای توسعه سیستم پدافند لیزری که برای رهگیری موشک‌های کوتاه‌برد طراحی شده است، استفاده شود. در نهایت، این لایحه ۳.۶۵ میلیارد دلار برای عملیات وزارت خارجه آمریکا در اسرائیل اختصاص می‌دهد.

این در حالی است که دموکرات‌ها مخالف تصویب لایحه‌ای مجزا برای کمک به اسرائیل هستند و به گفته سناتور پتی موری، رئیس موقت سنا و رئیس کمیته تخصیص بودجه سنا، این لایحه پس از ورود به سنا رد خواهد شد. کاخ سفید نیز گفته است که اگر این لایحه در هر دو مجلس آمریکا هم تصویب شود، جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور، آن را وتو خواهد کرد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: «رئیس‌جمهور لایحه‌ای را که فقط مربوط به اسرائیل است، وتو می‌کند. من فکر می‌کنم که ما این را به‌وضوح بیان کرده‌ایم». همچنین دفتر مدیریت و بودجه آمریکا که بخشی از کاخ سفید است، در بیانیه‌ای ابراز تأسف کرد که «به جای ارائه بسته‌ای که امنیت ملی آمریکا را به شیوه‌ای دو‌حزبی تقویت کند، این لایحه با عمیق‌تر‌کردن شکاف‌ها و از بین بردن شدید حمایت تاریخی دو حزب از امنیت اسرائیل، به‌ فوریت لحظه‌ای پاسخ نمی‌دهد».

دفتر مدیریت و بودجه آمریکا هشدار داد که در لحظه‌ای که ما باید در کنار هم باشیم، این لایحه «حزب‌گرایی را با حمایت از اسرائیل در هم‌ آمیخته و متحد ما را به یک‌ مهره در سیاست ما تبدیل می‌کند» و گفت که این لایحه کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینیان را حذف می‌کند.

این نهاد از کنگره خواست تا درخواست کمک مالی 

۱۰۵ میلیارد‌دلاری را که از سوی جو بایدن مطرح شده که علاوه بر اسرائیل شامل کمک به اوکراین، هند و منطقه اقیانوسیه و امنیت مرزی می‌شود، تصویب کند. همچنین دفتر مدیریت و بودجه آمریکا خواستار کمک‌های بشردوستانه برای غزه شد.

کمک‌های ایالات متحده به اسرائیل به دو سال قبل از اعلام تشکیل آن در سال ۱۹۴۸ برمی‌گردد. اسرائیل بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۷ کمک‌های اقتصادی دریافت کرد. بر‌ اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره، ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۳ بیش از ۱۱۴.۴ میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی کرده است. کنگره سالانه ۳.۸ میلیارد دلار به اسرائیل می‌دهد که ۳.۳ میلیارد دلار آن کمک‌های دفاعی است.

۲۶۰ میلیارد دلار پس از جنگ جهانی دوم

بر اساس گزارش اداره پژوهش‌های کنگره (CRS)، ایالات متحده از فوریه سال گذشته ۱۵۸ میلیارد دلار، بدون تعدیل تورم، به اسرائیل کمک کرده است. از زمان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا بیش از هر کشور دیگری به اسرائیل کمک کرده است. به گفته اداره برنامه توسعه بین‌المللی ایالات متحده آمریکا (USAID)، مجموع کمک‌های ایالات متحده آمریکا به اسرائیل بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۳ با تعدیل تورم، ۲۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. مصر در رده دوم قرار دارد و حدود صد میلیارد دلار کمتر از اسرائیل بوده است. گزارش سی‌آراس از مارس امسال می‌گوید: «اکنون تقریبا تمام کمک‌های دوجانبه ایالات متحده آمریکا به اسرائیل در قالب کمک‌های نظامی است. اسرائیل از سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۷ کمک‌های اقتصادی چشمگیری نیز دریافت کرد». ایالات متحده از زمان تشکیل اسرائیل، متحد نزدیک آن بوده است. هری ترومن، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده، نخستین رهبر جهان بود که اسرائیل را به‌ رسمیت شناخت و اسرائیل تا به امروز نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه باقی مانده است.

بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی اندیشکده امور بین‌الملل، در سال ۲۰۲۱ مقاله‌ای منتشر کرد که در آن آمده است تقریبا تمام کمک‌های امروزی ایالات متحده آمریکا به اسرائیل به صورت کمک تسلیحاتی بوده است. نویسندگان این مقاله اشاره کردند: «این کشور ۵۰۰ میلیون دلار نیز برای پژوهش، توسعه و استقرار سامانه‌های دفاع موشکی مشترک آمریکا‌-‌اسرائیل دریافت می‌کند؛ اما این سامانه‌های ضدموشکی تقریبا به‌ طور کامل نیازهای نظامی اسرائیل را برآورده می‌کند».

دولت ترامپ برای سال مالی ۲۰۲۱ (ابتدای اکتبر تا ۳۰ سپتامبر) ۳.۳ میلیارد دلار کمک مالی نظامی خارجی (FMF) برای اسرائیل درخواست کرد؛ ۵۹ درصد این بودجه جهانی درخواستی اف‌ام‌اف، به این معنا‌ست که اسرائیل بیش از مجموع تمام کشورهای دیگر از ایالات متحده آمریکا کمک مالی دریافت می‌کند. ایالات متحده آمریکا در دوران باراک اوباما یادداشت تفاهم سوم ۱۰ساله‌ای را امضا کرد که در آن کمک نظامی به اسرائیل مشخص شده بود و به موجب آن، ایالات متحده آمریکا متعهد شد از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۸، رقم 

۳۸ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کند. در گزارش سی‌آراس آمده است که کنگره برای سال مالی ۲۰۲۳، ۳.۸ میلیارد دلار و افزون بر آن ۹۸.۵۸ میلیون دلار نیز «برای سایر برنامه‌های دفاعی و غیردفاعی» به اسرائیل اختصاص داده است. آمریکا در سال ۲۰۲۲، ۴.۸ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرد. ایالات متحده آمریکا سهم گسترده‌ای از پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظامی خود مانند تعدادی جت جنگنده اف-۳۵ را به اسرائیل داده است.

به گزارش سی‌آراس، اسرائیل تقریبا دو برابر میانگین بین‌المللی، ۴.۵ درصد تولید ناخالص داخلی را برای دفاع صرف می‌کند و با حمایت ایالات متحده آمریکا به صادرکننده عمده تسلیحات بدل شده است. آمریکا در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱.۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی ساخت اسرائیل خریداری کرد. اداره پژوهش‌های کنگره همچنین اشاره کرد که کمک‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در حدود ۱۶ درصد کل بودجه دفاعی اسرائیل را تشکیل می‌دهد و در فهرست کشورهایی که در مقایسه با تولید ناخالص داخلی سال گذشته بیشترین هزینه نظامی را داشته‌اند، در رتبه هشتم قرار گرفت.

بالاترین میزان هزینه اسرائیل به‌عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی برای نیروی نظامی در سال ۱۹۷۵ بود که ۳۰.۵ درصد را برای دفاع هزینه کرد. در مقایسه، سال گذشته اوکراین ۳۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف دفاع کرد. ایالات متحده آمریکا ۱۰ میلیارد دلار برای راه‌اندازی گنبد آهنین پرداخت کرده است. به گزارش یو‌اس‌‌نیوز، آمریکا برای ایجاد سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین حدود ۱۰ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرده است.

اسرائیل در سال ۲۰۲۰ با ۴.۴ درصد بهره‌گیری از شهروندان در نیروی نظامی در مقایسه با میانگین جهانی آن که ۰.۸ درصد است، در رتبه ششم ایستاد. بین سال‌های مالی ۱۹۷۴ و ۲۰۰۲ هم بیشترین کمک مالی را از ایالات متحده آمریکا دریافت کرد و بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ عراق یا افغانستان بیشترین کمک را از آمریکا دریافت کردند. در کل این ۱۷ سال، اسرائیل بالاتر از دو کشور دیگر باقی ماند. در سال ۲۰۲۱ نیز بار دیگر اسرائیل با دریافت ۳.۳۱ میلیارد دلار رتبه اول را به خود اختصاص داد؛ اما در سال گذشته، در میانه تهاجم روسیه، اوکراین با دریافت 

۱۲ میلیارد دلار رتبه اول را به دست آورد و در مقابل اسرائیل برای سال مالی ۲۰۲۲، ۳.۱۸ میلیارد دلار کمک دریافت کرد. ارقام اولیه نشان می‌دهد کل کمک‌های جهانی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲، به بیشترین میزان از سال ۱۹۵۱ رسید و بیش از ۶۰ میلیارد دلار بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها